Rekordet passerat, viltolyckorna måste minska
Trenden med ökande antal viltolyckor fortsätter under 2025. Om inget görs verkar vi gå mot ännu ett nytt dystert rekord. Under 2024 inträffade över 70 000 viltolyckor i trafiken. Det var fler än någonsin tidigare.
Nästan 50 000 av viltolyckorna var med rådjur men de allvarligaste olyckorna sker i krockar med älg och vildsvin. Efter många års ökning blev 2024 ett år med rekordmånga viltolyckor. 5 600 kollisioner med älg och närmare 9 000 med vildsvin.
– Vildsvinsolyckor kan ge stora skador, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige. Mellan september och december ser vi en kraftig ökning av olyckorna. Vildsvinen är aktiva under nätterna, det gör dem svåra att upptäcka. För ett par år sedan verkade det som att vildsvinsstammen hade slutat växa. Men olycksstatistiken pekar åt ett annat håll.
Aldrig tidigare har viltolyckorna nått över 70 000 per år. Den normalnivå som etablerats under de senaste åren är mellan 60 000 och 65 000 inrapporterade trafikolyckor med vilt.
– En ökning med 5 000 olyckor på ett år är enormt, säger Jacob Sidenvall. Och under första halvåret 2025 skedde fler viltolyckor än motsvarande period 2024. Vår farhåga är att vi håller på att etablera en ny normalnivå långt över det acceptabla. Jämför man med 2015 får man perspektiv, då skedde drygt 44 243 viltolyckor.
Tittar man på statistiken hittills i år kan man se en trend: i norr minskar de, men i folkrika län i södra Sverige ökar de. Halland har haft störst procentuell ökning, cirka 23 procent. På andraplats kommer Kronoberg med 20 procent. På delad tredjeplats finns Skåne och Västra Götaland med 15 procent. Det är de län som återkommande har flest viltolyckor, att de ökat där får stort utslag på statistiken. I Jämtland och Norrbotten har olyckorna i stället minskat med runt 20 procent, Västernorrland ligger inte långt efter med en minskning på 18 procent.
– Antalet fordon på vägarna har också ökat, men inte alls i samma utsträckning som viltet. Som bilförare behöver man vara särskilt uppmärksam i gryning och skymning när viltet är aktivt. Vidga synfältet mot vägkanterna och titta efter ögonreflexer. Vilda djurs ögon reflekteras bra i bilens strålkastarljus. Tänk också på att om ett djur går upp på vägen, följer ofta fler efter, säger Jacob Sidenvall.
Flest viltolyckor sker i Västra Götaland (11 652) där rådjursolyckor är vanligast. Halland, som sett den största procentuella ökningen, har i flera års tid haft runt 2 000 viltolyckor men drabbades förra året av 2 652 stycken.
I Kronoberg är man tillbaka till de höga nivåer (över 3 000 olyckor per år) som gällde under vildsvinsstammens utbredningsår 2016 till 2018.
– I Kronoberg har vildsvinsolyckorna ökat med 50 procent från förra året. 358 olyckor 2023 blev till 731. Det är anmärkningsvärt, säger Jacob Sidenvall, och borde leda till diskussioner om åtgärder för att skydda människor och fordon från skador.
– M Sverige har förslag på ett antal åtgärder som kan förhindra viltolyckor, säger Jacob Sidenvall. Det är avgörande att fler viltstängsel sätts upp. Vägarnas sidoområden behöver röjas, minst tio meter rakt ut från vägbanan, så att trafikanter kan upptäcka vilt utmed vägarna. Det finns teknik för aktiv viltvarning och viltslussar eller säkra viltpassager som behöver användas i större utsträckning än idag. Och slutligen krävs ökad jakt för att begränsa viltolyckorna i trafiken. Men ett rekordår som 2024 måste leda till fördjupade samtal i politiken. Om trenden från det första halvåret 2025 fortsätter har vi en ännu högre nivå när detta år summeras. Det är människors liv, hälsa och egendom som står på spel.
Antal viltolyckor på väg första halvåret 2015: 19 424
Antal viltolyckor på väg första halvåret 2024: 30 250
Antal viltolyckor på väg första halvåret 2025: 30 596
Län med störst ökning sedan 2023:
- Halland 2 652 (2 066)
- Kronoberg 3 166 (2 492)
- Skåne 6 907 (5 931) Västra Götaland 11 652 (9 948)
Statistik från Nationella Viltolycksrådet
Så minskar du risken att krocka med vilt
- Anpassa hastigheten till rådande förhållanden.
- Ta det extra försiktigt när du kör på vägar utan viltstängsel.
- Vidga ditt synfält. Titta inte bara på vägen.
- Vilda djur är ofta som mest aktiva och i rörelse vid gryning och skymning.
- Se till att bilens utrustning fungerar som den ska, det gäller inte minst bromsar, däck och lysen.
Kontakter
Jacob Sidenvallpressekreterare
Tel:072-0709012jacob.sidenvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum