Allt fler väljer Vings egna koncepthotell - 23 nya koncepthotell öppnar under 2019

Ving fortsätter sin satsning på koncepthotell för att möta varje kunds behov och önskningar. Bara de senaste fyra åren har antalet resenärer som väljer ett koncepthotell ökat med 14 procent och allra flest väljer att bo på Sunwing Family Resorts.

Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske

Ving öppnade det första koncepthotellet redan 1967 och har sedan dess lyssnat på kunderna och utvecklat koncepten efter deras önskningar. På familjehotellen Sunwing Family Resorts finns exempelvis Happy baby-lägenheter med allt från fällbar sulky med solskydd, till babysitter och badbalja när man kommer till rummet. På samma sett har man jobbat med vuxenkonceptet Sunprime Hotels som designats och utvecklats för dem som reser utan barn. Samtliga koncepthotell erbjuder bra träningsmöjligheter och har fokus på hållbarhet med målet om att samtliga Vings egna koncepthotell ska vara anslutna till Travelife** nästa år.

Vings resepanel*, som besvarades av 12748 personer, visar att 57 procent föredrar ett koncepthotell framför ett annat högklassigt hotell. Hela 64 procent anser att det är viktigt eller ganska viktigt att bo på ett hotell anpassat efter ens egna behov.

Vi vet att det är på våra koncepthotell som vi har de mest nöjda och mest återkommande kunderna. Därför fortsätter vi satsa på fler koncepthotell som designas utifrån våra kunders önskemål  och behov däribland årets satsningar på flera nya Casa Cook och Cook’s Club, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Satsning på fler koncepthotell
Efter succén med det bohemchica och prisade designkonceptet Casa Cook på Rhodos och Kos öppnas det första familjevänliga Casa Cook-hotellet i Chania, på Kreta, i maj 2019. Ytterligare två Casa Cook ska öppnas under 2019, ett på Ibiza och ett i El Gouna, Egypten.

Vings allra senaste hotellkoncept är Cook’s Club, där det första hotellet öppnade på Kreta sommaren 2018 och blev en omedelbar succé. Nu görs en satsning på fler hotell och under året öppnar inte mindre än åtta nya hotell inom konceptet. Sommaren 2019 öppnar Cook´s Club på Mallorca, Kos, Rhodos och i Turkiet. Till vintern 2019/2020 i El Gouna, Egypten, och i Gambia. Konceptet, med sin urbana och avslappnade atmosfär, är designat för en ny generation resenärer med fokus på design,  spännande matupplevelser och musik.

Sedan tidigare har Ving familjekoncepten Sunwing Family Resorts och SunConnect. Sunprime Hotels för vuxna som reser utan barn samt smartline och SENTIDO med hotell både för familjer och för dem som reser utan barn. Inom koncepten SENTIDO och smartline öppnas 12 nya hotell under 2019.

Frågor i Vings Resepanel:

*Om du önskar ett hotell med hög standard, föredrar du då ett koncepthotell, t ex hotell anpassat för vuxna, barnfamiljer osv, eller utgår du från hur många stjärnor/hjärtan (Vings märkning) hotellet har?

Jag föredrar ett koncepthotell                                             57,4 procent
Nej, bara hotellet har många stjärnor/hjärtan är jag nöjd   42,6 procent

Hur viktigt är det för dig att bo på ett koncepthotell som är designat för en skön och avkopplande semester. T ex hotell med barnklubb, spa, träningsmöjligheter, fina rum osv?

Mycket viktigt                              15,2 procent
Ganska viktigt                             48,4 procent
Inte viktigt                                    36,4 procent

*Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 12 748 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 12/12-27/12 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

** Travelife är en organisation som stöds av alla större europeiska researrangörer och inkluderar fokus på energi, vattenförbrukning, fast avfall, farliga kemikalier, djur och natur. Idag är alla våra Sunwing Family Resorts certifierade via Travelife, de är också miljömärkta via EU Ecolabel. Läs mer om Travelife på Vings hållbarhetssidor.

För bilder och ytterligare information kontakta:
Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se

Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske
Sunwing Kallithe Beach Foto: Joakim Borén