Första elvägen i Sverige invigs
- Elvägar tar oss ett steg närmare fossilfria transporter och har en potential att nå nollutsläpp av koldioxid. Det är ett sätt att utveckla miljösmarta transporter i det befintliga vägnätet. Det kan bli ett bra komplement till dagens väg- och järnvägstrafik, säger Lena Erixon generaldirektör i Trafikverket.
Teknikerna för elvägar har utvecklats snabbt de senaste åren och är nu så pass mogna att några kan testas. I fjol beslutade Trafikverket i samråd med Vinnova och Energimyndigheten att ge stöd till två testanläggningar. De två systemen skiljer sig åt framför allt vad gäller hur elkraften förs över till de tunga fordonen. Testet på E16 i Sandviken drivs av Region Gävleborg och innebär att en strömavtagare på lastbilshyttens tak matar ner strömmen till en elhybridmotor i lastbilen. Utanför Arlanda ska konsortiebolaget eRoadArlanda testa en teknik som innebär att en elskena i vägbanan laddar fordonet under resan. Det arbetet sker tills vidare på en avlyst bana, men planen är att tekniken ska demonstreras i verklig trafik nästa år.
- Elvägar är ytterligare en pusselbit i framtidens transportsystem och i synnerhet för att göra den tunga transportdelen långsiktigt fossilfri. Detta projekt visar också på vikten av att alla aktörer på området samarbetar, säger Erik Brandsma, generaldirektör på Energimyndigheten.
Testerna ska pågå fram till 2018. De ska ge kunskap om hur elvägar fungerar i praktiken och om tekniken kan användas i framtiden. Försöket utgår från regeringens mål om en energieffektiv och fossilfri fordonsflotta till 2030 och ska bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft.
- Elvägar kan få stor betydelse för att skapa mer hållbara transporter i framtiden och kan samtidigt bidra till att stärka Sveriges konkurrenskraft. Det här är också ett bra exempel på hur myndigheter kan använda upphandling för att stimulera fram nya lösningar, säger Charlotte Brogren, generaldirektör Vinnova.De tre myndigheterna delfinansierar projektet och deltagarna står för resten av finansieringen.
Fakta om Region Gävleborgs lösning för elväg
Teststräckan på E16 är två kilometer lång. Tekniken är spårvagnsliknande, med kontaktledningar 5,4 meter över körbanan. Lastbilen har en strömavtagare på taket som matar 750 volt likström till lastbilens elhybridsystem. Strömavtagaren kan koppla upp sig automatiskt i hastigheter upp till 90 km i timmen. Teststräckan är försedd stolpar med 60 meters mellanrum som bär upp elledningar över ett av körfälten. Vid en rastplats finns en transformator för lågspänd likström av samma typ som i spårvagnsnät. Övrig trafik på vägen ska inte påverkas.
Nyckelord
Kontakter
Anders Berndtsson, strateg för elvägar,Trafikverket: 010-123 65 29, anders.berndtsson@trafikverket.se
Trafikverkets pressjour: 0771-31 15 00
Magnus Henke, Energimyndigheten, 016 544 21 03, magnus.henke@energimyndigheten.se
Anders Lewald, Energimyndigheten, 016-544 20 60, anders.lewald@energimyndigheten.se
Filip Kjellgren, Vinnova, 08-473 32 36, filip.kjellgren@vinnova.se
Bilder
Om
Trafikverkets vision är "Alla kommer fram smidigt, grönt och tryggt". Trafikverket ansvarar för långsiktigt planering av transportsystemet för vägtrafik, järnvägstrafik, sjöfart och luftfart samt för byggande, drift och underhåll av statliga vägar och järnvägar.
Följ Trafikverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Trafikverket
KOMPLETTERING - Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg18.12.2025 17:54:22 CET | Pressinbjudan
Bostads- och Infrastrukturminister, Andreas Carlson kommer också att närvara på fredagens presskonferens. I övrig gäller tidigare utskickad pressinbjudan.
Nio av tio tåg i tid i november när punktligheten steg18.12.2025 10:02:07 CET | Pressmeddelande
Under november kom resenärerna på nio av tio persontåg fram i tid. Punktligheten förbättrades jämfört med månaden innan och samma månad förra året. Rekordmånga tåg för november rullade i spåren, som rustas mer än någonsin.
Järnvägsbranschen är redo för en reseintensiv julhelg17.12.2025 12:37:57 CET | Pressinbjudan
Trafikverkets bjuder tillsammans med SJ, VR och Jernhusen in till en pressträff på Stockholms Centralstation. Syftet är att visa hur Trafikverket och järnvägsbranschen har förberett sig för att alla ska komma fram smidigt till julfirandet.
Intensiv resehelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:28:07 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest reseintensiva helger, då många ger sig ut på våra vägar och järnvägar. Trafikverket är väl förberedda för att hantera snö, kyla och halka på våra statliga vägar och järnvägar, dygnet runt. Allt för att alla resenärer ska kunna resa smidigt under julen.
Intensiv trafikhelg kommer allt närmare – kör försiktigt i jultrafiken17.12.2025 09:09:50 CET | Pressmeddelande
Julen är en av årets mest trafikintensiva helger, då många ger sig ut på vägarna. Växlande väderförhållanden och skiftande väglag gör att bilister behöver vara extra uppmärksamma. Anpassa farten efter vädret och trafikförhållandena – och kör aldrig snabbare än den hastighetsgräns som gäller.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum


