Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.

Åtta av tio av företagen i undersökningen anser att hållbarhet är viktigt, men hela 64 procent uppger samtidigt att deras kunder inte är beredda att betala mer för det. Offentlig sektor, som är en av de största transportköparna, följer samma mönster. Hälften av företagen anser att kommuner och regioner inte vill betala extra för hållbara transporter. Detta trots att stort hopp sätts till transportsektorn för att klara klimatmålen.
– Kunderna efterfrågar hållbarhet, men vill inte betala för det. Det skapar en verklighet där företagen pressas från två håll: de ska investera i ny teknik och nya arbetssätt för att klara politiskt högt satta klimatmål, men möter en marknad som inte är beredd att ta sin del av kostnaden. Här måste politiken leva som de lär, om de menar allvar med att de vill stötta företagen i omställningen. Företagen vill gå före och bidra, men om de samtidigt riskerar sin egen lönsamhet blir det omöjligt att investera i omställningen, säger Jonas Hagelqvist, vd på Transportföretagen.
Inte rätt förutsättningar från politiken
Samtidigt beskriver många företag hur politiken skapar osäkerhet. Endast fyra procent upplever att politiken ger tillräckliga förutsättningar för omställningen, medan nästan hälften av företagen inom transporttjänster som mackar, bilservice, försäljning, taxi och trafikskolor uppger att regelkrångel gör det svårare att ta nästa steg. Snabba förändringar i styrmedel, som sänkningarna och höjningarna av reduktionsplikten, har dessutom påverkat investeringsviljan. Inom passagerartrafiken anser 83 procent att branschen förväntas lösa en oproportionerligt stor del av klimatutmaningen på egen hand.
– Det stora problemet är bristen på politisk långsiktighet. Företagen gör vad de kan, men deras investeringsbeslut sträcker sig över många år och kräver stabila förutsättningar. I dag möts de av tvära kast, otydliga styrmedel och långa handläggningstider som skapar osäkerhet i varje led. Det håller tillbaka omställningen och riskerar att underminera hela förändringstakten. Politiken måste se sig som en möjliggörare för omställning, snarare än att straffa de som har en längre bit kvar, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Hållbarhetsrapporten i siffror:
- 81 % av företagen anser att hållbarhet är viktigt för verksamheten.
- 64 % uppger att deras kunder inte är villiga att betala extra för hållbara alternativ.
- 45 % upplever att det offentliga inte vill betala mer för hållbara transporter.
- 40 % av företagen inom passagerartrafiken får aldrig signaler i upphandlingar om att hållbarhet väger tyngre än pris.
- Endast 4 % av företagen i passagerartrafiken och transporttjänsterna anser att politiken ger tillräckliga förutsättningar för omställning.
- 73 % uppger att regelkrångel försvårar omställningen.
- 83 % inom passagerartrafiken anser att branschen i någon grad förväntas lösa en för stor del av klimatutmaningen själv.
Nyckelord
Kontakter
Anneli AlbertssonKommunikatör
Pressjour
Dokument
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
Offentliga aktörer tränger undan transportföretag - utan att följa reglerna4.12.2025 17:05:23 CET | Pressmeddelande
Allt fler kommuner och regioner tar över transportverksamhet i egen regi, utan att alltid följa de regler som gäller för privata aktörer. Nu varnar Transportföretagen för en växande trend som hotar konkurrensen på transportmarknaden.
Lägre arbetsgivaravgifter för unga kan bli viktigt lyft för transportsektorn28.11.2025 16:06:04 CET | Pressmeddelande
Regeringens lägger ett förslag om tillfälligt sänkta arbetsgivaravgifter för personer mellan 18 och 23 år vilket kan komma att underlätta för företag att behålla och nyanställa unga. Detta är välkommet för transportsektorn, där kompetensbehovet är stort i många delbranscher. Samtidigt finns en osäkerhet i att sänkningen bara är tillfällig.
Uppmaning till regeringen att ansluta Sverige till EU:s klimatsatsning för flyg och sjöfart28.11.2025 10:10:42 CET | Pressmeddelande
Flera tunga aktörer inom transportnäringen och energisektorn uppmanar regeringen att agera för att säkra tillgången på fossilfria drivmedel. I ett gemensamt brev lyfter de vikten av att Sverige går med i EU:s nya satsning Early Movers Alliance – ett initiativ för att få fart på produktionen av hållbara bränslen i Europa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum