Äldreomsorgslyftet - en viktig satsning på vidareutbildning

Äldreomsorgslyftet har möjliggjort för många kommunala och privata aktörer inom vård och omsorg att erbjuda utbildning för ny och befintlig vårdpersonal på betald arbetstid. Staten har finansierat denna satsning som bedöms att kunna ge 10 000 heltidstjänster för undersköterskor och vårdbiträden. En satsning som Hermods välkomnar då den ligger helt rätt i tiden.

-Det är nu viktigare än någonsin att fler undersköterskor och vårdbiträden får möjlighet att bli behöriga genom vidareutbildning och att arbetsgivare kan behålla kompetent personal genom att de blir behöriga, säger Lotta Asp, affärsutvecklingschef, Hermods Komvux

Många fördelar med jobb och studier samtidigt

Hermods har under många år bedrivit distansutbildningar för att underlätta för personal inom vården att utbilda sig som saknar behörighet. Lotta förklarar att de tog fram detta utbildningskoncept då många arbetsgivare haft duktiga vikarier men som inte kunna få tillsvidareanställning för att de saknat behörighet.

- Vi har skräddarsytt utbildningar inom vård och omsorg, med ett koncept vi tror är bra för alla parter. Här de som arbetar studera samtidigt och bli behöriga inom 6–7 månader. Det här går snabbare än en vanlig utbildning då tidigare erfarenheter kan valideras och de behöver inte ta studielån eftersom de arbetar samtidigt.

Under året har över 300 deltagare startat utbildningar via Hermods företagsutbildningar inom vård och omsorg där 94 procent är nöjda med upplägget.

- Många som läst våra företagsutbildningar är nöjda med utbildningens utformning. De har webbinarier och samma lärare under varje moment. Eleverna kan koppla ihop studieuppgifterna med sina dagliga arbetsuppgifter, vilket leder till fina diskussioner kring olika ämnen, säger Lotta Asp.

Lotta avslutar med att säga:

- Vi på Hermods har arbetat under lång tid med kompetensutveckling och utbildning inom vård och omsorg på distans och i klassrum. Regeringens satsning genom Äldreomsorgslyftet är ett bra sätt för arbetsgivare att kunna satsa på utbildningar för sin personal.

Mer information:

Ny bok om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt vägleder ämnesundervisningen inom vuxenutbildningen22.10.2020 09:39:50 CESTNyheter

Studieovana vuxna har svårt att ta till sig kunskapen inom vuxenutbildningen där det ofta är skolspråket som ställer till det. Författaren Annsofie Engborg har givit ut boken Att undervisa vuxna — språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt där syftet är att ge lärare inom bland annat Komvux kunskap om hur undervisningen kan bli enklare att förstå för vuxenelever.

Unikt samarbete kan leda till en första projektledarutbildning för måleribranschen1.10.2020 08:10:00 CESTPressmeddelande

Ett samarbete har inletts mellan Hermods yrkeshögskola och Måleriföretagen i Sverige för att starta upp en projektledarutbildning inom måleribranschen. Syftet är att stärka måleribranschen som står inför kompetensutmaningar med koppling till både pensionsavgångar och teknisk utveckling. Besked om utbildningen får bedrivas sker i januari från Myndigheten för yrkeshögskola.

Hermods vård- och omsorgsprogram går starkt i Helsingborg22.9.2020 12:10:49 CESTBlogginlägg