Så blir lärare i matematik bättre på att undervisa – tillsammans
Det räcker inte att avsätta tid i schemat för att kollegialt lärande ska fungera och leda till ökad kvalitet i undervisningen – och på sikt till bättre matematikkunskaper hos elever.
– Vi måste våga förändra gamla normer, säger Frida Harvey, forskare i matematik vid Örebro universitet.

Frida Harvey disputerar vid Örebro universitet med en avhandling där hon har undersökt hur matematiklärare – ihop med andra lärare eller forskare – kan arbeta tillsammans för att utveckla undervisningen. I Sverige kallas det ”kollegialt lärande” och anses vara den metod som leder till utveckling och förändring över tid.
Avhandlingen visar att det finns flera hinder som kan sätta käppar i hjulet för lärarna i deras professionella utveckling. Det kan handla om otydliga arbetssätt, brist på gemensamma arbetsverktyg och svårigheter att förändra invanda roller och normer.
Gamla normer hindrar kollegor att lära av varandra
Ett exempel på en norm som lever kvar och tycks vara svår att förändra är den gamla sortens arbetsfördelning där en expert förmedlar sina kunskaper till gruppen, som sedan förväntas omsätta den till praktik i klassrummet, enligt Frida Harvey.
– Det sätter den som leder arbetet i en svår situation, särskilt om det är en lärare från samma skola där det kollegiala arbetet bedrivs.
Hon förvånades över att matematikämnets historia av att vara förknippat med intelligens – "den som kan matte är smart" – fortfarande lever kvar på ett sätt som hämmar vissa matematiklärare i det kollegiala lärandet.
– De är rädda att framstå som ointelligenta om de delar med sig av sina undervisningsutmaningar inför sina kollegor, säger Frida Harvey.
”Det avsätts mycket tid och pengar för utveckling”
Grupper behöver alltså prata om hur de samarbetar och komma överens om hur arbetet ska fördelas. Det gäller också att använda de verktyg som finns för planering och analys av undervisning på ett bra sätt, visar Frida Harveys forskning.
Det här är kunskap som redan idag kan komma till nytta för både lärare och rektorer i skolan. Ett exempel är ULF-projektet, där lärare och forskare samverkar kring praktiknära forskning i hela landet.
– Vi vet att det avsätts mycket tid och pengar för att lärare ska få möjlighet att jobba tillsammans med planering och analys av undervisning. Såklart vill alla att det ska leda till ökad kvalitet i undervisningen och elever med bättre matematikkunskaper. Här ger min avhandling flera användbara insikter och praktiska råd, säger Frida Harvey.
Andra utmaningar för storskaliga satsningar
Frida Harveys avhandling visar att kollegialt lärande är mer komplext än det ofta framställs. Många faktorer kan hindra arbetet och dessa hänger ihop med både den lokala situationen och gruppens förutsättningar. Det kan bidra till att förklara varför kollegialt lärande ofta ger goda resultat i mindre studier, men inte alltid får samma effekt i stora, breda satsningar.
– Kanske passar kollegialt lärande bäst i en mindre kontext där anpassningar kan göras utifrån gruppens förutsättningar. För att det också ska fungera i mer storskaliga satsningar som till exempel Matematiklyftet behöver vi veta mer om hur och i vilka situationer vi behöver ta hänsyn till den lokala kontexten och dess förutsättningar, säger Frida Harvey.
Fakta om avhandlingen:
- Frida Harveys avhandling handlar om hur matematiklärare, tillsammans med kollegor och forskare, systematiskt kan utveckla sin undervisning med utgångspunkt i klassrummet.
- I avhandlingen används begreppet ”utforskande samverkan för utveckling av matematikundervisning”, vilket är en specificering av begreppet kollegialt lärande i matematik.
- Avhandlingen bygger på fyra artiklar, där det ingår en litteraturstudie, en intervjustudie och en observationsstudie.
- Här kan du ta del av avhandlingen.
Nyckelord
Kontakter
Kontakt: Frida Harvey: Frida.Harvey@oru.se, 070-2444393
Anna LorentzonKommunikatör
Tel:019 302118Tel:0737 621943anna.lorentzon@oru.seBilder

Länkar
Om oss
Örebro universitet är ett bredduniversitet med starka professionsutbildningar och forskning som spänner över 36 ämnen inom alla vetenskapliga fält. Vi har 17 000 studenter, 80 utbildningsprogram på grundnivå och avancerad nivå och ett stort utbud av fristående kurser. Örebro universitet har samlat spetskompetens inom tre profilområden: AI, robotik och cybersäkerhet, Mat och hälsa och Föroreningar och samhälle.
Följ Örebro universitet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Örebro universitet
Adhd i familjen kopplas till ökad risk att begå brott18.12.2025 08:59:23 CET | Pressmeddelande
Personer med adhd har en högre risk att begå brott än personer som inte har adhd. Samma mönster syns hos deras släktingar, enligt en ny studie från Örebro universitet. – Det tyder på att både genetiska och miljömässiga faktorer delade inom familjen kan spela roll, säger forskaren Sofi Oskarsson.
Normer och attityder gör vardagen svårare för äldre lgbq-personer17.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Äldre lgbq-personer på särskilda boenden påverkas av heterosexuella normer och andra boendes attityder. Det kan begränsa deras möjligheter att uttrycka sin sexuella identitet. Det visar en ny studie från Örebro universitet.
Örebrostudenter hittar PFAS-relaterat ämne i glögg16.12.2025 11:40:36 CET | Pressmeddelande
Fyra kemistudenter vid Örebro universitet analyserade tolv glöggprodukter som köpts i dagligvaruhandeln. I samtliga prover påvisades mätbara halter av trifluorättiksyra (TFA). Forskare betonar att den hälsomässiga betydelsen är oklar och att mer forskning behövs.
AI-förordning i EU riskerar tappa legitimitet9.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andrew Leyden, rättsvetare vid Örebro universitet, har i en studie granskat EU:s AI-förordning som bygger på tekniska standarder. – Traditionella frågor om rättssäkerhet, ansvar och demokratisk legitimitet får en ny betydelse när tekniska standarder fungerar som ett slags privat lagstiftning, säger han.
Presentation får fler att välja vegetarisk mat3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Pannbiff med lök och potatis är en svensk klassiker, men utan pannbiffen blir det inte mycket kvar av måltiden. Ansung Kim forskar vid Örebro universitet om hur kött kan ersättas i måltider.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum