Andreas T Olsson i nyskriven monolog av Niklas Rådström

Vad är poängen med livet om dess enda mål är att vi en gång ska dö? I Niklas Rådströms nyskrivna monolog, om livet och hur det slutar, ryms komiska infall, överrumplande vändningar och poetisk fantasi. För regin står Stefan Metz. Urpremiär den 17 november på Målarsalen.

”Och så rusar döden upp i dörröppningen ur det av framtidens rum som rymmer allt aldrig utfört.”
(Ur pjäsen).

– Den första existentiella fråga vi människor ställer är ofta: Vad är meningen när vi ändå kommer att dö? Jag minns fortfarande när den undran kom till mig i tioårsåldern. Detta underbara liv som givits oss och denna rika värld att upptäcka, bara för att tas ifrån oss. Så vad är meningen egentligen? säger Niklas Rådström om sin text.

– Niklas monolog är något av det vackraste och smärtsammaste jag någonsin har läst. Det är en både ömsint och argsint text som med dödsföraktande humor går i dialog med evigheten, säger Andreas T Olsson som medverkar på scenen.

På vilken spelplats utspelar sig egentligen våra liv? Är vi på en brottsplats, uppslukade av en valfisk eller på en teaterscen i världen? Och hur slutar egentligen våra livsberättelser, med ett åsknedslag eller en suck?

Andreas T Olsson , just nu romanaktuell med Sista gästen, fick sitt genombrott med monologen Sufflören och är ständig ledare för publiksuccén Improvisation på slottet. Han framför nu denna nyskrivna monolog av Niklas Rådström som med humor, poesi och ett lekfullt allvar kretsar kring livets enda riktigt avgörande fråga: vad är egentligen meningen med allt?

Av Niklas Rådström
Med Andreas T Olsson
Regi Stefan Metz
Scenografi och kostym Magdalena Åberg
Ljud Magnus John Anderson

Urpremiär den 17 november på Målarsalen

Presschef

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.