Alpina landslaget kör fossilfritt med HVO100

I samband med alpina VM i Åre blev det klart att det alpina landslaget kommer att kunna köra sina bilar på det förnybara dieselbränsle HVO 100. Audi gav klartecken till testverksamheten i samband med att tränare och åkare skiftar till den nya generationen av Audi A6 Avant.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Det alpina landslaget har satt tydliga mål för att minska verksamhetens klimatpåverkan. Fram till 2022 skall landslagets CO₂-utsläpp minska med 50%. Mat och transporter står för en stor del av utsläppen och extra fokus har därför lagts på att minska effekterna av dessa. Inför vintersäsongen genomfördes kurser i eco-driving som ett led i att öka medvetenheten och sänka förbrukningen. Ett samarbete inleddes även med Colabitoil som levererar det fossilfria biobränslet HVO100 för dieselmotorer.

Audi, som varit partner till det alpina landslaget i över 20 år, bidrar med en helt ny generation Audi A6 Avant quattro. De fyrhjulsdrivna bilarna är s.k. mildhybrider med högre energiåtervinning och lägre förbrukning. I samband med överlämnandet av de nya bilarna gav Audi även klartecken till att bilarna kan tankas med HVO100 som ett led i koncernens pågående testverksamhet inom bl.a. Scania i Sverige. Bränslet är dock ännu inte godkänt för allmänt bruk.

-          Det betyder otroligt mycket för oss att Audi involverat landslaget i sin testverksamhet. Vi kör långa sträckor och även om vi inte kommer att kunna tanka HVO100 överallt är det också ett viktigt signalvärde som vi kan förmedla till andra landslag, säger alpina chefen Tommy Eliasson Winter.

Även organisationen bakom alpina VM, som pågår den 4-17 februari, har satsat hårt på att göra evenemanget hållbart. Utöver partnerskap med Colabitoil körs tävlande och gäster fossilfritt i den nya elbilen Audi e-tron. Under de två VM-veckorna är 65 elbilar på plats i Åre.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller på Frankfurtsalongen6.9.2019 14:33:54 CESTPressmeddelande

Två världspremiärer och en rad nya Audi-modeller visas publikt för första gången på Frankfurtsalongen den 10-22 september. Under presskonferensen den 10:e september sker avtäckningen av konceptbilen Audi AI:TRAIL som är en vision av en framtida helt eldriven offroad-bil. Den andra modellen som premiärvisas är Audi RS 7 Sportback, med vilken Audi Sport GmbH expanderar portföljen av högprestandabilar. Audi premiärvisar även den nykonfigurerade eldrivna racingbilen e-tron FE06 som kommer att tävla i Formel E med start i november.

10 länder på 24 timmar med Audi e-tron26.8.2019 09:28:23 CESTPressmeddelande

Eldrivna Audi e-tron har visat prov på sina utmärkta långfärdsegenskaper. Nio journalister körde nyligen 160 mil mellan Slovenien och Amsterdam på 24 timmar. Under resan passerades 10 länder, bl.a. över Alperna där både quattrosystemet och det effektiva energiåtervinningssystemet utmanades i bergsmassiven. Med lång räckvidd och snabba laddstopp på 30 minuter tack vare 150 kW-laddning vid supersnabbladdare, kunde resan genomföras på 24 timmar.