Alpina landslaget kör fossilfritt med HVO100

I samband med alpina VM i Åre blev det klart att det alpina landslaget kommer att kunna köra sina bilar på det förnybara dieselbränsle HVO 100. Audi gav klartecken till testverksamheten i samband med att tränare och åkare skiftar till den nya generationen av Audi A6 Avant.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Det alpina landslaget har satt tydliga mål för att minska verksamhetens klimatpåverkan. Fram till 2022 skall landslagets CO₂-utsläpp minska med 50%. Mat och transporter står för en stor del av utsläppen och extra fokus har därför lagts på att minska effekterna av dessa. Inför vintersäsongen genomfördes kurser i eco-driving som ett led i att öka medvetenheten och sänka förbrukningen. Ett samarbete inleddes även med Colabitoil som levererar det fossilfria biobränslet HVO100 för dieselmotorer.

Audi, som varit partner till det alpina landslaget i över 20 år, bidrar med en helt ny generation Audi A6 Avant quattro. De fyrhjulsdrivna bilarna är s.k. mildhybrider med högre energiåtervinning och lägre förbrukning. I samband med överlämnandet av de nya bilarna gav Audi även klartecken till att bilarna kan tankas med HVO100 som ett led i koncernens pågående testverksamhet inom bl.a. Scania i Sverige. Bränslet är dock ännu inte godkänt för allmänt bruk.

-          Det betyder otroligt mycket för oss att Audi involverat landslaget i sin testverksamhet. Vi kör långa sträckor och även om vi inte kommer att kunna tanka HVO100 överallt är det också ett viktigt signalvärde som vi kan förmedla till andra landslag, säger alpina chefen Tommy Eliasson Winter.

Även organisationen bakom alpina VM, som pågår den 4-17 februari, har satsat hårt på att göra evenemanget hållbart. Utöver partnerskap med Colabitoil körs tävlande och gäster fossilfritt i den nya elbilen Audi e-tron. Under de två VM-veckorna är 65 elbilar på plats i Åre.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Audi motorsport ställer om – lämnar DTM och fokuserar på Formel E28.4.2020 13:57:40 CESTPressmeddelande

28 april, 2020 – På vägen mot C02-neutral mobilitet ändrar Audi inriktning för märkets motorsportprogram: Märket med de fyra ringarna kommer inte förlänga engagemanget i det tyska standardvagnsmästerskapet DTM efter årets säsong. Ledningen för AUDI AG fattade beslutet även mot bakgrund av de ekonomiska utmaningarna till följd av corona-pandemin och meddelade beslutet till ITR e.V., paraplyorganisationen för DTM, under måndagen. Därmed står det framgångsrika engagemanget i Formel E och kundracing i centrum för Audis framtida motorsportaktiviteter. Märket har varit representerat i Formel E sedan starten av den eldrivna racingserien 2014. Med 41 pokaler är Audi Sport ABT Schaeffler det hittills mest framgångsrika teamet i Formel E.

Säljstart för laddhybriderna A6 Avant och A6 Sedan 55 TFSI e quattro27.4.2020 12:25:11 CESTPressmeddelande

Södertälje, 27 april 2020. Audi fortsätter elektrifieringsoffensiven och lanserar två eftertraktade laddhybrider. Nu kan även tjänstebilsfavoriterna A6 Sedan och A6 Avant köras eldrivet med lokalt nollutsläpp. Elmotorn i 55 TFSI e quattro ger en räckvidd på upp till 50 km för A6 Avant och 55 km för A6 Sedan enligt den verklighetsnära WLTP-körcykeln. I kombination med en 2.0 TFSI-motor på 252 hk levereras en systemeffekt på 367 hk. Standardutrustningen är väl tilltagen med S line exteriörpaket, Audi virtual cockpit, Matrix LED strålkastare, sportchassi, sportstolar och navigationssystem. Försäljningen startar denna vecka och de första leveranserna beräknas ske efter sommaren.

Start start på 2020 för eldrivna Audi e-tron9.4.2020 08:27:46 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har haft en stark start på 2020. Under det första kvartalet levererades 635 bilar vilket gjorde den till 3:a på elbilstopplistan i Sverige enligt Bil Sweden. Audi e-tron blev också Audis tredje mest registrerade bil under kvartalet efter Audi A6 och Audi A4. Nu laddar märket för lanseringen av sin andra elbil, Audi e-tron Sportback, som redan börjat rulla in hos Audi-återförsäljarna.