Så fel slår elbilsstödet, län för län
Regeringen vill införa ett nytt elbilsstöd finansierat med EU-medel – men bara för invånare i utvalda kommuner. Ett feltänk, menar M Sverige, som i en kartläggning visar den missade potentialen, län för län. Det finns dock undantag: – På Gotland och i Blekinge kan alla söka stödet, säger Carl-Erik Stjernvall, M Sverige.
Syftet med stödet är att påskynda omställningen. Att snabbt fasa ut försäljningen och efterfrågan på bensin- och dieselbilar är avgörande för att minska vårt beroende av fossila drivmedel.
– I förslaget har man tyvärr glömt bort klimatnyttan. Eftersom EU-stödet bara får ges till grupper som anses utsatta ligger allt fokus på Tillväxtverkets kommunindelning. Resultatet blir att man missar de flesta som behöver bilen i sin vardag, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
En grupp med bevisat stort behov av bil är de som gör avdrag för arbetsresor. Dessa personer har ofta begränsade möjligheter att använda kollektivtrafik, eftersom det skulle ta oskäligt lång tid jämfört med bilresor.
Trafikanalys har i rapporten Skattelättnad för arbetsresor (2020) kartlagt avståndet mellan hem och arbetsplats för 4,2 miljoner förvärvsarbetande. Resultatet visar att en majoritet av dem, cirka 3 miljoner, inte bor i de kommuner som föreslås omfattas av det nya elbilsstödet. I stället bor de i storstadskommuner eller tätorter nära större städer – de kommungrupper som helt lämnas utanför stödet.
– Ironiskt nog finns det platser i Sverige där alla kan söka stödet – Blekinge och Gotland. Platserna där flest missar stödet är Stockholm och Västmanland, där endast 5 respektive 8 procent av invånarna bor i rätt typ av kommun, säger Carl-Erik Stjernvall.
– De som har störst behov av bil borde ha störst nytta av elbilsstödet. Men med förslaget blir det tvärt om, med tanke på de stora befolkningsgrupper som exkluderats, säger Carl-Erik Stjernvall.
Län för län, så fel slår stödet
Andel som inte omfattas av stödet i procent
Stockholm 95 %
Uppsala 83 %
Södermanland 87 %
Östergötland 84 %
Jönköping 68 %
Kronoberg 71 %
Kalmar 37 %
Gotland 0 %
Blekinge 0 %
Skåne 73 %
Halland 44 %
Västra Götaland 68 %
Värmland 66 %
Örebro 75 %
Västmanland 92 %
Dalarna 48 %
Gävleborg 53 %
Västernorrland 58 %
Jämtland 49 %
Västerbotten 48 %
Norrbotten 60 %
TOTALT 73 %
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Tio år av släckta bilar ute i trafiken12.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Släckta bakljus kommer att finnas med i trafiken under lång tid. – Släckta bakljus på bilar i trafik är farligt och irriterande, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Alla som kör för färdtjänst får Årets hjulklapp av M Sverige för hur man med omsorg bistår med individuell mobilitet11.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2025 tilldelas alla som kör för färdtjänst, för det samhällsuppdrag man utför dagligen genom sitt arbete att bistå med individuell mobilitet. – Vi vill uppmärksamma vad den här yrkeskåren bidrar med i samhället, säger Heléne Lilja, vd på M Sverige.
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum