Alex Schulman regisserar sin nyskrivna monolog på Dramaten

Med pjäsen Tröstrapporter debuterar Alex Schulman både som dramatiker och regissör i en monolog skriven för Krister Henriksson med specialkomponerad musik av Jacob Mühlrad och Joel Lyssarides. Pjäsens titel anspelar på den radioupplästa Sjörapportens lugnande och tröstande inverkan på lyssnaren. Urpremiär på Stora scenen den 25 april. Biljetterna släpps fredag den 13 december klockan 12.
Jacob Mühlrad, Joel Lyssarides, Krister Henriksson, Alex Schulman. Foto Jacob Bengtsson

Det är en tidig, blå morgon i förorten. En man sover oroligt. Han går upp före alla andra och brygger kaffe. Han tar en cigarett på den trånga balkongen och faller rakt igenom bråket som ägde rum natten innan. Han är rädd att han sa något som inte går att reparera. Genom den halvöppna balkongdörren läcker Sjörapporten från köksradion ut över gatan.

Så inleds Alex Schulmans Tröstrapporter, en monolog skriven särskilt med tanke på Krister Henriksson. Uruppförandet kommer att regisseras av författaren själv med specialskriven musik skapad i samspel med kompositören Jacob Mühlrad och pianisten Joel Lyssarides.

– Idén föddes efter en artikel i Dagens Nyheter, där det berättades om hur Sjörapporten i Sveriges Radio inte längre har någon praktisk betydelse. De som befinner sig på sjön använder sig av sina egna appar och väderlekstjänster. När Parisattentaten inträffade 2015 beslutade sig P1 för att rensa tablån och ta bort Sjörapporten. Genast hörde lyssnare genast av sig, förtvivlade. För dem handlade Sjörapporten aldrig om vädret. Det handlade om trygghet. I en värld som är orolig, så är det en tröst för människor att höra att världen står kvar, att öarna ligger där de ligger, berättar Alex om hur idén kom till.

Alex Schulman är författare, kolumnist och radioproducent. Sedan 2012 driver han en av Sveriges största poddar, Alex & Sigges podcast, tillsammans med Sigge Eklund. Alex har skrivit böckerna Skynda att älska (2009), Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött (2011), Glöm mig (2016). Just nu är han aktuell med boken Bränn alla mina brev som ska filmatiseras i regi av Björn Runge.

Krister Henriksson har medverkat i en lång rad teater-, film- och tv-produktioner. Mest känd är han som Kurt Wallander i filmerna om Wallander. Han fick en Guldbagge för bästa manliga huvudroll i Lisa Ohlins Veranda för en tenor 1999. Han har belönats med O'Neill-stipendiet och sedan 2006 spelat den hyllade Doktor Glas av Hjalmar Söderberg, både i Sverige och utomlands. På Dramaten var han senast aktuell i Ronald Harwoods Påklädaren tillsammans med bland andra Sven-Bertil Taube, i regi av Eva Dahlman.

Jacob Mühlrad har snabbt etablerat sig som en av sin generations viktigaste samtida nordiska tonsättare. Inte minst genom sitt samarbete med Radiokören som resulterat i tre stora beställningsverk, bland andra verket Time som uruppfördes på Berwaldhallen 2018. Det är också huvudspåret på debutalbumet som gavs ut på prestigefyllda Skivbolaget Deutsche Grammophon. Jacob har samarbetat med Silvana Imam, Eva Dahlgren och dj-trion Swedish House Mafia och har nu inlett ett treårigt samarbete med Kungliga Filharmonikerna i Stockholm där ett av verken Insomna har premiär 2022.

Joel Lyssarides är jazzpianist och kompositör utbildad vid Kungliga Musikhögskolan. Joel har gett ut två skivor, Dreamer (2018) och A better place (2019). Han har som yngsta mottagare erhållit Jan Wallanderpriset och blivit utnämnd till Årets musiker på P2 Jazzkatten-galan.

Medverkande
Krister Henriksson
Joel Lyssarides

Regi: Alex Schulman
Musik: Jacob Mühlrad och Joel Lyssarides

Tröstrapporter, urpremiär den 25 april, Stora scenen.

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Tröstrapporten - Jacob Mühlrad & Krister Henriksson

Alex Schulman. Foto: Jacob Bengtsson

Frankas monster – en vild och gotisk teaterlek för lågstadiet3.4.2024 08:53:56 CEST | Pressmeddelande

Frankas monster är en kittlande och lekfull föreställning löst baserad på Mary Shelleys Frankenstein från 1816. I centrum står nioåriga Frank, som förlorat sin mamma och som försöker ta kontroll över sin livssituation. – Det kommer bli galet, surrealistiskt och absurt, säger Carl Johan Karlson, konstnärlig ledare för Unga Dramaten som också regisserar. Urpremiär på Lejonkulan den 19 april.