Alpina landslaget kör fossilfritt med HVO100

I samband med alpina VM i Åre blev det klart att det alpina landslaget kommer att kunna köra sina bilar på det förnybara dieselbränsle HVO 100. Audi gav klartecken till testverksamheten i samband med att tränare och åkare skiftar till den nya generationen av Audi A6 Avant.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Det alpina landslaget har satt tydliga mål för att minska verksamhetens klimatpåverkan. Fram till 2022 skall landslagets CO₂-utsläpp minska med 50%. Mat och transporter står för en stor del av utsläppen och extra fokus har därför lagts på att minska effekterna av dessa. Inför vintersäsongen genomfördes kurser i eco-driving som ett led i att öka medvetenheten och sänka förbrukningen. Ett samarbete inleddes även med Colabitoil som levererar det fossilfria biobränslet HVO100 för dieselmotorer.

Audi, som varit partner till det alpina landslaget i över 20 år, bidrar med en helt ny generation Audi A6 Avant quattro. De fyrhjulsdrivna bilarna är s.k. mildhybrider med högre energiåtervinning och lägre förbrukning. I samband med överlämnandet av de nya bilarna gav Audi även klartecken till att bilarna kan tankas med HVO100 som ett led i koncernens pågående testverksamhet inom bl.a. Scania i Sverige. Bränslet är dock ännu inte godkänt för allmänt bruk.

-          Det betyder otroligt mycket för oss att Audi involverat landslaget i sin testverksamhet. Vi kör långa sträckor och även om vi inte kommer att kunna tanka HVO100 överallt är det också ett viktigt signalvärde som vi kan förmedla till andra landslag, säger alpina chefen Tommy Eliasson Winter.

Även organisationen bakom alpina VM, som pågår den 4-17 februari, har satsat hårt på att göra evenemanget hållbart. Utöver partnerskap med Colabitoil körs tävlande och gäster fossilfritt i den nya elbilen Audi e-tron. Under de två VM-veckorna är 65 elbilar på plats i Åre.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Mobilitet för megastäder: Audi AI:ME15.4.2019 10:28:49 CESTPressmeddelande

Audi visar upp ett visionärt eldrivet mobilitetskoncept för framtidens megastäder under Auto Shanghai 2019. Konceptbilen som kallas Audi AI:ME är kompakt till det yttre med en rymlig futuristisk interiör och möjlighet att köra autonomt på nivå 4. Det gör att passagerarna kan disponera tiden som de vill i bilen. Audi AI:ME är därför utrustad med en palett av högteknologiska funktioner för kommunikation, underhållning och skön avkoppling. Med Audi on demand fortsätter Audi dessutom att satsa på koncept för mobilitetstjänster.

Audi-premiärer på bilsalongen i Shanghai11.4.2019 09:14:31 CESTPressmeddelande

Audi inleder med två världspremiärer och en rad nationella nyheter när bilsalongen Auto Shanghai 2019 slår upp portarna den 16 april. Först ut är den visionära och eldrivna konceptbilen Audi AI:ME som visas tillsammans med ytterligare två elbilar: Audi e-tron* och Q2L e-tron. Den senare har utvecklats specifikt för den kinesiska marknaden och byggs i fabriken i Foshan. Audi Q2L e-tron levereras till de första kunderna redan i sommar.

Audi visar eldrivet på bilsalongen i Geneve28.2.2019 10:43:08 CETPressmeddelande

Audi fortsätter elbilsoffensiven. Vid bilsalongen i Geneve visar Audi fyra helt eldrivna bilar med premiär innan slutet av 2020. Dessutom är det världspremiär för fyra nya laddhybrider. I montern, med enbart laddbara bilar, visas även den helt eldrivna Formula E-bilen Audi e-tron FE05. I samband med presskonferensen den 5:e mars kl. 08.00 i hall 1 är det världspremiär och avtäckning av Audi Q4 e-tron concept och Europapremiär för sportcoupen Audi e-tron GT.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03 CETPressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.