A3 Basket svenska mästare i SBL dam

A3 Basket är svenska mästare. I den fjärde finalen besegrades Högsbo Basket med 83-63 och finalserien vanns därmed med 3-1. Det är första gången någonsin Umeålaget vinner SM-guld.

Efter fyra finalförluster i rad mot ärkerivalerna Luleå Basket var A3 Basket återigen i final i SBL dam. Men den här gången stod nykomlingarna Högsbo Basket för motståndet, överraskningslaget som slog ut regerande mästarna Luleå redan i kvartsfinal, och sedan besegrade EOS Lund i semifinalen.

Efter Högsbovinst i den första finalmatchen hade A3 vunnit två matcher i rad, och kunde därmed säkra det efterlängtade SM-guldet i Göteborg. Gothia Arena var fullsatt en timme innan matchstart, och publiken hoppades såklart på att laget skulle förlänga finalserien ytterligare en match.

Och inledningsvis såg det bra ut. Högsbo vann första perioden med 20-18, och i halvtid ledde A3 med två poäng, 30-32. Det såg ut som det återigen skulle bli en jämn kamp. I tredje perioden kunde dock Umeålaget dra ifrån till en tiopoängsledning. I fjärde perioden växte ledningen, och när slutsignalen gick kunde A3 äntligen fira sitt första SM-guld någonsin.

A3:s Hollie Mershon, som varit med om tre finalförluster, var också lättnad.
– Jag har känt lite press, det är svårt att inte tänka på att ha tre silver och kunna ta ett fjärde. Men med det här laget har jag känt lite mindre press för jag har varit så trygg i vad vi har haft, sa hon till Aftonbladet.

Finalseriens MVP blev tyskan Ama Degbeon. Hon steppade upp när det behövdes som mest och spelade mer, gjorde fler poäng och tog fler returer än under grundserien. Hon snittade 14.5 poäng, 7.8 returer, 2.3 steals och 1.8 blockar per match under finalerna.

SBL dam, final 4:5
Högsbo–A3 Basket 63–83 (20–18, 10–14, 18–23, 15–28)

Högsbo: Hanna Johansson 19, Tiasha Gray 11, Ida Fredriksson 9, Cayla McMorris 9, Alexis Hyder 7, Sofie Lundberg 6, Elin Fredrikson 2.
A3 Basket: Tiffany Brown 21, Alyssa Lawrence 17, Hollie Mershon 15, Ama Degbeon 14, Abigail Asoro 12, Jelena Ivezic 4.
Publik: 1 100.
Statistik: >>>

A3 Basket svensk mästare med 3–1 i matcher.
MVP i finalserien: Ama Degbeon