Smak och bekvämlighet styr svenskarnas syn på kosttillskott och näringsdrycker
- 42% av svenskarna tycker att smaken är viktigast – betydligt fler än det globala snittet på 27%.
- Var tredje uppskattar bekvämligheten i att ta med kosttillskott och näringsdrycker på språng.
- Hälsa är fortsatt i fokus för svenskarna – 54% vill att produkten aktivt ska bidra till deras hälsa.

En ny global undersökning från Tetra Pak visar att svenska konsumenter i högre grad än andra länder bryr sig om smak, hälsa och bekvämlighet när de väljer produkter för sitt välmående, så som kosttillskott och näringsdrycker.
42% av de svenska konsumenterna lyfter smaken som den viktigaste faktorn när de väljer kosttillskott eller näringsdryck – jämfört med ett globalt snitt på 27%. I flera andra länder, som Korea och Brasilien, ligger siffran så lågt som 16%.
– Det är fascinerande att se hur mycket preferenserna skiljer sig mellan länder, säger Anna Larsson, kategoriansvarig med fokus på konsumentinsikter på Tetra Pak. I Sverige spelar smak och upplevelse en mycket större roll än på många andra marknader. Det visar hur viktigt det är att förstå de lokala behoven – det räcker inte längre att bara prata om funktionella fördelar.
Det som väger tyngst för svenskarna är att produkten ska bidra till god hälsa – något 54% anger som sitt främsta skäl att använda kosttillskott och näringsdrycker.
Samtidigt uppskattar svenskar i högre grad än andra bekvämligheten i att kunna ta med sig produkterna på språng (33% jämfört med 21% globalt). För många handlar det om att orka med en aktiv vardag, hålla energin uppe och kunna göra hälsosamma val utan att behöva planera i förväg.
En klar majoritet av svenskarna (71%) föredrar produkter som kombinerar flera hälsofördelar – som energi, immunförsvar och stresshantering – snarare än specialiserade produkter med enbart ett syfte.
När det gäller innehåll uppger 69% av svenskarna att de föredrar naturliga ingredienser framför syntetiska alternativ, i nivå med det globala snittet på 71%.
På global nivå växer marknaden för kosttillskott och näringsprodukter snabbt och väntas nå nästan 760 miljarder dollar till 2034. Undersökningen visar att konsumenter i allt större utsträckning söker produkter som kombinerar funktion, upplevelse och naturligt innehåll. Nästan sex av tio föredrar drickbara alternativ på grund av bekvämligheten och enkelheten.
Tetra Paks Global FSN Consumer Research genomfördes av Ipsos i juli 2025 och omfattade över 25 000 konsumenter i 17 länder. Studien inkluderar personer i åldrarna 16–65+ år.
Nyckelord
Kontakter
Madeleine PerssonPR kontakt i SverigeGeelmuyden Kiese
Tel:+46730620534madeleine.persson@gknordic.comOm Tetra Pak
Tetra Pak är ett världsledande företag inom livsmedelsberedning och förpackningslösningar. Tillsammans med kunder och leverantörer säkrar vi tillgången till säkra och näringsrika livsmedel för hundratals miljoner människor i över 160 länder varje dag.
Med över 24 000 anställda över hela världen gör vi mat säker och tillgänglig överallt, och vårt löfte är att ”protect what’s good” – vi skyddar livsmedel, människor och planeten.
Mer information om Tetra Pak finns tillgänglig på www.tetrapak.com
Följ Tetra Pak
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tetra Pak
Tetra Pak lanserar världens första pappersbaserade barriär för juiceförpackningar10.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Tetra Pak, i samarbete med García Carrión, presenterade idag den första pappersbaserade barriärteknologin för juiceförpackningar. Denna innovation inom hållbara livsmedelsförpackningslösningar markerar ett betydande steg mot att minska beroendet av fossilbaserade material. Det nya förpackningsmaterialet lanseras nu på flera marknader.
Tetra Pak förvärvar Bioreactors.net för att accelerera lösningar inom New Food2.12.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Tetra Pak Processing Equipment SIA har förvärvat Bioreactors.net, ett Lettlandsbaserat företag med nära tre decenniers erfarenhet av att designa och tillverka bioreaktorsystem.
Tetra Pak lanserar integrerat värmepumpssystem som minskar energianvändningen med upp till 77%26.11.2025 09:00:00 CET | Pressmeddelande
Nya Tetra Pak® Integrated Heat Pump System kombinerar värme och kyla i pastöriseringsprocessen och kan sänka energiförbrukningen med upp till 77% och minska CO₂-utsläpp och driftkostnader
Tetra Pak banar väg för solrosprotein inom livsmedels- och dryckesindustrin19.11.2025 11:00:00 CET | Pressmeddelande
Den mångsidiga ingrediensen öppnar upp för produktinnovation inom växtbaserade och funktionella livsmedels- och dryckeskategorier
Tetra Pak och Artek Solutions i samarbete för att utveckla cirkulära lösningar med PolyAl12.11.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Tetra Pak har inlett ett samarbete med det svenska företaget Artek Solutions för att utforska nya användningsområden för PolyAl – det plast- och aluminiummaterial som återvinns från dryckeskartonger. Målet är att skapa högpresterande industriella produkter med lång livslängd genom att kombinera PolyAl med andra återvunna material.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum