De 10 största resetrenderna för 2026
2026 blir året då vi reser mer personligt, mer lekfullt och med lite mer mening. Här är de tio starkaste trenderna som experterna menar kommer att prägla reslusten nästa år.

Reseåret 2026 närmar sig, och världens största reseaktörer pekar på en tydlig förändring i hur vi vill upptäcka världen: Vi vill uppleva mer - men på vårt eget sätt. Det handlar om att hitta mening, rytm och små magiska ögonblick, oavsett om det sker i en mataffär i Portugal eller på en bergstopp i Grekland.
– 2026 blir året då vi reser med hjärtat först, och personliga upplevelser styr semesterplanerna. Vi reser inte längre bara för att komma bort, utan för att känna, lära, smaka och leva lite annorlunda för en stund, säger Martina Krantz, pressansvarig i Apollo.
Här är de 10 största resetrenderna för 2026
Hotellhopping:
Vi vill uppleva mer på samma plats! Genom att bo på flera hotell på en destination får vi utforska olika områden och stämningar. Apollo ser en tydlig ökning i efterfrågan på kombinationsresor jämfört med 2024.
Paketresans comeback:
Effektivt, smidigt och enkelt - färdigpaketerade resor blir allt mer populära. Efter år av strejker, naturkatastrofer och oro ser allt fler värdet i att låta experterna planera. Unga vuxna tros bli nästa stora målgrupp.
Mat på menyn:
Maten blir en upplevelse i sig! Supermarket-safari och små lokala kök står högt på önskelistan och väntas få en ännu viktigare roll i resan än tidigare.
Semester på egna villkor:
Vi följer våra passioner och ägnar semesterdagar åt det vi älskar – sport, träning, konst eller kultur. Enligt Apollos siffror är kvinnorna de mest sportiga: 80 % av deltagarna på träningsresor är kvinnor.
Solo & socialt:
Med rekordmånga ensamhushåll spås ”singelresan” bli en av de största trenderna framöver. Användningen av hotellfiltret ”solo” har ökat med 83 % globalt, enligt PR Wire. Samtidigt är önskan om gemenskap under resan större än någonsin.
Familjeglädjen återvänder:
Storfamiljen samlas igen! Mor- och farföräldrar, syskon och vänner reser tillsammans i större grupper, ofta till villor och semesterhus.
Lugna hobbyresor:
Vi söker tystnad och frisk luft. Vandringar, cykelturer och naturupplevelser ger oss ro och blir den perfekta motvikten till hektiska vardagar. Hos Apollo har man länge sett en ökad efterfrågan på resor till det grekiska fastlandet, där regioner som Epirus och resmål som Zagoria bjuder på helt oslagbara naturupplevelser.
Hotellet som resmål:
Det handlar inte längre bara om vart vi reser – utan var vi bor. Hotell med unika koncept, från designhotell till sporthotell, blir själva resmålet.
För- och eftersäsong i nytt ljus:
Vi återupptäcker klassiska destinationer utan köer, värmeböljor eller turistrusning. För- och eftersäsongen blir den nya högsäsongen - för hur magiskt är inte Kreta i september?
“Glowmads”:
Skönhet och välmående är inte längre något man gör inför semestern – det är själva syftet. Från koreansk hudvård till olivoljemassage i Italien och naturbaserade spa-upplevelser på Madeira: “Glowcation” är den nya semestern!
– 2026 blir ett år där nyfikenhet och lekfullhet står i centrum. Vi vill upptäcka – men också landa lite. Resa långsammare, men uppleva djupare. Det handlar inte om hur många länder vi besöker, utan hur mycket vi får ut av varje ögonblick, avslutar Krantz.
Källor: Expedia Group (Unpack ’26), Skyscanner (Future of Travel 2026), Booking.com (Travel Predictions 2026), Marriott Bonvoy Research, Forbes Travel Guide.
Nyckelord
Kontakter
Martina KrantzPressansvarig
Tel:+46 8 673 91 00martina.krantz@apollo.seApollos pressjour
För journalister och media.
Om oss
Apollo är en av Nordens ledande researrangörer med uppåt 500 medarbetare och en miljon resenärer årligen. Med oss kan kunder resa till hela världen, oavsett om de vill åka på en avslappnande sol- och badsemester, ta en träningsvecka i värmen eller spendera en weekend i någon spännande storstad. Vi arrangerar charterresor, träningsresor, cityresor och kryssningar och erbjuder dessutom säker bokning av flyg och hotell separat om kunden föredrar att själv sätta ihop sin resa.
Apollo bildar tillsammans med specialistarrangörerna Golf Plaisir, Lime Travel och Xtravel samt sportresorten Playitas, gruppen DER Touristik Nordic AB. Vi är sedan 2015 del av den privatägda tyska koncernen REWE med över 300 000 medarbetare. Apollo arbetar aktivt för hållbart resande och socialt ansvar och vi samarbetar med SOS Barnbyar, Ecpat, SOK (Sveriges Olympiska Kommitté) samt är fullvärdiga medlemar i DER Touristik Foundation. Apollo är Travelife-certifierade sedan 2015.
Följ Apollo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Apollo
Storsuccé för ny charterlinje från Växjö!2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollo kan redan nu meddela att 25 % av resorna från Växjö till nyheten Preveza på det grekiska fastlandet för sommaren 2026 redan är sålda.
Sundsvallsbornas nya Greklandsfavorit tar fart2.12.2025 08:50:00 CET | Pressmeddelande
Apollos nya direktflyg till Ioannina är redan över 20 procent såld. Det gör nyheten från Sundsvall till en av de bästa säljande charterlinjerna från regionala flygplatser i Sverige!
Kretafeber i Östersund: Apollo säljer i rekordfart2.12.2025 08:38:00 CET | Pressmeddelande
I år utmärkte sig Östersundsborna som de snabbaste i Sverige att boka sin sommarsemester. Nu pekar allt på att samma trend fortsätter även inför nästa år – redan är 25 % av sommarresorna för 2026 sålda!
Rekordförsäljning av sommarresor från Skellefteå2.12.2025 08:36:00 CET | Pressmeddelande
Researrangören Apollo rapporterar en försäljningsökning på hela 70 procent till det grekiska fastlandet.
Norrköping mot nya rekord - Apollo rapporterar stark tillväxt2.12.2025 08:35:00 CET | Pressmeddelande
Allt fler från Norrköping bokar sommarsemestern tidigt. Apollo rapporterar 80 procents ökning till Kreta och 40 procent till Preveza jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum