6 av 10 kör för fort vid skolorna visar ny mätning av Motormännen

– Hastighetsbegränsningarna utanför skolor är brett accepterade av trafikanter, därför är det förvånande och skrämmande att årets undersökning har ett så dåligt resultat, säger Carl Zeidlitz, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.
Av privatförarna var det 59 procent som ej höll hastigheten. Kvinnor var något bättre än män på att hålla hastigheten. Av yrkesförarna körde 60 procent för fort, vilket är extra allvarligt då dessa fordon (buss/lastbil) ofta är större och tyngre. Högst uppmätta hastigheten för lastbil var 61 km/h i Umeå och högsta uppmätta hastighet för en privatbil var 79 km/h i Karlskrona. Hade Motormännens hastighetskontroller varit riktiga poliskontroller hade det sammanlagda bötesbeloppet blivit 11 021 600 kr och 311 körkort hade dragits in.
– Att yrkestrafiken visar på sådan brist på respekt för unga människors liv och hälsa är mycket oroväckande. Yrkestrafikanter borde i stället vara förebilder för andra trafikanter, säger Carl Zeidlitz.
Hastigheten måste vara låg utanför skolor och speciellt utanför sådana som de yngsta barnen går i. Hastighet tillsammans med ouppmärksamhet och stress i trafiken är de faktorer som skapar flest olyckor vid skolor.
– Trafikundervisningen i skolan behöver stärkas. Barnen måste ges kunskap om hur de upptäcker och skyddar sig mot farorna i trafiken och kunskaper om hur man uppträder i trafiken som gång- och cykeltrafikant. Att ge skolbarnen trafikkunskaper är också ett sätt att nå och påminna föräldrarna om vikten av att följa reglerna och visa hänsyn i trafiken, säger Carl Zeidlitz.
Trafikmiljön utanför många skolor skulle kunna göras bättre. Små ingrepp som att till exempel separera gående från bilar så långt det möjligt skulle minska riskerna för olyckor.
– Väghållarna, oftast kommunerna, måste se över trafikmiljön utanför skolorna och hur information och fartdämpande åtgärder kan förbättras. Dessutom måste polisen ges resurser att ofta och återkommande kontrollera hastighet kring skolorna. Utvecklingen de senaste åren att demontera trafikpolisen kan mycket väl vara en förklaring till den dåliga regelefterlevnaden, avslutar Carl Zeidlitz.
Resultat 2016
- 8 443 observationer
- Mätningar genomfördes två vardagar mellan klockan 07:30-08:30 vecka 20-22.
- Observationer från 25 skolor på 18 orter
- 63% män 37% kvinnor
- 92% privatförare 8% yrkesförare
- 59% totalt höll ej hastigheten 41% höll hastigheten
- 61% av männen höll ej hastigheten 39% höll hastigheten
- 57% av kvinnorna höll ej hastigheten 43% höll hastigheten
- 59% av privatförarna höll ej hastigheten 41% höll hastigheten
- 60% av yrkesförarna höll ej hastigheten 40% höll hastigheten
- Sammanlagt bötesbelopp hade blivit 11 021 600 SEK och 311 körkort hade dragits in.
Högsta hastigheter
Personbil, man 79 km/h Karlskrona
Personbil, kvinna 71 km/h Karlskrona
Taxi, man 73 km/h Västerås
Taxi, kvinna 51 km/h Umeå
Buss, man 58 km/h Hässleholm
Buss, kvinna 50 km/h Sundsvall
Lastbil, man 61 km/h Umeå
Lastbil, kvinna 52 km/h Sundsvall
MC/moped 57 km/h Kristinehamn
Resultat per kommun, rangordnat sämst till bäst
Ort Höll hastighet Höll EJ hastighet
Karlskrona 6 % 94 %
Falun, Södra skolan 11 % 79 %
Malmö 23 % 77 %
Umeå, Tavelsjö skola 23 % 77 %
Skövde 25 % 75 %
Västerås 27 % 73 %
Hässleholm 31 % 69 %
Gagnef 33 % 67 %
Örnsköldsvik, Husum 35 % 65 %
Örnsköldsvik, Skälevad 35 % 65 %
Örnsköldsvik, Sund 37 % 63 %
Kalmar 38 % 62 %
Eskilstuna, Edvardlundsgatan 38 % 62 %
Falun, Söderbaumska skolan 39 % 61 %
Götene 39 % 61 %
Örnsköldsvik, Happsta 42 % 58 %
Umeå, Öststegsskolan 43 % 57 %
Sundsvall, Allsta skola 46 % 54 %
Kristianstad 47 % 53 %
Hässleholm 48 % 52 %
Kristinehamn 48 % 52 %
Bromölla 49 % 51 %
Eskilstuna, Lundbyskolan 49 % 51 %
Jönköping 52 % 38 %
Östersund 67 % 33 %
Totalt hela riket 41 % 59 %
Nyckelord
Kontakter
Carl Zeidlitztrafiksäkerhetsansvarig
Tel:072-078 75 07carl.zeidlitz@motormannen.seMikael Högskoogpressansvarig
Tel:070-343 55 99mikael.hogskoog@motormannen.seBilder

Länkar
Om
Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Årets däcktest: Flera bra alternativ men även två däck att undvika20.3.2025 13:36:29 CET | Pressmeddelande
Bra däck på bilen är såväl en trafiksäkerhets- som en plånboksfråga. Bra däck är inte bara säkrare och bekvämare, de lönar sig dessutom ofta bättre än billiga och sämre däck som måste bytas oftare, menar Riksförbundet M Sverige som nu presenterar årets stora däcktest.
Nytt krav på gasolkontroll i Tyskland i år17.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Från och med 19 juni gäller ett nytt krav på gasolkontroll i Tyskland. För den som planerar en Europa-semester gäller det att utföra gasolkontrollen, förslagsvis i samband med besiktningen av husbilen eller husvagnen, och att ha kontrollintyget med sig under färd.
Bakslag för klimatet när vägtrafikens utsläpp ökar12.3.2025 17:00:00 CET | Pressmeddelande
Idag rapporterar bränsle- och drivmedelsbolagen organisation Drivkraft Sverige att utsläppen från bensin och diesel ökade med 22 procent 2024 jämfört med 2023. Alltså den bransch som omfattades av den tuffa reduktionsplikten men vars medlemmar samtidigt såg fördelarna med att tvingas sänka sina utsläpp och utveckla framtidens bensin och diesel.
Bättre skyltning ökar säkerheten kring A-traktorer27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ett höjt bötesbelopp för felaktig skyltning är helt rätt när A-traktorerna blir fler.
Årets mätning: Fler län har tillräckligt många publika laddstolpar24.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
För sjunde året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har varit omfattande varje år, men med de nya kraven enligt EUs AFIR-förordning hamnar många län plötsligt på en godkänd nivå.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum