Ny metod för effektiv prioritering av åtgärder på järnvägen
Green Cargo har lämnat sitt remissvar på Trafikverkets förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037. I remissvaret presenterar bolaget även en ny, objektiv metod för att identifiera kapacitetsbrister och flaskhalsar i järnvägssystemet – med syfte att bidra till mer träffsäkra prioriteringar i den nationella planeringen.

Järnvägen är en strategisk tillgång för Sverige. Den binder samman industrins produktionsplatser med hamnar och exportmarknader, minskar transportsektorns klimatpåverkan och är central för försörjningsberedskap och totalförsvar. Samtidigt präglas systemet av betydande kapacitetsbrister och bristande tillförlitlighet, vilket påverkar både näringslivets konkurrenskraft och samhällsekonomin.
Mot denna bakgrund har Green Cargo, inom ramen för remissarbetet, genomfört en systematisk genomgång av hela det svenska järnvägsnätet. Genom en ny metod som kombinerar faktisk efterfrågan på kapacitet, trafikupplägg, topografiska begränsningar och systemeffekter har bolaget identifierat de sträckor där kapacitetsbristen har störst påverkan på godsflöden och samhällsnytta.
– Diskussionen om järnvägens kapacitet fastnar ofta i enskilda projekt. Vår ambition har varit att bidra med ett mer objektivt och systemövergripande underlag som visar var insatser ger störst effekt för industrin, klimatet och samhället i stort, säger Olov Lindfeldt, infrastruktur- och trafikplaneringsstrateg på Green Cargo.
Analysen visar att förstärkning av ett begränsat antal stråk är särskilt avgörande för systemets funktion, från norra Sveriges råvaru- och industriregioner till södra Sveriges exportnoder. Green Cargo pekar på att relativt små kapacitetsförstärkningar på dessa sträckor kan ge stora effekter, inte bara för godstrafiken utan för hela järnvägssystemet.
I remissvaret betonar Green Cargo även behovet av:
- ett snabbare och mer kostnadseffektivt återtagande av underhållsskulden,
- ett större fokus på trimningsåtgärder och andra steg 1- och 2-insatser med kort genomförandetid,
- samt en tydligare koppling mellan järnvägens roll i totalförsvaret och prioriteringarna i den nationella planen.
Bolaget lyfter också frågan om banavgifter och kostnadsutveckling. Enligt Green Cargo riskerar ökade kostnader för drift och underhåll att i för stor utsträckning övervältras på trafiken, utan tillräcklig analys av effektivitet och produktivitet i systemet.
– En konkurrenskraftig järnväg förutsätter både rätt investeringar och ett avgiftssystem som stödjer de transportpolitiska målen. Vår förhoppning är att den nationella planen i högre grad ska bygga på faktiska systembehov och verifierbar nytta, säger Henrik Dahlin, vd på Green Cargo.
Green Cargo ser den nationella planen som ett avgörande styrinstrument för Sveriges långsiktiga utveckling. Med tydligare prioriteringar baserade på systemanalys och faktiska flaskhalsar kan järnvägen ännu mer bidra till tillväxt, klimatomställning och ökad robusthet i hela landet.
Nyckelord
Kontakter
Pressjour
Tel:010-455 40 02Stephan RayChef Kommunikation & Public Affairs
stephan.ray@greencargo.comDokument
Om oss
Green Cargo erbjuder näringslivet säkra, kapacitetsstarka och hållbara transporter till cirka 200 platser i Skandinavien och med partners når vi närmare 1 000 i övriga Europa. Våra kunder finns inom basindustrin där skog, stål och papper dominerar, men även inom branscher som kemi/energi, verkstadsindustri, fordonsindustri och dagligvaruhandel. Nästan 98 procent av vårt totala transportarbete sker med eldrivna lok där elen uteslutande kommer från fossilfria källor. Vi är 1 750 engagerade medarbetare som tillsammans arbetar för att nya insikter och idéer ska utveckla vår verksamhet. Godstransporter på järnväg är en viktig grund för Sveriges välstånd och konkurrenskraft.
Följ Green Cargo
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Green Cargo
Green Cargo rekryterar ny produktionsdirektör18.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Green Cargo har rekryterat Erika Ahlqvist som ny produktionsdirektör. Hon tillträder tjänsten den 1 februari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
Green Cargo rekryterar ny it-direktör17.12.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Green Cargo har rekryterat Lena Tollerz Törn som ny it-direktör. Hon tillträder tjänsten den 8 januari 2026 och kommer att ingå i bolagets ledningsgrupp.
Green Cargo effektiviserar intermodala flöden med API-integration3.12.2025 07:30:00 CET | Pressmeddelande
Green Cargo lanserar en ny API-integration som digitaliserar och automatiserar informationsflöden mellan järnväg och terminal. Lösningen, utvecklad tillsammans med Hogia, minskar manuella moment, kortar ledtider och förbättrar förutsättningarna för effektiva och tillförlitliga intermodala transporter.
Malin Fries ny direktör HR & Juridik1.12.2025 13:00:00 CET | Pressmeddelande
Green Cargo inför en ny ledningsstruktur och slår samman avdelningarna HR och Juridik. Till ny direktör utses nuvarande chefsjurist Malin Fries. Förändringen träder i kraft den 1 december.
Green Cargo flyttar huvudkontoret till Hagastaden25.11.2025 14:00:00 CET | Pressmeddelande
Green Cargo etablerar sitt nya huvudkontor i stadsdelen Hagastaden i Stockholm. Inflyttningen till de nyrenoverade lokalerna på Hälsingegatan 49 sker den 1 december 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum