52 veckor på Instagram - för klimatet!

Klimatkrisen är vår tids största utmaning och Tekniska verken i Linköping gör mycket för att nå sin vision om att bygga världens mest resurseffektiva region. Nu tas ytterligare ett steg för att involvera allmänheten i ännu större utsträckning, genom initiativet @52veckor på Instagram.

I november 2015 enades världens länder om ett nytt klimatavtal. Parisavtalet säger att den globala temperaturökningen ska hållas under 2 grader. Om vi ska ha möjlighet att nå det målet måste utsläppskurvan peka nedåt senast 2020. Det är mindre än 800 dagar kvar.

Lyckligtvis börjar diskussionerna i klimatdebatten nu att gå från ord till handling, men det är inte bara stater, politiker och företag som behöver agera, utan också varje enskild människa.

52 veckor är en del av detta - ett Instagram-konto som gör det lättare att leva hållbart. Varje vecka läggs det upp en eller flera “vardagsutmaningar” på ett tema kopplat till klimat och hållbarhet. De konkreta och handfasta utmaningarna är tänkta att hjälpa följarna att bli mer resurseffektiva och medvetna om vad som kan göras för klimatet.

Exempel på teman kan vara “återbruk”, “nollkonsumtion”, “plast” eller “vego”. Men utan pekpinnar – här handlar det bara om tips, inspiration och pepp!
Det ska vara lätt att förstå, enkelt att delta och roligt att vara med.

52 veckor-kampanjen har redan smygstartat, men utmaningarna drar igång den 1 januari 2019 och pågår hela året.

Lovisa Staberg, marknadskommunikatör, Tekniska verken i Linköping
lovisa.staberg@tekniskaverken.se

Tekniska verken är en del av 240 000 privat- och företagskunders vardag och vi levererar tjänster som gör livet enklare. Vi erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel. Vår vision är att bygga världens mest resurseffektiva region och tillsammans med våra kunder är vi på rätt väg. Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se

Tekniska verken i Linköping AB (publ) Box 1500 581 15 Linköping Besöksadress: Brogatan 1 Presskontakt: 013-20 91 40 Växel: 013-20 80 00 info@tekniskaverken.se tekniskaverken.se tekniskaverken.se/om-oss/press/

Tekniska verken i Linköping testar unik reningsmetod i samarbete med SurfCleaner18.6.2019 15:15:40 CESTPressmeddelande

Under vissa tidpunkter på året uppkommer så kallat flytslam i reningsbassängerna på Linköpings avloppsreningsverk, Nykvarnsverket. Slammet lägger sig som en kaka på ytan som kan störa processen och riskerar att sprida dålig lukt. För att bli av med ytslammet krävs idag manuell spolning, ökad energikrävande luftning och dosering av extra kemikalier. Men nu ska en ny smart metod, med unik teknik för rensning av ytslam, testas.