Alpina landslaget kör fossilfritt med HVO100

I samband med alpina VM i Åre blev det klart att det alpina landslaget kommer att kunna köra sina bilar på det förnybara dieselbränsle HVO 100. Audi gav klartecken till testverksamheten i samband med att tränare och åkare skiftar till den nya generationen av Audi A6 Avant.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Det alpina landslaget har satt tydliga mål för att minska verksamhetens klimatpåverkan. Fram till 2022 skall landslagets CO₂-utsläpp minska med 50%. Mat och transporter står för en stor del av utsläppen och extra fokus har därför lagts på att minska effekterna av dessa. Inför vintersäsongen genomfördes kurser i eco-driving som ett led i att öka medvetenheten och sänka förbrukningen. Ett samarbete inleddes även med Colabitoil som levererar det fossilfria biobränslet HVO100 för dieselmotorer.

Audi, som varit partner till det alpina landslaget i över 20 år, bidrar med en helt ny generation Audi A6 Avant quattro. De fyrhjulsdrivna bilarna är s.k. mildhybrider med högre energiåtervinning och lägre förbrukning. I samband med överlämnandet av de nya bilarna gav Audi även klartecken till att bilarna kan tankas med HVO100 som ett led i koncernens pågående testverksamhet inom bl.a. Scania i Sverige. Bränslet är dock ännu inte godkänt för allmänt bruk.

-          Det betyder otroligt mycket för oss att Audi involverat landslaget i sin testverksamhet. Vi kör långa sträckor och även om vi inte kommer att kunna tanka HVO100 överallt är det också ett viktigt signalvärde som vi kan förmedla till andra landslag, säger alpina chefen Tommy Eliasson Winter.

Även organisationen bakom alpina VM, som pågår den 4-17 februari, har satsat hårt på att göra evenemanget hållbart. Utöver partnerskap med Colabitoil körs tävlande och gäster fossilfritt i den nya elbilen Audi e-tron. Under de två VM-veckorna är 65 elbilar på plats i Åre.

Alpina landslaget testkör Audi A6 Avant på HVO100

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,8 miljoner nya bilar 2018. Företaget omsatte 60,1 miljarder euro 2017 och har över 90. 000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt och producerar bilar i 16 anläggningar i 12 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Madeleine Kjessler ny marknadschef på Audi Sverige22.2.2019 12:28:03Pressmeddelande

Efter drygt sex år utomlands som marknadschef på Skoda Australien och Brand Communication Manager på Kia Motors U.K. har Madeleine återvänt till Sverige och Volkswagen Group. Madeleine har tidigare arbetat bland annat som marknads- och PR chef för SEAT Sverige och senast som marknads- och produktchef för Volkswagen Transportbilar. Den 1:a februari tillträdde Madeleine som marknadschef för Audi Sverige.

Audi kör eldrivet under alpina VM i Åre25.1.2019 13:39:39Pressmeddelande

Audi är sedan många år en stark partner till den alpina skidsporten. Under alpina VM i Åre den 4-17 februari går Audi in och bidrar till organisationens målsättning om ett hållbart evenemang. Tävlande, organisatörer och gäster kommer att transporteras fossilfritt i Åre med den helt nya elbilen Audi e-tron. En flotta på över 50 bilar anländer direkt från World Economic Forum i Davos. Under VM kommer besökande gäster dessutom att kunna provköra elbilen på Åresjöns is.

Audi levererade 1.812.500 bilar under 201810.1.2019 16:42:58Pressmeddelande

Audi levererade ca 1.812.500 bilar totalt under 2018, vilket var 3,5 procent färre än året innan. I Europa sjönk försäljningen med 13,6 procent, där generationsskiften av A1, A6, A7 och Q3 innebar att en tredjedel av volymen ställdes om, utöver anpassningen till den nya WLTP-körcykeln. I Kina befäste Audi positionen som det mest framgångsrika premiummärket för 30:e året i rad. I Nordamerika levererades 275.000 bilar, med nästan oförändrad volym jämfört med 2017 (-0.9%).

CES 2019: Audi gör bilen till VR-plattform7.1.2019 18:21:34Pressmeddelande

Audi definierar begreppet ”in-car entertainment” på nytt vid Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas. Med VR-glasögon kommer passagerarna i baksätet att få en ännu mer verklighetsnära upplevelse när de ser på film eller spelar under resan. Premiummärket visar upp en teknik som i realtid anpassar det virtuella innehållet till bilens rörelser. Om bilen svänger till höger gör t.ex. rymdskeppet samma sak. Via dotterbolaget Audi Electronics Venture GmbH har Audi varit med och grundat startupföretaget holoride GmbH, som planerar att kommersialisera det nya underhållningsformatet via en öppen plattform som blir tillgänglig för andra biltillverkare och utvecklare.