Nu är nästa års hyror klara i Fyrstad, Mellerud, Åmål och Lilla Edet

Nu är Fastighetsägarna GFR och Hyresgästföreningen överens om hyreshöjningen 2024 i Trollhättan, Vänersborg, Uddevalla, Lysekil, Åmål, Mellerud och Lilla Edet. Här höjs hyran hos dom privata fastighetsägarna med mellan 5,35 och 5,4 procent från den 1 april.

I september drog hyresförhandlingarna om 2024 års hyra igång runt om landet. Förhandlingarna skulle baseras på en överenskommelse mellan bostadsmarknadens parter, den så kallade treparten, där man är överens om vilka faktorer som ska ligga till grund för yrkandet. Efter långa förhandlingar är parterna nu överens.

- Vi har haft ambitionen att följa trepartsöverenskommelsen, men vi och Hyresgästföreningen har tolkat den på olika sätt och det har därifrån inte varit möjligt att teckna en överenskommelse baserad på den. Det gör att nivåerna nu blir lägre än de nivåer branschen behöver för att få kostnadstäckning, säger Petra Ohldin Lampinen, näringspolitisk ansvarig i Uddevalla.

Den nya hyran gäller från den 1 april 2024 och berör drygt 3 000 lägenheter.

Höjningens storlek kompenserar inte för de kraftiga kostnadsökningar fastighetsbranschen har.

- Utan kompensation kommer inte förutsättningar för att kunna förvalta och underhålla hyresrätter finnas på sikt, något som alla förlorar på, inte minst landets hyresgäster, säger Petra Ohldin Lampinen.

Nivåerna i uppgörelsen gäller majoriteten av lägenheter. Undantagsvis gäller lägre höjning för lägenheter där värme inte ingår, så kallad kallhyra.