Gymnastik- och idrottshögskolan

Bättre samverkan behövs för att främja fysisk aktivitet i skolan

Dela

Skolan ses ofta som en självklar arena för att främja fysisk aktivitet bland ungdomar. Men bakom den bilden döljer sig olika synsätt på vad fysisk aktivitet är, varför den är viktig, och hur den bäst främjas. Det visar en ny avhandling från Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH).

Bilden visar en tjej med en boll i skolan. Fritt att publicera

Skolan lyfts ofta fram som en ideal plats för att främja fysisk aktivitet bland unga. Men bakom denna till synes självklara idé döljer sig en komplex verklighet. I sin avhandling visar Sara Hoy att sättet vi forskar om fysisk aktivitet i skolan påverkas starkt av vilka akademiska perspektiv vi utgår från. Dessa perspektiv formar både förståelsen av ungdomars rörelse och vilka förändringar och lösningar som anses viktiga och möjliga för att främja fysisk aktivitet.

– Forskning om fysisk aktivitet i skolan sker ofta inom separata discipliner och ämnesområden, vilket riskerar att ge en ensidig bild. Genom att jämföra dessa perspektiv framträder hur skolmiljön kan förstås som en komplex plats där elevernas fysiska aktivitet påverkas av allt från läroplaner och skolpolitik till relationer, kultur och fysiska strukturer, säger Sara Hoy, doktorand på GIH.

Behovet av samverkan mellan discipliner och forskningsfält

Sara Hoy lyfter fram behovet av samverkan mellan forskningsfält – inte bara för att förstå fysisk aktivitet bättre, utan för att skapa initiativ inom skolmiljöer som är både effektiva, meningsfulla och rättvisa.

– När vi kombinerar olika perspektiv kan vi utveckla nya frågor, metoder och lösningar. Det handlar inte om att välja ett synsätt framför ett annat, utan om att skapa dialog mellan dem. Då kan vi bättre möta de komplexa utmaningar som dagens skola och samhälle står inför, säger Sara Hoy.

Avhandlingen är en inbjudan till att tänka nytt kring forskning, samskapande och skolans roll i att främja ungas aktiva liv.

Tre sätt att förstå skolmiljön

Avhandlingen bygger på en övergripande analys av fyra vetenskapliga artiklar som tillsammans visar hur skolmiljöer förstås på tre sätt:

– som en mer eller mindre effektiv bakgrund för olika insatser,
– som en plats där elever och lärare tillsammans skapar mening och
– som en arena där frågor om makt och rättvisa är centrala.

Dessa perspektiv påverkar hur fysisk aktivitet definieras, varför den anses viktig och hur den bör studeras.

Läs avhandlingen i GIH:s publikationsdatabas DiVA.

För mer information kontakta:
Sara Hoy, doktorand GIH, e-post: sara.hoy@gih.se tel: 08-120 358 47
Håkan Larsson, professor GIH, e-post: hakan.larsson@gih.se tel: 08-120 538 28

Kontakter

Bilder

Bild på doktorand Sara Hoy, Gymnastik- och idrottshögskolan Foto: GIH/Thomas Carlgren fritt att publicera
Ladda ned bild
Bilden visar en tjej med en boll i skolan. Fritt att publicera
Ladda ned bild

Om oss

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, prestationsutveckling, fysisk aktivitet och hälsa.

Vi bedriver forskning med hög kvalitet och samhällsrelevans inom ämnet idrottsvetenskap med fokus på människan i rörelse. Vi utbildar lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsovetare, beteendevetare, sport managers, hälsomanagers, idrottsvetare och forskare.

Vid GIH arbetar och studerar 160 medarbetare och 1 400 studenter. Högskolan är belägen i centrala Stockholm i nära anslutning till Stockholms Stadion och ett stort idrotts- och friluftsområde.

Följ Gymnastik- och idrottshögskolan

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Gymnastik- och idrottshögskolan

Ny GIH-modell förklarar hur den dynamiska skenhållaren påverkar skridskoåkning21.11.2025 07:41:49 CET | Pressmeddelande

Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) presenterar nu nästa steg i det pågående forskningssamarbetet med Marsblade: en ny vetenskaplig studie, baserad på en matematisk modell, förklarar varför traditionella skenhållare innebär en kompromiss mellan fart och rörlighet. Studien visar samtidigt hur en dynamisk skenhållare kan öka skridskons lutningsvinkel utan att förlora iskontakt, vilket öppnar för mer individanpassad skridskoteknologi.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye