Transportföretagen

Viktigt EU-steg för fossilfritt flyg men konkreta åtgärder saknas

Dela

EU-kommissionens investeringsplan för hållbara transporter (STIP), som presenterades på onsdagen, är ett viktigt steg för flygets gröna omställning. Dock saknas fortfarande konkreta åtgärder för att säkra investeringar och produktion av hållbart flygbränsle.

– Det är positivt att Kommissionen nu erkänner behovet av marknadsbaserade styrmedel som dubbelsidiga auktioner och en fungerande Book & Claim-mekanism. Men det saknas fortfarande både tillräcklig finansiering och tydliga tidsramar för att få i gång produktionen av hållbart flygbränsle på allvar, säger Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen Flyg.

Dubbelsidiga auktioner kan skapa långsiktiga kontrakt mellan producenter och köpare, vilket minskar riskerna vid investeringar. Men det krävs också stabila intäktsvillkor och riktat stöd till initiativ som snabbt kan realiseras.

Sverige kan vara föregångsland

Att STIP omfattar både elektrobränslen (eSAF) och bio-SAF är positivt. Bio-SAF finns tillgängligt redan idag och ger snabba utsläppsminskningar, medan eSAF är avgörande för långsiktig storskalighet. En teknikneutral politik bedöms behövas för att båda spåren ska kunna utvecklas parallellt. Etablering av SAF-produktion är också en fråga om energisäkerhet, då egen produktion i Sverige och Europa minskar beroendet av importerad energi och stärker motståndskraften i oroliga tider.

– Europa har tekniken, elen och viljan. Sverige visar vägen med fossilfri el, gröna kreditgarantier och ett starkt innovationsklimat. Nu måste STIP bli mer än en plan – det måste bli ett investeringsprogram som får fart på SAF-produktionen, fortsätter Fredrik Kämpfe.

Flera åtgärder efterfrågas för mer hållbart flygbränsle

Sverige har idag unika förutsättningar för storskalig SAF-produktion genom tillgång till fossilfri el, hållbar biomassa och teknisk kompetens. Det framkom tydligt vid konferensen Flight Plan ’25 i Visby, arrangerad av Transportföretagen Flyg tillsammans med Region Gotland, Science Park Gotland, Swedavia Visby Airport och Svenska Spel.

EU och medlemsländerna bör nu öka finansieringen för flygets omställning, införa ett fungerande Book & Claim-system, integrera fossilfri el-infrastruktur i STIP och skapa långsiktiga och förutsägbara villkor för investerare. Samtidigt bör Sverige ansluta sig till First Movers Coalition, vilket är ett initiativ som stärker efterfrågan på klimatvänliga lösningar och attraherar investeringar till svenska SAF-projekt.

– Sverige har alla byggstenar för att bli ett centrum för framtidens fossilfria flyg. Nu måste vi gå från löften till konkret handling, avslutar Fredrik Kämpfe.

Kontakter

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Europas första helikoptertankning med maxinblandning av hållbart flygbränsle11.11.2025 16:27:03 CET | Pressmeddelande

På tisdagen samlades representanter från flygbranschen, politiker och tillverkare av hållbara flygbränslen på Åre-Östersund Airport / Frösö Park när STORM Heliworks invigde sin nya anläggning för Sustainable Aviation Fuel (SAF). Med start i november erbjuder STORM alla kunder att flyga med upp till 50 procent inblandning av SAF, vilket minskar de fossila koldioxidutsläppen med omkring 40 procent per flygning. Detta innebär ett avgörande steg mot fossilfritt helikopterflyg.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye