6 av 10 kvinnor otrygga längs vägen
Enligt en opinionsundersökning som M Sverige har beställt från Demoskop finns det en betydande känsla av otrygghet hos bilister idag och den är påtagligt högre hos kvinnor. 45 procent av de tillfrågade känner sig otrygga gällande att stanna på rastplatser under kvällstid och för kvinnor är andelen 58 procent.
49 procent av de svarande upplever otrygghet inför att stanna och hjälpa någon som fått problem med bilen och 13 procent upplever otrygghet när de ska besöka toaletter på bensinmackar.
– Otryggheten är ett problem i sig, men den får också indirekta effekter. Otryggheten kan innebära att förare inte tar raster när de egentligen borde göra det. Trötthet ökar risken för misstag och olyckor och därför kan möjligheten att ta pauser under långa bilresor vara livsviktig, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Under 2021 omkom 210 människor i trafikolyckor. Den vanligaste olyckstypen var singelolyckor. I sådana olyckor är trötthet en viktig faktor. Undersökningar tyder på att trötthet är en bidragande orsak i omkring 10 till 40 procent av alla olyckor, enligt VTI.
Otryggheten märks också när det gäller att parkera bilen. 42 procent av de svarande uppger att de känner sig ganska eller mycket otrygga vid parkering i en okänd stadskärna under kvällstid. 50 procent av kvinnorna känner sig otrygga i dessa sammanhang mot 34 procent av männen.
Undersökningen:
Demoskop har under perioden 8 – 15 september 2022 på uppdrag av M Sverige genomfört en opinionsundersökning bestående av drygt 1 000 intervjuer i ett befolkningsrepresentativt urval. Resultatet har vägts på kön och ålder för att korrigera för eventuella skevheter i urvalet.
Hur skulle du uppleva följande situationer om du färdades ensam i en bil:
1. Stanna för att hjälpa någon som har fått problem med sin bil
| Alla | Män | Kvinnor | |
| Mycket/ganska trygg | 25 | 36 | 14 |
| Mycket/ganska otrygg | 49 | 40 | 59 |
2. Stanna på en rastplats på kvällstid
| Alla | Män | Kvinnor | |
| Mycket/ganska trygg | 35 | 50 | 21 |
| Mycket/ganska otrygg | 45 | 31 | 58 |
3. Stanna vid en bensinmack och använda toaletten
| Alla | Män | Kvinnor | |
| Mycket/ganska trygg | 71 | 79 | 64 |
| Mycket/ganska otrygg | 13 | 10 | 17 |
4. Parkera i en okänd stadskärna på kvällstid
| Alla | Män | Kvinnor | |
| Mycket/ganska trygg | 38 | 48 | 27 |
| Mycket/ganska otrygg | 42 | 34 | 50 |
Nyckelord
Kontakter
Tony Gunnarssonpressekreterare, sakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum