Transportföretagen

Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning

Dela

Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken. 

Åtta av tio av företagen i undersökningen anser att hållbarhet är viktigt, men hela 64 procent uppger samtidigt att deras kunder inte är beredda att betala mer för det. Offentlig sektor, som är en av de största transportköparna, följer samma mönster. Hälften av företagen anser att kommuner och regioner inte vill betala extra för hållbara transporter. Detta trots att stort hopp sätts till transportsektorn för att klara klimatmålen.

– Kunderna efterfrågar hållbarhet, men vill inte betala för det. Det skapar en verklighet där företagen pressas från två håll: de ska investera i ny teknik och nya arbetssätt för att klara politiskt högt satta klimatmål, men möter en marknad som inte är beredd att ta sin del av kostnaden. Här måste politiken leva som de lär, om de menar allvar med att de vill stötta företagen i omställningen. Företagen vill gå före och bidra, men om de samtidigt riskerar sin egen lönsamhet blir det omöjligt att investera i omställningen, säger Jonas Hagelqvist, vd på Transportföretagen.

Inte rätt förutsättningar från politiken

Samtidigt beskriver många företag hur politiken skapar osäkerhet. Endast fyra procent upplever att politiken ger tillräckliga förutsättningar för omställningen, medan nästan hälften av företagen inom transporttjänster som mackar, bilservice, försäljning, taxi och trafikskolor uppger att regelkrångel gör det svårare att ta nästa steg. Snabba förändringar i styrmedel, som sänkningarna och höjningarna av reduktionsplikten, har dessutom påverkat investeringsviljan. Inom passagerartrafiken anser 83 procent att branschen förväntas lösa en oproportionerligt stor del av klimatutmaningen på egen hand.

– Det stora problemet är bristen på politisk långsiktighet. Företagen gör vad de kan, men deras investeringsbeslut sträcker sig över många år och kräver stabila förutsättningar. I dag möts de av tvära kast, otydliga styrmedel och långa handläggningstider som skapar osäkerhet i varje led. Det håller tillbaka omställningen och riskerar att underminera hela förändringstakten. Politiken måste se sig som en möjliggörare för omställning, snarare än att straffa de som har en längre bit kvar, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Hållbarhetsrapporten i siffror:

  • 81 % av företagen anser att hållbarhet är viktigt för verksamheten.
  • 64 % uppger att deras kunder inte är villiga att betala extra för hållbara alternativ.
  • 45 % upplever att det offentliga inte vill betala mer för hållbara transporter.
  • 40 % av företagen inom passagerartrafiken får aldrig signaler i upphandlingar om att hållbarhet väger tyngre än pris.
  • Endast 4 % av företagen i passagerartrafiken och transporttjänsterna anser att politiken ger tillräckliga förutsättningar för omställning.
  • 73 % uppger att regelkrångel försvårar omställningen.
  • 83 % inom passagerartrafiken anser att branschen i någon grad förväntas lösa en för stor del av klimatutmaningen själv.

Nyckelord

Kontakter

Dokument

Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye