Anders Holmestig ny vd för Fastighetsägarna Sverige

Fastighetsägarna Sveriges styrelse har utsett Anders Holmestig till ny vd. Anders ersätter Reinhold Lennebo som går i pension. Anders tillträder i början av sommaren 2020.

Anders Holmestig. Foto: Hans Berggren.

Anders Holmestig kommer närmast från LRF där han är vice VD och näringspolitisk chef. Dessförinnan har han arbetat som bland annat politiskt sakkunnig i Statsrådsberedningen och ansvarig för näringslivs- och samhällsfrågor på ICA-handlarnas förbund.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Anders Holmestig till ny vd. Det är fantastiskt roligt att vi kan attrahera en ny VD med bred erfarenhet av både påverkansarbete och politiskt arbete. Med Anders erfarenhet från regeringskansliet och LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) får vi en vd som har stor erfarenhet från opinionsbildning och av att arbeta mitt i den politiska vardagen och i en organisation som har flera likheter med vårt eget Fastighetsägarna. Anders Holmestigs uppdrag blir nu att fortsätta det positionsarbete som står högt på agendan och som syftar till att ytterligare förstärka våra möjligheter till att göra relevant nytta både för medlemmar och för samhällets utveckling, säger Lennart Sten, styrelseordförande Fastighetsägarna Sverige.

– Jag är mycket glad och stolt över att få möjlighet att leda Fastighetsägarna Sverige. Jag ser fram emot att få fortsätta utveckla Fastighetsägarna och det arbete som gjorts för att synliggöra fastighetsbranschens viktiga roll i samhällsbygget, säger Anders Holmestig.

Reinhold Lennebo fortsätter som vd fram till sommaren 2020.

– Det känns efter 11 år som VD rimligt och rätt att sluta. Jag har ju passerat min avtalade pensionsålder och det är dags att lämna över. Nu ser jag försiktigt fram emot att få trampa nya stigar i livet. Det har jag ju gjort förr och det brukar bli spännande, säger Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna Sverige.

För mer information:
Lennart Sten, styrelseordförande: 070–697 81 70
Anders Holmestig: 076–100 76 13

Anders Holmestig. Foto: Hans Berggren.

Missad chans att göra investeringsstödet mer socialt träffsäkert19.12.2019 10:53:37 CETPressmeddelande

Regeringen beslutade i dag om förändringar i förordningen om investeringsstöd för byggande av hyresbostäder. Som villkor för stöd ska hyresvärden vika minst 12,5 procent av det antal bostäder som stöd utbetalas för åt unga vuxna eller hushåll i en socialt utsatt situation som behöver en boendeinsats enligt socialtjänstlagen. Kommuner ges möjlighet att själva välja fördelning mellan dessa grupper. Det utgör en förbättring i förhållande till dagens förordning, men regeringen missar en viktig chans att förbättra den sociala bostadspolitiken, menar Fastighetsägarna.

Välkommen utredning om effektivare hyresförhandlingar12.12.2019 12:17:22 CETPressmeddelande

Regeringen offentliggjorde i dag att hovrättsrådet Jan Josefsson får i uppdrag att utreda hur förhandlingarna om de årliga hyresjusteringarna kan göras mer effektiva. Utredaren ska lämna förslag på tidsfrister för förhandlingarna, sanktioner om tidsfrister inte hålls samt föreslå hur en oberoende tvistlösningsmekanism ska se ut. Fastighetsägarna har länge efterlyst de aviserade förändringarna och välkomnar därför regeringens besked i dag.

Inget ramavtal för 2020 års hyresjustering i Stockholm stad10.12.2019 06:30:00 CETPressmeddelande

Hyresgästföreningen anser inte att privata fastighetsägare i Stockholm stad ska få samma hyresjustering som de kommunala bostadsbolagen under 2020. Det innebär att Hyresgästföreningen utnyttjar sitt förhandlingsveto och bryter mot bruksvärdessystemets grundläggande princip om att lägenheter med likartade kvaliteter ska ha ungefär samma hyra, oavsett ägare. Därmed blir det inget ramavtal för huvudstadens privata fastighetsägare.