Anna Grönlund Krantz ny ledamot i styrelsen för A Non Smoking Generation

Tvärtemot vad många tror är tobaksbruk fortfarande ett stort problem bland barn och unga i Sverige. Därför växlar A Non Smoking Generation upp sitt tobaksförebyggande arbete och rekryterar en viktig kommunikations- och hållbarhetsprofil till styrelsen.

I snart fyrtio år har stiftelsen A Non Smoking Generation arbetat för att barn och unga ska förbli tobaksfria. När verksamheten startades, 1979, rökte varannan vuxen man och rökning var vanligt förekommande både på arbetsplatser, restauranger och allmänna platser. Då visste man inte hur farlig rökningen är och en stor del av verksamhetens arbete handlade då om att sprida kunskap om rökningens effekter på lungorna.

Idag vet vi mer, både om effekterna på våra lungor och vilka argument som fungerar bäst för att motivera ungdomar att förbli tobaksfria. Att tobak är ett hot mot global hållbar utveckling är i de allra flesta fall ett viktigare argument än att dina lungor blir svarta. Dagens ungdomar är starkt värderingsstyrda och måna om sina konsumtionsval och vilka avtryck dessa gör.

- Vi är otroligt stolta och glada över att Anna Grönlund Krantz tackat ja till posten som styrelseledamot säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation. – Annas långa erfarenhet av kommunikation, hållbarhet och politiskt påverkansarbete blir ett viktigt tillskott i styrelsearbetet framåt.

Anna Grönlund Krantz är nytillträdd vd för Hallvarsson & Halvarsson och var dessförinnan på Skandia i rollen som chef för kommunikation, marknad och hållbarhet. Anna har också en lång erfarenhet som politiker både på lokal och riksnivå.

–Jag är övertygad om att det är fler än jag som växte upp på 70 talet som övertalade våra föräldrar att sluta röka, och som aldrig började röka själva, tack vare A Non Smoking Generation. Men dessvärre ser vi att tobaksbruket bland barn och unga än en gång är ett växande problem. A Non Smoking Generation har ett mycket viktigt arbete att göra för att upplysa och informera för att skapa en större förståelse för både hälso- och hållbarhetsaspekter och jag är oerhört glad över att kunna bidra till detta arbete, säger Anna Grönlund Krantz.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Anna Grönlund Krantz, styrelseledamot A Non Smoking Generation, 0706-37 33 51

Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp7.5.2019 09:17:51 CESTPressmeddelande

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.

A Non Smoking Generation kommer till Haparanda13.12.2018 06:00:00 CETPressmeddelande

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.