M Sverige

Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar

Dela

Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.

De stigande kostnaderna för el och elnät får många hushåll att tveka inför att köpa elbil. För att fler ska välja bort bensin och diesel behövs både ekonomiska incitament och enkelhet. När kostnaderna för elnät och effekttoppar blir större ökar också risken att hushåll avstår från att köpa elbil på grund av krångel och oförutsägbarhet.

– Utvecklingen går åt fel håll just nu. Hushåll vill inte sitta vid köksbordet och fundera över hur många kilowattimmar som behövs i elbilen nästa morgon, vem som ska få duscha eller planera tvätten för att undvika höga avgifter. Det skrämmer bort elbilsköpare, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på Riksförbundet M Sverige.

Samtidigt blir det allt svårare att förutse kostnaderna för laddning hemma. De regelverk som införs 2027, och som tvingar fram avgifter kopplade till hushållets högsta effekttoppar, gör att månadskostnaden blir svår att förutspå. För dem som ibland använder ett fritidshus kan kostnaderna bli ännu mer oförutsägbara under kalla helger när förbrukningen tillfälligt stiger, särskilt om elbilen måste laddas där inför resan hem.

– Monopolsystemet på elnäten och en myndighet som ständigt tvingas godkänna höjda avgiftskrav är en stor del av problemet. Kostnaderna måste bli mer transparenta, och man bör inte utesluta att utreda helt nya modeller – exempelvis att elnätsbolag får lägga anbud på områden i ett entreprenadförfarande. Jag tror många är beredda att rösta för en förändring, säger Carl-Erik Stjernvall.

Samtidigt finns få ekonomiska stöd för dem som vill byta till elbil. Skatteavdraget för grön teknik omfattar visserligen laddboxar, men utöver det är stöden mycket begränsade.

Låt elbilens batteri avlasta elnätet

Riksförbundet M Sverige vill också att elbilarnas batterier ska kunna användas för att avlasta elnäten – och att elbilsägare ska kompenseras för detta. Men förslaget, som innebär att avgifter för balansåtgärder skulle återföras till elkunderna, finns knappast med på nätägarnas önskelista.

– Man måste hitta en struktur som gör att den framtida fossilfria vardagen fungerar för alla, inte försvara ett monopol som garanterar vissa företag vinst, avslutar Carl-Erik Stjernvall.

Det måste finnas en ekonomisk fördel att välja en elbil. Lägre bensin- och dieselpriser parallellt med ökade elnätsrelaterade kostnader förstör kalkylen för de allra flesta.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye