Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.

Handläggningstiderna för operativt tillstånd för drönare har blivit så långa att de hotar både företagens verksamhet och utvecklingen av viktiga samhällstjänster. Enligt Transportstyrelsen tar det i dag sju månader innan ett ärende ens tilldelas en handläggare, vilket skapar stor osäkerhet för bolag som är beroende av att kunna arbeta lagligt och planera sina projekt. I praktiken innebär det att företag tvingas pausa uppdrag, flytta verksamheten utomlands eller riskera nedläggning.
– Den nuvarande situationen är ohållbar. När myndighetsprocessen står stilla i månader och ibland år riskerar vi att tappa både innovationskraft och viktiga tjänster som samhället är beroende av. Det handlar om företag som vill investera, växa och bidra, men som istället fastnar i en tillståndsprocess utan tidsramar, säger Victoria Barrsäter, branschansvarig på Svenska Drönarnätverket.
Försenar viktiga innovationer
Flera företag vittnar om samma problematik. Nordluft, vars teknik kan skära kostnader och minska utsläppen inom skogsbruket, har i ett ärende väntat 18 månader på besked om tillstånd att flyga. Sweco har ett ärende som dragit ut till 20 månader utan klart besked. Airpelagos senaste ansökan tog elva månader att få godkänd, vilket enligt bolaget kostade dem fyra miljoner kronor.
– Det här är företag vars tjänster kan effektivisera och utveckla arbetet inom en rad olika branscher. De möjliggör alltifrån transporter av hjärtstartare till effektiv planering av infrastruktur – viktiga delar i svenskt totalförsvar. Men de kommer aldrig upp i luften på grund av att Transportstyrelsen inte följer sitt uppdrag och kan ge besked om tillstånd i rimlig tid, säger Victoria Barrsäter.
Kostnaderna för mer resurser till Transportstyrelsen att handlägga ärenden, kan sättas i relation till alternativkostnaden av en drönarbransch på paus.
– Regeringen lägger tolv miljarder på det civila försvaret, där drönarna har en central roll. Men en stor del riskerar att kastas i sjön om inte innovationer kan omsättas i handling, och det är inte mycket som behövs. 20 miljoner till Transortstyrelsen för att hantera tillstånd för obemannad luftfart hade gjort underverk, avslutar Victoria Barrsäter.
Nyckelord
Kontakter
Seth ÖrbrinkPressansvarig, Transportföretagen
Tel:072-3266020seth.orbrink@transportforetagen.seTransportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
Nu ska vägen till sjöfartsyrken bli enklare20.11.2025 08:35:22 CET | Pressmeddelande
Regeringen slopar kravet på treårig gymnasieutbildning för vissa sjöyrken. Transportföretagen ser beslutet som ett stort steg framåt för att möta branschens rekryteringsbehov.
Europas första helikoptertankning med maxinblandning av hållbart flygbränsle11.11.2025 16:27:03 CET | Pressmeddelande
På tisdagen samlades representanter från flygbranschen, politiker och tillverkare av hållbara flygbränslen på Åre-Östersund Airport / Frösö Park när STORM Heliworks invigde sin nya anläggning för Sustainable Aviation Fuel (SAF). Med start i november erbjuder STORM alla kunder att flyga med upp till 50 procent inblandning av SAF, vilket minskar de fossila koldioxidutsläppen med omkring 40 procent per flygning. Detta innebär ett avgörande steg mot fossilfritt helikopterflyg.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum