Accreditations for the Swedish National Day June 6

18.5.2017 08:57 | Stiftelsen Skansen

On June 6th we celebrate the Swedish National Day at Skansen and you´re welcome to cover the event.

To get an accreditation we need a copy of your passport with a photo or other valid id card.

The last day for media accreditation is June 2

Please also note the following:

The Djurgården island is closed off for traffic in the afternoon. The press area is open from 5 pm to 6.15 pm.

The program on the Solliden stage starts appr. 6.30 pm. Around that time the royal family arrives in horsedrawn carriages.

For more information please contact the press officer at Skansen:
Christina Hamnqvist, +46 729 83 79 55

For more information about the events at the Royal Palace please contact:

The Royal Court information department, +46 8 402 6000, press@royalcourt.se

08-442 81 97http://www.skansen.se/sv

Skansen is one of Sweden's leading tourist attractions with more than 1,3 million visitors annually, many of them foreign tourists. People come from far and wide to see the unique collection of historical buildings from all over Sweden as well as the Scandinavian wild and domestic animals and the exotic fauna at the Aquarium. Skansen has its own stage for concerts, a lively town quarter, a hot-glass workshop, other craft workshops, cafés, restaurants and shops; and a fantastic view of Stockholm.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste nyheterna från Stiftelsen Skansen

Det händer på Skansen i augusti20.7.2017 07:00Pressmeddelande

Augusti månad är fylld till brädden med program, aktiviteter för barn, dans och hantverk. Nytt för i år på Sollidenscenen är ett välkommet gästspel från Kungliga filharmonikerna 3 augusti. Sen blir det Allsång på Skansen ända fram till den 15 augusti med Lisa Nilsson på det förlängda programmet 1 augusti. Barnens allsång kör på söndagar fram till 20 augusti och jazzmåndagarna till den 21 augusti. Missa inte heller tre härliga dagar med ull och lin där man får lära sig allt från att bråka och häckla till fläckborttagning på bästa yllekavajen.

Scensommar på Skansen - augusti17.7.2017 15:16Pressmeddelande

Sensommaren är fortfarande scensommar på Solllidenscenen med allsång, jazz och klassisk musik. Kungliga filharmonikerna har tagit upp en gammal tradition och ger en sommarkonsert den 3 augusti. Unga operastjärnor uppträder på Jenny&Jussi den 5 augusti och den 19 augusti är vikt åt Evert Taube. Allsång på Skansen pågår fram till 15 augusti, Barnens allsång till 20 augusti och den sista jazzmåndagen infaller den 21 augusti. Sist, och för de minsta, avslutas scensommaren med Babblarna - första musikalen den 27 augusti.

Midsommar, gårdens djur och sommarmarknad på Skansen15.6.2017 10:00Pressmeddelande

Midsommar på Skansen firas i dagarna tre. På själva midsommarafton blir majstången rest av Skansens folkdanslag som sen leder dansen. Under dagen kan man binda björklövskransar, gå på midsommarmarknad, dansa både gammalt och modernt och njuta av sommarens finaste högtid. På midsommardagen och söndagen fortsätter dansen och marknaden. Under midsommarhelgen är bodarna på Marknadsgatan öppna och fulla av hantverk och närproducerad mat till försäljning. Midsommartiden var också tiden då man tog med sig gårdens djur upp till fäboden och sommarbetet - buföring. Så gör vi också på Skansen den 20 och 21 juni.

Det händer på Skansen i juli9.6.2017 07:00Pressmeddelande

Juli månad och högsäsong på Skansen. Nu är det tid för sång i alla möjliga former och konstellationer - allsång, körsång, jazzstandards och rock, gospel och pop. Laleh och Per Gessles sommarturnéer tar dem till Sollidenscenen vilket också gäller för en rad artister i Blå måndag, Barnens allsång, Allsång på Skansen och Körklang. Utöver sång blir det också många tillfällen till dans i juli. Den här månaden har också de flesta hus öppet och i flera av dem är det verksamhet för barn, låtspel och vardagssysslor så som de kunde vara för gemene man för några hundra år sedan. För att få mer inblick i djurens värld har djurvårdarna ett antal prat vid bestämda tider hela månaden, varav en på engelska om ren.

I vårt nyhetsrum kan du läsa de senaste nyheterna, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt nyhetsrum