Andreas Sjöberg ny vd för Fastighetsägarna MittNord

Andreas Sjöberg tillträder från och med den 1 maj 2019 som vd för Fastighetsägarna MittNord. Han efterträder Björn Söderholm som valt att lämna företaget efter åtta år som vd. – Andreas har lång erfarenhet av vår organisation efter närmare 15 år i företaget. Styrelsens förväntningar är att han tillsammans med medarbetarna fortsätter den utvecklingsresa som pågått sedan flera år, säger ordförande Björn R:son Åqvist.

Andreas Sjöberg (tv) blir ny vd för fastighetsägarna MittNord. Han ersätter Björn Söderholm (th) som valt att lämna företaget efter åtta år som vd. I mitten Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Arbetet med att hitta en ny vd har pågått sedan november då nuvarande vd Björn Söderholm meddelade styrelsen att han ämnade gå vidare till nya utmaningar inom det privata näringslivet. Rekryteringen föregicks av en gedigen process där styrelsen valde att anlita konsult. Intresset för tjänsten var stort med omkring 80 ansökningar. Nu har styrelsen beslutat att anställa nuvarande affärschefen och vice vd Andreas Sjöberg som ny vd.

– Det är med stor glädje och ödmjukhet jag har tackat ja till att träda in i rollen som vd. Jag har haft förmånen att arbeta i flera olika roller på Fastighetsägarna och hoppas att erfarenheten från såväl vårt näringspolitiska arbete som vår affärsverksamhet ska komma till användning, säger Andreas Sjöberg

Fastighetsägarna MittNord är en av fyra regioner inom federationen Fastighetsägarna. Regionen sträcker sig över 112 kommuner i norra och mellersta Sverige och innehåller 13 kontorsorter och 67 medarbetare, från Luleå i norr till Norrköping i söder. Antalet medlemmar är 3 500 som tillsammans äger och förvaltar drygt 13 000 fastigheter.

– Branschen står inför flera utmaningar och en organisation som vill förbli relevant behöver lägga örat tätt mot marken och vara en del av den utvecklingen. Vi ska även i fortsättningen vara värdeskapande för våra medlemsföretag så att dessa också fortsättningsvis kan ta en central roll i samhällsbygget, säger Andreas Sjöberg.

Sörmlänningen Andreas Sjöberg är 42 år och har en bakgrund inom kommunikation och PR. Han började på Fastighetsägarna 2004. Sedan 2016 har Andreas varit affärschef och sedan hösten 2017 även vice vd.

– Erfarenhet av ledarskap och näringspolitiskt arbete i kombination med förståelse för vår medlemsservice och affärsverksamhet gör att styrelsen känner sig mycket nöjd med rekryteringen av Andreas, säger Björn R:son Åqvist.

För ytterligare information:
Björn R:son Åqvist, 070-630 74 11
Andreas Sjöberg, 070-654 03 22

Bilder

Stadskärnorna växer när innehållet förändras27.6.2019 07:50:00 CESTPressmeddelande

Cityindex är en kartläggning av den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor. Försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018. Om det var näst intill stiltje gällande stadskärnornas totala utveckling så hände det desto mer i de olika branscherna. Hotell och kommersiell service växte starkast medan sällanköpsvaruhandeln hade det tuffare. Storstäderna uppvisade starkast tillväxt samtidigt som medelstora städer hade en negativ utveckling. Stadskärnorna i Svealand och Götaland hade en positiv utveckling medan stadskärnorna i Norrland backade.

Ny handbok ska göra inomhusmiljön bättre26.6.2019 14:49:25 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna släpper en nyutgåva av boken God inomhusmiljö – en handbok för fastighetsägare. Boken är framtagen i samarbete med branschrepresentanter och riktar sig främst till mindre fastighetsägare och bostadsrättsföreningar. Med sin grundliga genomgång av regelverk och av tekniken som påverkar inneklimatet samt med konkreta checklistor och tips fungerar handboken som en branschguide för hur man skapar en god inomhusmiljö.

Tuffare tag mot svarthandel viktigt steg för fler bostäder13.6.2019 16:21:44 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna välkomnar att riksdagen idag har röstat igenom regeringens förslag om tuffare regler mot svarthandel, otillåten andrahandsuthyrning, skenbyten och oskäligt höga andrahandshyror. Det är en nödvändig förändring av hyreslagen, som hittills varit tandlös när det gäller dessa missbruk av hyresrätten, och ett viktigt steg för en bättre hyresmarknad med fler tillgängliga bostäder.

Mer fossilfri el med nytt utredningsförslag10.6.2019 12:28:31 CESTPressmeddelande

Fastighetsägare som vill flytta överskott av egenproducerad el mellan sina fastigheter ska kunna göra det. Det föreslår den statliga Nätkoncessionsutredningen som idag överlämnade sitt slutbetänkande till energiminister Anders Ygeman (S). – Det här är ett mycket välkommet förslag som kommer öka produktionen av solel när det blir möjligt att flytta el mellan egna fastigheter, säger Rikard Silverfur, chef utveckling & hållbarhet på Fastighetsägarna.

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.