Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
De stigande kostnaderna för el och elnät får många hushåll att tveka inför att köpa elbil. För att fler ska välja bort bensin och diesel behövs både ekonomiska incitament och enkelhet. När kostnaderna för elnät och effekttoppar blir större ökar också risken att hushåll avstår från att köpa elbil på grund av krångel och oförutsägbarhet.
– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.
Samtidigt blir det allt svårare att förutse kostnaderna för laddning hemma. De regelverk som införs 2027, och som tvingar fram avgifter kopplade till hushållets högsta effekttoppar, gör att månadskostnaden blir svår att förutspå. För dem som ibland använder ett fritidshus kan kostnaderna bli ännu mer oförutsägbara under kalla helger när förbrukningen tillfälligt stiger, särskilt om elbilen måste laddas där inför resan hem.
– Monopolsystemet på elnäten och en myndighet som ständigt tvingas godkänna höjda avgiftskrav är en stor del av problemet. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande. Jag tror många är beredda att rösta för en förändring, säger Carl-Erik Stjernvall.
Samtidigt finns få ekonomiska stöd för dem som vill byta till elbil. Skatteavdraget för grön teknik omfattar visserligen laddboxar, men utöver det är stöden mycket begränsade.
Låt elbilens batteri avlasta elnätet
Riksförbundet M Sverige vill också att elbilarnas batterier ska kunna användas för att avlasta elnäten – och att elbilsägare ska kompenseras för detta. Men förslaget, som innebär att avgifter för balansåtgärder skulle återföras till elkunderna, finns knappast med på nätägarnas önskelista.
– Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst, avslutar Carl-Erik Stjernvall.
Det måste finnas en ekonomisk fördel att välja en elbil. Lägre bensin- och dieselpriser parallellt med ökade elnätsrelaterade kostnader förstör kalkylen för de allra flesta.
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert och hållbarhetsansvarig
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seRiksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
Reflex, inte bara för gående5.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ungefär 30 gående omkommer i trafikolyckor varje år, i huvudsak i kollisionsolyckor med biltrafik. Risken är högre under vinterhalvåret, då mörkret försämrar sikten. Därför är det viktigt att bära reflex.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum