Andreas Sjöberg ny vd för Fastighetsägarna MittNord

Andreas Sjöberg tillträder från och med den 1 maj 2019 som vd för Fastighetsägarna MittNord. Han efterträder Björn Söderholm som valt att lämna företaget efter åtta år som vd. – Andreas har lång erfarenhet av vår organisation efter närmare 15 år i företaget. Styrelsens förväntningar är att han tillsammans med medarbetarna fortsätter den utvecklingsresa som pågått sedan flera år, säger ordförande Björn R:son Åqvist.

Andreas Sjöberg (tv) blir ny vd för fastighetsägarna MittNord. Han ersätter Björn Söderholm (th) som valt att lämna företaget efter åtta år som vd. I mitten Fastighetsägarna MittNords ordförande Björn R:son Åqvist.

Arbetet med att hitta en ny vd har pågått sedan november då nuvarande vd Björn Söderholm meddelade styrelsen att han ämnade gå vidare till nya utmaningar inom det privata näringslivet. Rekryteringen föregicks av en gedigen process där styrelsen valde att anlita konsult. Intresset för tjänsten var stort med omkring 80 ansökningar. Nu har styrelsen beslutat att anställa nuvarande affärschefen och vice vd Andreas Sjöberg som ny vd.

– Det är med stor glädje och ödmjukhet jag har tackat ja till att träda in i rollen som vd. Jag har haft förmånen att arbeta i flera olika roller på Fastighetsägarna och hoppas att erfarenheten från såväl vårt näringspolitiska arbete som vår affärsverksamhet ska komma till användning, säger Andreas Sjöberg

Fastighetsägarna MittNord är en av fyra regioner inom federationen Fastighetsägarna. Regionen sträcker sig över 112 kommuner i norra och mellersta Sverige och innehåller 13 kontorsorter och 67 medarbetare, från Luleå i norr till Norrköping i söder. Antalet medlemmar är 3 500 som tillsammans äger och förvaltar drygt 13 000 fastigheter.

– Branschen står inför flera utmaningar och en organisation som vill förbli relevant behöver lägga örat tätt mot marken och vara en del av den utvecklingen. Vi ska även i fortsättningen vara värdeskapande för våra medlemsföretag så att dessa också fortsättningsvis kan ta en central roll i samhällsbygget, säger Andreas Sjöberg.

Sörmlänningen Andreas Sjöberg är 42 år och har en bakgrund inom kommunikation och PR. Han började på Fastighetsägarna 2004. Sedan 2016 har Andreas varit affärschef och sedan hösten 2017 även vice vd.

– Erfarenhet av ledarskap och näringspolitiskt arbete i kombination med förståelse för vår medlemsservice och affärsverksamhet gör att styrelsen känner sig mycket nöjd med rekryteringen av Andreas, säger Björn R:son Åqvist.

För ytterligare information:
Björn R:son Åqvist, 070-630 74 11
Andreas Sjöberg, 070-654 03 22

Bilder

Hyresförhandlingarna för 40 000 lägenheter i Göteborg avslutade efter närmare 9 månaders förhandlingar – Fastighetsägarna mycket kritiska23.5.2019 09:21:32 CESTPressmeddelande

De privata fastighetsägarnas förhandlingar om 2019 års hyror i Göteborg är avslutade. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen innebär att majoriteten av hyrorna för omkring 40 000 hushåll höjs med 2 procent från 1 april 2019. Nästa höjningstidpunkt är framflyttad till den 1 april 2020. För helåret 2019 motsvarar förändringen en höjning med 1,5 procent. I reala termer, dvs. justerat för den förväntande inflationen, innebär det dock en sänkning. Årets hyresförhandlingar har pågått sedan augusti 2018 med närmare 30 förhandlingstillfällen.

Seminarium: Så kan fastighetsägare vända utvecklingen i utanförskapsområden8.5.2019 11:54:26 CESTPressinbjudan

Fastighetsägare kan spela en viktig roll för att förbättra situationen i utanförskapsområden. Det visar tydligt utvecklingen i Herrgården i Malmö. I samverkan med myndigheter och civilsamhälle har fastighetsägare där lyckats vända den negativa spiralen. Minskad brottslighet, ökad sysselsättning och ökat valdeltagande är tydliga effekter av detta arbete. Hur arbetar fastighetsägare för att nå dessa positiva resultat? Går det att kopiera dessa framgångsrecept till andra utsatta områden i landet?

Sveriges stadskärnor kartläggs i nytt samarbete mellan Fastighetsägarna och HUI Research16.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

Fastighetsägarna och HUI Research inleder ett nytt samarbete kring Cityindex för att mäta utvecklingen i alla Sveriges 104 stadskärnor. Cityindex är en rikstäckande kartläggning av Sveriges stadskärnor som mäter utvecklingen för detaljhandeln, restaurangnäringen, hotellbranschen och kommersiell service. Syftet med samarbetet är att ge fastighetsägare, kommuner och organisationer ett kvalitativt beslutsunderlag som ska ligga till grund för stadsutveckling, dialoger och innovation.

Bransch och politik möts om bostadsbyggandet11.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

- Bygg- och utvecklingsbenchen har blivit en stor och viktig plattform för samtal och lärande mellan branschen och företrädare för Göteborgsregionens 13 kommuner, säger Susann Haggren, på Fastighetsägarna. Under en heldag den 12 april diskuteras politiska viljeriktningar, justeringar av Plan- och Bygglagen, nya bankkrav, demografiska förändringar, konjunktur och framtida utmaningar. Arrangörerna uppskattar kommunernas helhjärtade deltagande och engagemang. - Utifrån forskningsrön och fakta ska vi med konstruktiva samtal och goda exempel gemensamt försöka svara på hur vi ska upprätthålla bostadsproduktionen i Göteborgsregionen om konjunkturen vänder, säger Petra Sedelius på Sveriges Byggindustrier. Medverkande kommuner är: Alingsås, Mölndal, Härryda, Kungälv, Ale, Kungsbacka, Öckerö, Tjörn, Lilla Edet, Partille, Lerum, Stenungsund och Göteborg. Se programmet i bifogad fil. Anmäl ditt intresse till kontaktpersonerna nedan om du vill ta del av dagen.