Vetenskapsrådet satsar på Högskolans nätverk för algebralärande
Vetenskapsrådet har beviljat 1,2 miljoner kronor till Kristina Palm Kaplan, lektor i matematikdidaktik vid Högskolan i Gävle, för att vidareutveckla det nordiska forskningsnätverket Nordic Network for Algebra Learning (N2AL).

Syftet med nätverket är att skapa starkare forskningsmiljöer inom matematikdidaktik med fokus på hur algebra lärs ut och förstås i skolor i Norden.
– Det här nätverket har varit mitt akademiska hem sedan jag var doktorand. Att få finansiering för att stärka och utveckla det vidare är både meningsfullt och nödvändigt för att driva forskningen framåt, säger Kristina Palm Kaplan.
En nyckel till framtidens matematikundervisning
De nordiska länderna har under de senaste decennierna strävat efter att integrera algebraiskt tänkande tidigare i skolundervisningen, men hur detta återspeglas i klassrummen varierar.
– Vi ser att det ofta är ett glapp mellan vad styrdokumenten föreskriver och vad som faktiskt sker i undervisningen. Det är något vi vill förstå bättre och bidra till att förändra, säger Kristina Palm Kaplan.
Fyra forskningsspår
Forskningsprojektet består av fyra delprojekt där forskare från Sverige, Norge, Finland och Danmark samarbetar. De ska bland annat undersöka:
- Undervisningsaktiviteter och formativ bedömning av algebraiska förmågor i samarbete med lärare.
- Hur matematisk generalisering behandlas i styrdokument, läromedel och undervisning i de nordiska länderna.
- Hur algebra kan användas för att modellera verkliga situationer och problem i undervisningen.
- Elevresultat och fortbildning – studera data från storskaliga mätningar för att förstå både hur lärarfortbildning kan implementeras och tillämpas i nya kontexter, och hur situationen i Norden ser ut för olika elevgrupper.
Satsning på samverkan och kunskapsutbyte
Nätverket organiserar årliga symposier och workshops för att utbyta kunskap och utveckla gemensamma forskningsansökningar. Bidraget från Vetenskapsrådet ska användas till att finansiera nätverksträffarna och möjliggöra ett fördjupat samarbete mellan forskare och lärare.
– Vi vill skapa ett sammanhang där även mindre forskargrupper får möjlighet att samverka internationellt och utveckla undervisningen i algebra på vetenskaplig grund, säger Palm Kaplan.
Kristina Palm Kaplan har varit anställd vid Högskolan i Gävle sedan 2023 och disputerade 2019 vid Uppsala universitet. Hon är matematikdidaktiker och har lång erfarenhet av att arbeta med algebraundervisning både i forskning och lärarutbildning.
Nyckelord
Kontakter
Kristina Palm Kaplanlektor i matematikdidaktikHögskolan i Gävle
Tel:070-291 20 64kristina.palm.kaplan@hig.seAnders MunckPressansvarigHögskolan i Gävle
Tel:070-794 65 23anders.munck@hig.seUtbildning och forskning i naturskönt campus
Högskolan i Gävle har cirka 19 000 studenter och erbjuder ett sextiotal utbildningsprogram och påbyggnadsutbildningar, 330 fristående kurser inom humaniora, samhälls- och naturvetenskap samt teknik.
Följ Högskolan i Gävle
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Högskolan i Gävle
Ny metod ger bättre sömn vid flexibelt arbete8.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Flexibla arbetstider kan vara både en möjlighet och en belastning. En doktorsavhandling vid Högskolan i Gävle visar att en tydlig insats på flera nivåer inom en organisation kan stärka de anställdas återhämtning – och leda till bättre sömn.
Digitala tvillingar ska minska föroreningar1.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Högskolan i Gävle deltar i ett nytt och omfattande europeiskt forskningsprojekt som ska hjälpa städer att minska luft- och bullerföroreningar och bättre förstå deras påverkan på människors hälsa. Projektet omfattar totalt 19 partners från åtta länder. Gävle är en av fem pilotstäder där tekniken ska testas i verkligheten.
Högskolan i satsning mot det tysta våldet24.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Psykiskt och ekonomiskt våld i nära relationer påverkar tusentals människors liv varje år. Det kan handla om hot, kontroll, isolering och ekonomisk utsatthet. Nu leder Högskolan i Gävle en kraftsamling för att lyfta frågan om det tysta våldet och öka kunskapen genom forskning.
Nytt projekt: Bilar blir batteribank åt elnätet18.11.2025 09:30:21 CET | Pressmeddelande
Kan parkerade elbilar vara reserv när elnätet är hårt belastat? Med 6,2 miljoner i projektmedel från Energimyndigheten ska Högskolan i Gävle nu leda en storskalig studie där lokala elbolag testar ny teknik där elbilars batterier används som stöd till det lokala elnätet.
Pressinbjudan: 1600 elever till Högskolans Teknikmässa13.11.2025 14:25:03 CET | Pressinbjudan
Under två intensiva dagar 18-19 november samlas 1 600 elever på Högskolan i Gävle för årets Teknikmässa, som bjuder på möten med forskare, företag och studenter - med humorprofilen DeBilalo som programledare.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum