Anna Grönlund Krantz ny ledamot i styrelsen för A Non Smoking Generation

Tvärtemot vad många tror är tobaksbruk fortfarande ett stort problem bland barn och unga i Sverige. Därför växlar A Non Smoking Generation upp sitt tobaksförebyggande arbete och rekryterar en viktig kommunikations- och hållbarhetsprofil till styrelsen.

I snart fyrtio år har stiftelsen A Non Smoking Generation arbetat för att barn och unga ska förbli tobaksfria. När verksamheten startades, 1979, rökte varannan vuxen man och rökning var vanligt förekommande både på arbetsplatser, restauranger och allmänna platser. Då visste man inte hur farlig rökningen är och en stor del av verksamhetens arbete handlade då om att sprida kunskap om rökningens effekter på lungorna.

Idag vet vi mer, både om effekterna på våra lungor och vilka argument som fungerar bäst för att motivera ungdomar att förbli tobaksfria. Att tobak är ett hot mot global hållbar utveckling är i de allra flesta fall ett viktigare argument än att dina lungor blir svarta. Dagens ungdomar är starkt värderingsstyrda och måna om sina konsumtionsval och vilka avtryck dessa gör.

- Vi är otroligt stolta och glada över att Anna Grönlund Krantz tackat ja till posten som styrelseledamot säger Helen Stjerna, generalsekreterare på A Non Smoking Generation. – Annas långa erfarenhet av kommunikation, hållbarhet och politiskt påverkansarbete blir ett viktigt tillskott i styrelsearbetet framåt.

Anna Grönlund Krantz är nytillträdd vd för Hallvarsson & Halvarsson och var dessförinnan på Skandia i rollen som chef för kommunikation, marknad och hållbarhet. Anna har också en lång erfarenhet som politiker både på lokal och riksnivå.

–Jag är övertygad om att det är fler än jag som växte upp på 70 talet som övertalade våra föräldrar att sluta röka, och som aldrig började röka själva, tack vare A Non Smoking Generation. Men dessvärre ser vi att tobaksbruket bland barn och unga än en gång är ett växande problem. A Non Smoking Generation har ett mycket viktigt arbete att göra för att upplysa och informera för att skapa en större förståelse för både hälso- och hållbarhetsaspekter och jag är oerhört glad över att kunna bidra till detta arbete, säger Anna Grönlund Krantz.

För mer information, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare, A Non Smoking Generation, 0733-39 36 44

Anna Grönlund Krantz, styrelseledamot A Non Smoking Generation, 0706-37 33 51

När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.

Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.