Alex Schulman regisserar sin nyskrivna monolog på Dramaten

Med pjäsen Tröstrapporter debuterar Alex Schulman både som dramatiker och regissör i en monolog skriven för Krister Henriksson med specialkomponerad musik av Jacob Mühlrad och Joel Lyssarides. Pjäsens titel anspelar på den radioupplästa Sjörapportens lugnande och tröstande inverkan på lyssnaren. Urpremiär på Stora scenen den 25 april. Biljetterna släpps fredag den 13 december klockan 12.

Jacob Mühlrad, Joel Lyssarides, Krister Henriksson, Alex Schulman. Foto Jacob Bengtsson

Det är en tidig, blå morgon i förorten. En man sover oroligt. Han går upp före alla andra och brygger kaffe. Han tar en cigarett på den trånga balkongen och faller rakt igenom bråket som ägde rum natten innan. Han är rädd att han sa något som inte går att reparera. Genom den halvöppna balkongdörren läcker Sjörapporten från köksradion ut över gatan.

Så inleds Alex Schulmans Tröstrapporter, en monolog skriven särskilt med tanke på Krister Henriksson. Uruppförandet kommer att regisseras av författaren själv med specialskriven musik skapad i samspel med kompositören Jacob Mühlrad och pianisten Joel Lyssarides.

– Idén föddes efter en artikel i Dagens Nyheter, där det berättades om hur Sjörapporten i Sveriges Radio inte längre har någon praktisk betydelse. De som befinner sig på sjön använder sig av sina egna appar och väderlekstjänster. När Parisattentaten inträffade 2015 beslutade sig P1 för att rensa tablån och ta bort Sjörapporten. Genast hörde lyssnare genast av sig, förtvivlade. För dem handlade Sjörapporten aldrig om vädret. Det handlade om trygghet. I en värld som är orolig, så är det en tröst för människor att höra att världen står kvar, att öarna ligger där de ligger, berättar Alex om hur idén kom till.

Alex Schulman är författare, kolumnist och radioproducent. Sedan 2012 driver han en av Sveriges största poddar, Alex & Sigges podcast, tillsammans med Sigge Eklund. Alex har skrivit böckerna Skynda att älska (2009), Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött (2011), Glöm mig (2016). Just nu är han aktuell med boken Bränn alla mina brev som ska filmatiseras i regi av Björn Runge.

Krister Henriksson har medverkat i en lång rad teater-, film- och tv-produktioner. Mest känd är han som Kurt Wallander i filmerna om Wallander. Han fick en Guldbagge för bästa manliga huvudroll i Lisa Ohlins Veranda för en tenor 1999. Han har belönats med O'Neill-stipendiet och sedan 2006 spelat den hyllade Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, både i Sverige och utomlands. På Dramaten var han senast aktuell i Ronald Harwoods Påklädaren tillsammans med bland andra Sven-Bertil Taube, i regi av Eva Dahlman.

Jacob Mühlrad har snabbt etablerat sig som en av sin generations viktigaste samtida nordiska tonsättare. Inte minst genom sitt samarbete med Radiokören som resulterat i tre stora beställningsverk, bland andra verket Time som uruppfördes på Berwaldhallen 2018. Det är också huvudspåret på debutalbumet som gavs ut på prestigefyllda Skivbolaget Deutsche Grammophon. Jacob har samarbetat med Silvana Imam, Eva Dahlgren och dj-trion Swedish House Mafia och har nu inlett ett treårigt samarbete med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm där ett av verken Insomna har premiär 2022.

Joel Lyssarides är jazzpianist och kompositör utbildad vid Kungliga Musikhögskolan. Joel har gett ut två skivor, Dreamer (2018) och A better place (2019). Han har som yngsta mottagare erhållit Jan Wallanderpriset och blivit utnämnd till Årets musiker på P2 Jazzkatten-galan.

Medverkande
Krister Henriksson
Joel Lyssarides

Regi: Alex Schulman
Musik: Jacob Mühlrad och Joel Lyssarides

Tröstrapporter, urpremiär den 25 april, Stora scenen.

Tröstrapporten - Jacob Mühlrad & Krister Henriksson

Alex Schulman. Foto: Jacob Bengtsson

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Nio europeiska teatrar ger en bild av Europa under pandemin10.6.2020 09:06:17 CESTPressmeddelande

Stories from Europe: Crisis and Reflection är ett internationellt samarbete mellan Dramaten och åtta europeiska teatrar som bygger på vittnesmål från människor som arbetar i samhällsbärande funktioner. I korta monologer framför skådespelare de intervjuades personliga och existentiella berättelser som bearbetats av en dramatiker. Stories from Europe: Crisis and Reflection har premiär på Dramaten.se och på de medverkande teatrarnas hemsidor fredagen den 12 juni, klockan 12.00.

Nine European theatres paint a picture of Europe during the pandemic10.6.2020 09:00:00 CESTPressmeddelande

Stories from Europe: Crisis and Reflection, an international collaboration between the Royal Dramatic Theatre and eight European theatres, based on testimonies from people working in community-supporting functions. Short monologues performed by actors, the interviewers' personal and existential stories which have been edited by a playwright/dramatist. Stories from Europe: Crisis and Reflection premieres on Dramaten.se and the participating theatres' websites on Friday, June 12, at noon.

Premiär på nationaldagen för Dramatens digitala projekt Osäkerhetens tid3.6.2020 08:58:02 CESTPressmeddelande

Under april och maj har Dramaten och nitton teatrar runt om i landet haft i uppdrag att skriva texter som på olika sätt förmedlar perspektiv och intryck från livet under en pandemi. På nationaldagen kommer de färdiga bidragen, korta filmade monologer, att publiceras under vinjetten Osäkerhetens tid på Dramatens och de medverkande teatrarnas hemsidor. Premiär 6 juni, klockan 16.00.

Dramatens repertoar hösten 202019.5.2020 10:55:00 CESTPressmeddelande

Bakom höstens klassiker står två internationellt erkända regissörer. Den omtalade brittiska Lyndsey Turner kommer till Sverige för första gången för att sätta upp en ny version av Tjechovs Måsen, tyske Michael Thalheimer återkommer till Dramaten för att ta sig an tragedin Elektra. Den samtida ryske dramatikern Ivan Vyrypajevs pjäs Berusade ges i regi av Tobias Theorell och Tvillingarna efter ungerska Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken ges i regi av Sofia Jupither. Nyskrivet svenskt är pjäsen Liv Strömquist tänker på sig själv, en efterlängtad uppföljare till Liv Strömquist tänker på dig! i regi av Ada Berger.