Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

AIK Basket svenska mästare i SBL Rullstol!

I söndags spelades den avgörande finalen i SBL Rullstol i Solnahallen, och när slutsignalen gick kunde hemmafavoriterna AIK Basket jubla som nyblivna svenska mästare!

Foto: Anders Tillgren

SM-finalerna i SBL Rullstol spelas i två matcher, där resultaten från båda matcherna räknas ihop för att utse vilket lag som blir svenska mästare.

Årets final blev en repris på fjolårets final mellan Norrköping Dolphins och AIK Basket. Då vann Dolphins på hemmaplan i Stadium Arena, och nu hade AIK chans till revansch. Efter vinst med 55-64 i första finalen var AIK +9 inför den avgörande finalen på hemmaplan i Solnahallen. Det blev en jämnare kamp, men tillslut vann AIK med 56-52 - och med det SM-guldet 2018-2019!

Förbundskaptenen för svenska rullstolslandslagen Gabe Caligiuri var på plats i Solnahallen.
- AIK var välförtjänta vinnare, de spelar en snabb basket som utgår från att de lyckas med sina snabba uppspel. Rutinen i laget visar sig i slutet av matchen när de även börjar sänka sina skott utifrån.

- Jag kan bara instämma, säger Mats Carlson, ordförande Svenska Basketbollförbundet. AIK:s snabba passningsspel öppnade upp Dolphins försvar och gav många vackra poäng. Dolphins kämpade dock emot bra och gav aldrig upp vilket gjorde matchen mycket underhållande för oss i publiken.

Förutom den avgörande finalmatchen spelades också tredjeplats-matchen i Solnahallen, mellan Göteborg Rullstolsbasketklubb och Nacka Handikappidrott, en match som Göteborg vann, 60-44.

- Det var ett imponerande arrangemang med mycket publik på läktarna som verkligen engagerande sig i matcherna, säger Caligiuri.

Under finaldagen delades också årets utmärkelser i SBL Rullstol ut av ordförande Mats Carlson och förbundskapten Gabe Caligiuri. Här är vinnarna:

Årets MVP: Joakim ”Hobbe” Karlsson, Norrköping Dolphins
Årets coach: Joakim Blomquist, AIK Basket
Årets lyft: Jakob Karlsson, Nacka HI
Årets domare: Laszlo Cziszer

SBL Rullstol - Slutspel 2019
Semifinaler (två matcher, sammanräknat)
AIK Basket - Nacka Handikappidrott 162-86 (87-38, 75-48)
Norrköping Dolphins - Göteborg Rullstolsbasketklubb 105-94 (51-58, 54-36)

Match om 3:e plats
14/4 Göteborgs Rullstolsbasketklubb - Nacka Handikappidrott 60-44

Finaler
6/4 Norrköping Dolphins - AIK Basket 55-64
14/4 AIK Basket - Norrköping Dolphins 56-52
(AIK Basket svenska mästare efter sammanlagt 120-107)

Foto: Anders Tillgren

Ingen fortsättning för Francois Gomez30.7.2019 10:15:10 CESTPressmeddelande

Förbundskaptenen för svenska damlandslaget Francois Gomez kontrakt kommer inte att förlängas efter sommarens EM. – Francois ska ha ett stort tack för att ha lett oss till den bästa placeringen någonsin i ett mästerskap och nått de resultatmål vi hade satt upp. Vi bedömer dock att för att klara de stora utmaningarna framför oss och ta nästa steg med detta härliga lag behöver vi göra förändringar, säger ordförande Mats Carlson. Damlandslaget spelar både EM-kval och OS-kval kommande säsong.

Herrlandslaget matchar mot Tyskland23.7.2019 12:40:23 CESTPressmeddelande

Den 11 augusti bjuder vi på en riktig smällkaramell. Då åker nämligen det svenska herrlandslaget ner till Tyskland för att spela mot Tysklands VM-lag. Bland stjärnorna i Tyskland finns bland andra NBA-stjärnorna Dennis Schröder, Paul Zipser och Daniel Theis. – Härligt att samla gruppen och få lite mer tid att lära känna varandra och bygga laget inför EM-kvalet, säger förbundskapten Hugo Lopez. Matchen kommer att sändas på SolidSport.