Unga avslöjar allvarliga brister i den nya lagen

I en ny Novusundersökning av ungas attityder till tobak, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 65 procent av unga i 14-18 års ålder att det är lätt att få tag på vitt snus om man är under 18 år. 63 procent uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter om man är under 18 år. Var fjärde ungdom svarar även att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier, medan var femte vuxen uppger samma sak.
- Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes förra året får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga oförminskat för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att den nya lagen är otillräcklig för att skydda unga mot tobaksindustrins strategier, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
62 procent av unga uppger att en orsak till att testa nya nikotinprodukter kan vara att de verkar mindre farliga än traditionella tobaksprodukter. Dessutom svarar nästan häften att produkternas tilltalande smaksättningar kan vara ett skäl till att testa.
- Resultaten visar att godisliknande smaker lockar unga att testa både vitt snus och e-cigaretter. Det finns en anledning till att smaksatta cigaretter är förbjudna och för att skydda barn och unga bör givetvis samma lagstiftning tillämpas för alla nikotinprodukter som inte är läkemedelsklassade, säger Helen Stjerna.
Den nya Novusundersökningen visar att 96 procent av alla tobaksdebuter sker i tonåren eller tidigare. En vanlig missuppfattning är att den som röker eller snusar har gjort ett medvetet, vuxet val, när det i själva verket oftast är barn som börjar på grund av grupptryck och tobaksindustrins marknadsföring.
Undersökningen visar också att 46 procent av 14-18-åringarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka. Samtidigt är det bara 19 procent som känner till att nikotin tvärtom ökar risken för psykisk ohälsa. Enligt färska rapporter från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning och Folkhälsomyndigheten har bruket av tobaks- och nikotinprodukter mångdubblats bland skolelever under de senaste åren, och unga mår allt sämre.
- Utvecklingen går just nu åt helt fel håll och det är hög tid att våra politiker börjar prioritera barn och ungas hälsa framför tobaksindustrins vinstintressen. Ett nikotinberoende ska inte smaka godis och skoltiden måste bli helt fri från alla former av tobak, säger Helen Stjerna.
För mer information eller för att ta del av undersökningen, kontakta:
Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44
Om undersökningen
Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 383 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 14-23 april 2023, varav 1039 gjordes i målgruppen 18-79 år och 344 gjordes i målgruppen 14–18 år. Deltagarfrekvensen var 59 procent.
Nyckelord
Bilder

Om

Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
A Non Smoking Generation lanserar glass med nikotintvist1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar A Non Smoking Generation en helt tobaksfri nikotinglass för alla som vill sluta röka och njuta av ett hälsosammare alternativ för att stilla suget. Glassen NicoTwist tillverkas i Sverige av ekologiska ingredienser och finns tillgänglig i tre läskande smaker; Crazy Cactus, Tropical Tutti-frutti och Coconut Breeze.
Människorna bakom nikotinet: Tobaksindustrins systematiska utnyttjande av bönder och barn i Indonesien27.2.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Allvarliga hälsorisker, fattigdom och skuldslaveri är vardag för tobaksbönder och barn i Indonesien – som odlar den tobak som företag i Sverige slutligen säljer i form av både brunt och vitt snus. I den nya rapporten Människorna bakom nikotinet, baserad på en studieresa till Indonesien, uppmärksammar A Non Smoking Generation hur den globala tobaksindustrin fortsätter att vinstmaximera på bekostnad av människors levnadsförhållanden och arbetsvillkor i produktionen.
Den svenska modellen sätter barns hälsa på spel9.12.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Befolkningens nikotinanvändning ökar och andelen gymnasieelever som inte har använt någon form av nikotin är nu en minoritet. Fler än hälften av de unga i 14-18 års ålder uppger att man testar vitt snus och e-cigaretter på grund av tilltalande smaker, och åtta av tio uppger att man kan köpa via kiosker som inte kontrollerar leg. A Non Smoking Generations nya Novusrapport beskriver orsakerna till den pågående nikotinepidemin bland svenska ungdomar och hur lagstiftningen måste stärkas för att stoppa spridningen.
Ny digital föreläsning: Barnarbete i ny förpackning28.11.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation lanserar nu den nya digitala föreläsningen ”Barnarbete i ny förpackning”, som i fyra olika delar belyser tobaksindustrins barnarbete, marknadsföring, hälsorisker och miljöpåverkan. Föreläsningen är helt kostnadsfri och särskilt anpassad för högstadie- och gymnasieelever. Syftet är att öka ungas kunskap, engagemang och motivation för att avstå från alla former av nikotinanvändning.
Nytt konstnärligt samarbete mellan Umeåbaserade Art by Mira och A Non Smoking Generation4.11.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den Umeåbaserade konstnären Art by Mira har designat ett julkort till förmån för den icke-vinstdrivande organisationen A Non Smoking Generation. Kortet skickas i form av en digital julhälsning och hela kostnaden på 20 kronor går direkt till organisationens arbete med att skydda barn och unga från tobaks-/nikotinprodukter.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum