Ving AB

Allt fler väljer Vings egna koncepthotell - 23 nya koncepthotell öppnar under 2019

Dela
Ving fortsätter sin satsning på koncepthotell för att möta varje kunds behov och önskningar. Bara de senaste fyra åren har antalet resenärer som väljer ett koncepthotell ökat med 14 procent och allra flest väljer att bo på Sunwing Family Resorts.
Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske
Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske

Ving öppnade det första koncepthotellet redan 1967 och har sedan dess lyssnat på kunderna och utvecklat koncepten efter deras önskningar. På familjehotellen Sunwing Family Resorts finns exempelvis Happy baby-lägenheter med allt från fällbar sulky med solskydd, till babysitter och badbalja när man kommer till rummet. På samma sett har man jobbat med vuxenkonceptet Sunprime Hotels som designats och utvecklats för dem som reser utan barn. Samtliga koncepthotell erbjuder bra träningsmöjligheter och har fokus på hållbarhet med målet om att samtliga Vings egna koncepthotell ska vara anslutna till Travelife** nästa år.  

Vings resepanel*, som besvarades av 12748 personer, visar att 57 procent föredrar ett koncepthotell framför ett annat högklassigt hotell. Hela 64 procent anser att det är viktigt eller ganska viktigt att bo på ett hotell anpassat efter ens egna behov.

Vi vet att det är på våra koncepthotell som vi har de mest nöjda och mest återkommande kunderna. Därför fortsätter vi satsa på fler koncepthotell som designas utifrån våra kunders önskemål  och behov däribland årets satsningar på flera nya Casa Cook och Cook’s Club, säger Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving.

Satsning på fler koncepthotell
Efter succén med det bohemchica och prisade designkonceptet Casa Cook på Rhodos och Kos öppnas det första familjevänliga Casa Cook-hotellet i Chania, på Kreta, i maj 2019. Ytterligare två Casa Cook ska öppnas under 2019, ett på Ibiza och ett i El Gouna, Egypten.

Vings allra senaste hotellkoncept är Cook’s Club, där det första hotellet öppnade på Kreta sommaren 2018 och blev en omedelbar succé. Nu görs en satsning på fler hotell och under året öppnar inte mindre än åtta nya hotell inom konceptet. Sommaren 2019 öppnar Cook´s Club på Mallorca, Kos, Rhodos och i Turkiet. Till vintern 2019/2020 i El Gouna, Egypten, och i Gambia. Konceptet, med sin urbana och avslappnade atmosfär, är designat för en ny generation resenärer med fokus på design,  spännande matupplevelser och musik.

Sedan tidigare har Ving familjekoncepten Sunwing Family Resorts och SunConnect. Sunprime Hotels för vuxna som reser utan barn samt smartline och SENTIDO med hotell både för familjer och för dem som reser utan barn. Inom koncepten SENTIDO och smartline öppnas 12 nya hotell under 2019. 

Frågor i Vings Resepanel: 

*Om du önskar ett hotell med hög standard, föredrar du då ett koncepthotell, t ex hotell anpassat för vuxna, barnfamiljer osv, eller utgår du från hur många stjärnor/hjärtan (Vings märkning) hotellet har?

Jag föredrar ett koncepthotell                                             57,4 procent
Nej, bara hotellet har många stjärnor/hjärtan är jag nöjd   42,6 procent

Hur viktigt är det för dig att bo på ett koncepthotell som är designat för en skön och avkopplande semester. T ex hotell med barnklubb, spa, träningsmöjligheter, fina rum osv?

Mycket viktigt                              15,2 procent
Ganska viktigt                             48,4 procent
Inte viktigt                                    36,4 procent

*Om Resepanelen:
Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Den här panelen har besvarats av 12 748 personer. Undersökningen genomfördes under perioden 12/12-27/12 2018. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

** Travelife är en organisation som stöds av alla större europeiska researrangörer och inkluderar fokus på energi, vattenförbrukning, fast avfall, farliga kemikalier, djur och natur. Idag är alla våra Sunwing Family Resorts certifierade via Travelife, de är också miljömärkta via EU Ecolabel. Läs mer om Travelife på Vings hållbarhetssidor.

 

För bilder och ytterligare information kontakta:
Fredrik Henriksson, kommunikationschef Ving/Thomas Cook Northern Europe, tel 0709 513124, fredrik.henriksson@thomascook.se 

Bilder

Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske
Casa Cook Rhodes Foto: Georg Roske
Ladda ned bild
Sunwing Kallithe Beach Foto: Joakim Borén
Sunwing Kallithe Beach Foto: Joakim Borén
Ladda ned bild

Om

Ving AB
Ving AB
Rålambsvägen 17
10520 Stockholm

https://www.ving.se/

Ving är en del av Nordic Leisure Travel Group (NLTG), som med en marknadsandel på 31 procent är Nordens ledande semesterföretag. Ving etablerades 1956 och har lång erfarenhet av att erbjuda svenska semesterfirare såväl klassiska paketresor som egenpaketerade resor med reguljärflyg samt kryssningar. I NLTG ingår researrangörerna Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, flygbolaget Sunclass Airlines samt de egna koncepthotellen Sunprime Hotels och Sunwing Family Resorts samt Ocean Beach Club och vännerna Lollo & Bernie. Ving ägs av Petter Stordalens Strawberry Group, Altor Funds och TDR Capital.

Följ Ving AB

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Ving AB

Vings nya vinterkampanj ska visa Semestereffekten av ”det lilla extra”23.8.2024 08:37:02 CEST | Pressmeddelande

När sommarsemestrarna nu är till ända passar Sveriges största researrangör Ving på att dra i gång sin stora vinterkampanj. Kampanjen, som är framtagen av Vings Inhouse-avdelning tillsammans med reklambyrån Åkestam Holst, är en utveckling av det tidigare konceptet ”Semestereffekten”. Konceptet baseras på den positiva effekt och inverkan som en semesterresa har på oss människor. Denna gång knyts dock manéret närmare Ving och ska illustrera hur det lilla extra gör att semesterupplevelsen blir ännu bättre.

Skolstart och räntesänkning får svenska barnfamiljer att sukta efter nya ”reslov”21.8.2024 09:19:21 CEST | Pressmeddelande

Skolorna har knappt hunnit slå upp sina portar och semestrarna knappt avslutats innan svenskarna vill försäkra sig om en resa till varmare breddgrader, i synnerhet inför loven. Hos Sveriges största researrangör, Ving, har försäljningen av höstlovsresor ökat med 42 procent de senaste tre veckorna jämfört med veckorna dessförinnan och redan nu har 20 procent fler bokat en resa vecka 44 jämfört med i fjol. Gårdagens räntebesked fick dessutom resebokningarna att rusa. Ving såg direkt en ökning på 21 procent.

Kasserade lakan och frotté från Vings hotell får nytt liv i ny produktserie18.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

I Vings strävan att minska sitt klimatavtryck är en viktig del att hitta lösningar för återbruk av produkter som inte längre används, såsom handdukar och lakan. Ett samarbete har därför inletts med upcycling-företaget Reused Remade och tillsammans med dem kan Sveriges största researrangör nu för första gången ge kasserade hotelltextiler nytt liv i form av en helt ny produktserie med bla necessärer, totebag, tygväska och hårturban. Produkterna kommer att kunna köpas på Vings egna familje- och vuxenhotell från slutet på juli.

Ostadigare sommarväder skapar rusning efter resor11.6.2024 08:14:27 CEST | Pressmeddelande

Högsommartemperaturerna och solskenet som många svenskar vant sig vid under maj och början på juni ser nu att vara ett minne blott. Och i takt med att kvicksilvret dalat rejält de senaste dagarna med regn, åska och blåst som dragit in över landet kom reslusten som ett brev på posten. Sveriges största researrangör, Ving, vittnar om både en väder- och skatteåterbäringseffekt då försäljningen av resor i helgen ökade med hela 60 procent jämfört med samma tid i fjol.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye