42 procent av tunga fordon överlastade
– Det är livsfarligt med så många överlastade tunga fordon på svenska vägar. Överlastning påverkar lastbilarnas hållfasthet och gör olyckor allvarligare. Upptäcktsrisken för detta lagbrott måste öka, annars hotas trafiksäkerheten, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig inom trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Det svenska vägnätet bryts ned i allt snabbare takt. Trafikverket har slagit larm om att de inte klarar av att upprätthålla vägnätets nuvarande tillstånd, utan att vägarnas funktion kommer att försämras framöver. Huvuddelen av nedbrytningen svarar de tunga fordonen för.
– Ett eftersatt vägunderhåll i kombination med ökad belastning från tung trafik leder till slitna vägar och försämrad trafiksäkerhet. Olaglig överlast är ett särskilt allvarligt problem. Studier har visat att 20 procents överlast på däcket medför att dess belastningsverkan fördubblas.
Den tunga trafiken har även på andra sätt stor påverkan på trafiksäkerheten. När polisen i februari gjorde en riktad insats mot den tunga trafiken visade sig var femte lastbil ha brister. Polisen registrerade också många överträdelser av kör- och vilotidsreglerna liksom flera fall av alkohol- och drograttfylla.
– Alldeles för många oseriösa aktörer inom yrkestrafiken verkar på svenska vägar. När lagbrytarna tillåts komma undan skapas osund konkurrens som tränger undan de laglydiga aktörerna. Det behövs fler poliskontroller längs vägarna och ett ökat beställaransvar hos svenska transportköpare, säger Tony Gunnarsson.
Så vill M Sverige komma åt fusket inom yrkestrafiken:
- Fler poliser på vägarna
- Skärpt beställaransvar för transportinköp
- Förbud av EU-trailers
- Fler nykterhets- och fordonskontroller
- Alkobommar i alla hamnar
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Sveriges bästa glasscaféer – landskap för landskap10.7.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Bilistorganisationen Riksförbundet M Sveriges har inför semestersäsongen utsett Sveriges bästa glasscaféer. I varje landskap har glasserveringar korats utifrån bedömningsgrunderna att det ska erbjuda den godaste glassen och trevligaste miljön.
Miljözoner och vägavgifter kan lägga sordin på semesterglädjen1.7.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under sommaren är det många som reser med bil eller husbil ut i Europa. Är man inte uppmärksam på vilka miljözoner och vägavgifter som gäller riskerar man kostsamma böter.
M Sverige: Klimatbonus till bilägare som delar sitt elbilsbatteri26.6.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan klimatbilsbonusen slopats och fossila drivmedel sjunkit i pris vittnar branschen om att hushållen i betydligt lägre grad köper elbilar. Detta är ett bakslag för regeringen som pekat ut elektrifieringen av fordonsflottan som central för att Sverige ska nå de av riksdagen beslutade klimatmålen.
Trötthet stor trafikrisk på midsommarresan – undvik sträckkörning19.6.2024 06:10:00 CEST | Pressmeddelande
Midsommar är en olycksdrabbad trafikhelg, i synnerhet gäller det torsdagen då trafiken är som mest intensiv. När många reser längre än vanligt, är det extra viktigt att vidta åtgärder för att undvika dåsighet. Den som har kört bil en hel natt är lika okoncentrerad klockan fem på morgonen som en utsövd förare med 0,8 promille alkohol i blodet.
Fler dödsolyckor: Sverige på väg att missa trafiksäkerhetsmålen18.6.2024 07:50:00 CEST | Pressmeddelande
Som en del av Nollvisionen beslutade regeringen år 2020 att antalet dödsolyckor ska halveras till år 2030. Men arbetet mot etappmålet ser ut att misslyckas. Antalet dödsolyckor i vägtrafiken har inte minskat de senaste fem åren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum