A Non Smoking Generation

Unga avslöjar allvarliga brister i den nya lagen

Dela
Två av tre ungdomar i 14-18 års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på e-cigaretter och vitt snus. Samtidigt uppger en fjärdedel att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.
Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.

I en ny Novusundersökning av ungas attityder till tobak, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 65 procent av unga i 14-18 års ålder att det är lätt att få tag på vitt snus om man är under 18 år. 63 procent uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter om man är under 18 år. Var fjärde ungdom svarar även att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier, medan var femte vuxen uppger samma sak.

-       Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes förra året får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga oförminskat för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att den nya lagen är otillräcklig för att skydda unga mot tobaksindustrins strategier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

62 procent av unga uppger att en orsak till att testa nya nikotinprodukter kan vara att de verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter. Dessutom svarar nästan häften att produkternas tilltalande smaksättningar kan vara ett skäl till att testa.

-       Resultaten visar att godisliknande smaker lockar unga att testa både vitt snus och e-cigaretter. Det finns en anledning till att smaksatta cigaretter är förbjudna och för att skydda barn och unga bör givetvis samma lagstiftning tillämpas för alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade, säger Helen Stjerna.

Den nya Novusundersökningen visar att 96 procent av alla tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. En vanlig missuppfattning är att den som röker eller snusar har gjort ett medvetet, vuxet val, när det i själva verket oftast är barn som börjar på grund av grupptryck och tobaksindustrins marknadsföring.

Undersökningen visar också att 46 procent av 14-18-åringarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka. Samtidigt är det bara 19 procent som känner till att nikotin tvärtom ökar risken för psykisk ohälsa. Enligt färska rapporter från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning och Folkhälsomyndigheten har bruket av tobaks- och nikotinprodukter mångdubblats bland skolelever under de senaste åren, och unga mår allt sämre.

-       Utvecklingen går just nu åt helt fel håll och det är hög tid att våra politiker börjar prioritera barn och ungas hälsa framför tobaksindustrins vinstintressen. Ett nikotinberoende ska inte smaka godis och skoltiden måste bli helt fri från alla former av tobak, säger Helen Stjerna.

För mer information eller för att ta del av undersökningen, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

 

Om undersökningen

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 383 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 14-23 april 2023, varav 1039 gjordes i målgruppen 18-79 år och 344 gjordes i målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 59 procent.

Nyckelord

Bilder

Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.
Bilderna visar reklam som alltjämt når 16-åringars mobiler och skoldatorer.
Ladda ned bild

Om

A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm

08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/

Stiftelsen En Rökfri Generation

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

 

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.

Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.

Unga kan avstå tobak för en hållbar framtid5.9.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

En ny Novusundersökning visar att sju av tio unga saknar kunskap om det utbredda barnarbetet på tobaksodlingar, och närmare nio av tio saknar kunskap om tobaksindustrins massiva skogsavverkning. Samtidigt uppger majoriteten att dessa hållbarhetsproblem kan vara skäl att avstå från tobak. För tionde året i rad inleder A Non Smoking Generation en föreläsningsturné till Sveriges skolor för att öka denna kunskap och motivera unga till att förbli tobaksfria.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum