Comeback för Axén i TV4 – debuterar som allsvensk expert i Sportbladet
Alexander Axén klar som allsvensk expert på TV4 och Aftonbladet
2026 blir ett stort fotbollsår när Allsvenskan återvänder exklusivt till TV4.
Nu är Alexander Axén klar som allsvensk expert för både TV4 och Aftonbladet.

– Jag älskar Allsvenskan och det känns fantastiskt att fortsätta jobba med ligan nu när den är tillbaka hos TV4. Att dessutom utöka min roll och nu även jobba som allsvensk expert på Aftonbladet ser jag verkligen fram emot, säger Alexander Axén.
Alexander Axén var fotbollsexpert på TV4 mellan 2017 och 2019. Nu är han tillbaka som allsvensk fotbollsexpert, när TV4 tar över rättigheterna till Allsvenskan exklusivt från och med 2026.
– Vi vill skapa en bevakning som är närgången och ärlig och som lever även utanför matchsändningarna. Alec är kunnig, rak och bra på att skapa både viktiga och underhållande diskussioner. Vi är glada att han är tillbaka och också får utrymme att nå Aftonbladets läsare, säger Johan Cederqvist, sportdirektör på TV4.
Utöver sin roll som allsvensk expert på TV4 får Alexander Axén alltså samma roll på Aftonbladet.
– Alexander Axén har ett unikt, folkligt och direkt tilltal som passar både Aftonbladet och TV4 otroligt bra. Vi är väldigt glada att han nu också blir en del av vår allsvenska bevakning. Axén kommer tillsammans med våra övriga experter och reportrar att bidra till att användarna på Sportbladet alltid får de bästa analyserna och den mest engagerande sportjournalistiken i Sverige, säger Magnus Herbertsson, sportchef på Aftonbladet.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Magnus Herbertsson, sportchef, Aftonbladet. E-post: magnus.herbertsson@aftonbladet.se
Johan Cederqvist, sportdirektör på TV4. E-post: johan.cederqvist@tv4.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunications ManagerSchibsted, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comLänkar
Oberoende journalistik – det är vårt uppdrag
Schibsted är ägare av redaktionella medier och den största nyhetsförmedlaren i Norden. Med varumärken som VG, Aftonbladet, TV4, MTV, Aftenposten, Svenska Dagbladet och Podme informerar, engagerar och underhåller vi varje dag miljoner människor i Sverige, Norge och Finland.
Tillit har varit en grundsten sedan 1839, när Christian Schibsted startade ett litet tryckeri i Oslo. I nästan tvåhundra år har vår journalistik gett människor insikt och inflytande, byggt gemenskaper, avslöjat maktmissbruk och stärkt demokratier.
Från allra första början har vi omfamnat innovation och utmanat givna normer. Vi tror att kreativitet och nyfikenhet, och att utforska nya lösningar och teknologier, är avgörande för vår mission:
Our democracies depend on independent journalism. That’s our business.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD lanserar SvD Bas – nytt gratispaket för att stärka läsarrelationen4.12.2025 13:25:56 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet fortsätter sin rekordresa och tar nu ett offensivt steg för att nå ännu fler läsare. Efter ett historiskt starkt år lanserar tidningen SvD Bas – ett nytt, helt kostnadsfritt paket som ska bredda räckvidden, stärka relationen med läsare och lyssnare och skapa en ännu tydligare väg in i SvD:s kvalitetsjournalistik.
Aftonbladet och TV4 sänder Rockbjörnen tillsammans24.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Rockbjörnen återvänder i september 2026 och sänds då för första gången gemensamt på TV4 och Aftonbladet. Det nya samarbetet skapar en kraftfull gemensam räckvidd och nya möjligheter för både publik och annonsörer att följa galan på flera plattformar.
”Vinnarrätten” tillbaka – lockar unga och oväntad partner20.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Säsong 2 av ”Vinnarrätten” är här – programmet där hockeyprofiler delar sina personliga vinnarrätter och bjuder tittarna på en mix av värme, matglädje och vardagsnära underhållning. Förra säsongen engagerade över 527 000 tittare på Godare TV och därtill hundratusentals användare på både Godare.se och Youtube, och nu växer formatet ytterligare.
Så fick 1 000 säljare Schibsted på rätt kurs17.11.2025 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Schibsted firar 20 år med Sales Academy – en utbildningssatsning som format bolagets säljkultur och fram till idag utvecklat över 1 000 medarbetare i Sverige och Norge. Det som började som en säljutbildning 2005 har vuxit till en del av Schibsteds DNA – och en viktig framgångsfaktor i en marknad som aldrig står still.
Ebba Bonde blir visuell redaktionschef på SvD12.11.2025 11:10:02 CET | Pressmeddelande
Svenska Dagbladet stärker sin satsning på visuell journalistik och inrättar en ny tjänst som visuell redaktionschef med övergripande ansvar för SvD:s visuella journalistik och uttryck. Tjänsten tillsätts av Ebba Bonde, som tillträder den 5 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
