95 motioner till årets kyrkomöte

2018 års kyrkomöte är det första som samlas till utskottsarbete i oktober och för beslut i november, efter kyrkovalet förra året. Inför årets kyrkomöte är det vitt skilda frågor som engagerar ledamöterna

Kyrkomötesledamöter röstar. Fotograf Magnus Aronson

Motionstiden gick ut idag kl. 16, den 2 augusti. In i det sista kom det in nya motioner och antalet landade på 95 stycken.

– Det är en stor bredd bland årets motioner. Många anknyter till dagsaktuella frågor och därmed också till kyrkans roll i samhället, berättar Nils Warmland som är administrativ chef för kyrkomötet.

I motionsskörden märks som vanligt också ledamöternas intresse för bland annat gudstjänst- och församlingsliv, medlemsfrågor, internationellt engagemang samt mission och barn- och ungdomsfrågor.

Här finns samtliga motioner till kyrkomötet 2018 att läsa och ladda ner.

All information om årets kyrkomöte finns på www.svenskakyrkan.se/kyrkomotet

Kontakt:

Emma Hansen Dahlqvist, handläggare för kyrkomötet, tfn 018-16 97 25 eller 073-044 05 74

Svenska kyrkans pressjour, 018-16 947 5 eller press@svenskakyrkan.se

Kyrkomötesledamöter röstar. Fotograf Magnus Aronson

FAKTA om kyrkomötet

Kyrkomötet 2018 äger rum vecka 40, 2–5 oktober, och vecka 47, 19–21 november, på Uppsala Konsert & Kongress (UKK). Kyrkomötets 251 platser för mandatperioden 2018-2021 innehas av 121 kvinnor och 130 män från 11 nomineringsgrupper (se nedan, i storleksordning) samt utlandsförsamlingarna. Här finns mer statistik för kyrkomötets ledamöter

Arbetarepartiet - Socialdemokraterna (S) – 76 mandat

Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan (POSK) – 43 mandat

Centerpartiet (C) – 34 mandat

Sverigedemokraterna (SD) – 24 mandat

Borgerligt alternativ (BA) – 22 mandat

Öppen kyrka – en kyrka för alla (ÖKA) – 11 mandat

Frimodig kyrka (FK) – 10 mandat

Vänstern i Svenska kyrkan (ViSK) – 9 mandat

Kristdemokrater i Svenska kyrkan (KR) – 7 mandat

Fria liberaler i Svenska kyrkan (FiSK) – 7 mandat

Miljöpartister i Svenska kyrkan (MPSK) – 6 mandat

- - - - -

Utlandsförsamlingarna – 2 mandat

Kyrkklockor ringer på 100-årsdagen av första världskrigets slut9.11.2018 08:12Pressmeddelande

På söndag, den 11 november, är det 100 år sedan första världskriget tog slut. Detta uppmärksammas med att kyrkklockor ringer kl. 13:30 i flera europeiska länder. I Svenska kyrkan tas det internationella initiativet upp och kyrkor på flera ställen i landet kommer att ringa, däribland Uppsala domkyrka. 100-årsminnet av krigsslutet kommer också att uppmärksammas i söndagens gudstjänster i många församlingar.

Kyrkornas Världsråd möts i Uppsala2.11.2018 08:58Pressmeddelande

Under den kommande veckan sammanträder Kyrkornas Världsråds exekutivkommitté (styrelsens arbetsutskott) i Uppsala. Kyrkornas Världsråd är den ekumeniska rörelsens främsta företrädare. Under 2018 har Kyrkornas Världsråd firat 70-årsjubileum för att följa upp arbetet med enhet, rättvisa och fred i världen. Det är dessutom 50 år sedan världsrådets viktiga generalförsamling ägde rum i Uppsala, som blev en vändpunkt för arbetet med religion och utvecklingsfrågor, social rättvisa, kommunikation och påverkansfrågor.