Anna Pettersson och Johan Rabaeus oense i Strindbergs Fadren

I ett samarbete mellan Dramaten och Strindbergs Intima Teater möts Johan Rabaeus (Ryttmästaren) och Anna Pettersson (hans hustru Laura) i en intensiv närkamp i en av Strindbergs mest spelade pjäser. Premiär den 24 augusti på Strindbergs Intima Teater. Dramatenpremiär den 30 september.

Hur skall man egentligen förhålla sig till Fadren , som skrevs 1887, idag? Det är något som skådespelaren Johan Rabaeus och regissören Anna Pettersson inte alls är överens om.

– Jag och Johan har, efter min uppsättning av Ibsens Vildanden , haft en hel del hetsiga diskussioner om olika sätt att tolka och gestalta dramatik. Vi har mycket olika ståndpunkter vad gäller uttryck, form och spelstilar. Eftersom det är spännande med olika förhållningssätt tyckte jag att det skulle vara roligt att ta med den oenigheten och spänningsfältet mellan oss upp på scen, säger Anna Pettersson som både regisserar och medverkar som skådespelare.

Fadren är en av August Strindbergs mest spelade pjäser, översatt till många språk. Pjäsen skildrar en kamp mellan man och kvinna, en kamp som omgivningen på alla sätt dras in i. På Dramatens sattes den senast upp 1997 i regi av Staffan Valdemar Holm.

– Ryttmästaren och Laura har samma typ av spänningsfält och motsättningar mellan sig som jag och Johan har. Strindberg är unik i att skriva dialoger i form av gräl. Ingen kan som han skapa det musikaliska trycket och snärtigheten i replikflöden, säger Anna Pettersson.

Regissören och skådespelaren Anna Pettersson är chef för Strindbergs Intima Teater, och uppmärksammad bland annat för sina nyskapande uppsättningar av August Strindbergs Fröken Julie och Henrik Ibsens Hedda Gabler och Vildanden.

Johan Rabaeus har, vid sidan av sitt arbete inom radio, tv och film, medverkat i över 30 Dramatenproduktioner sedan 1984. Under senare år har han synts på Stora scenen i Peter Langdals uppsättning av Amadeus och Gösta Ekmans uppsättning av Den girige .

Christina Bjerkander
PR- och marknadschef
christina.bjerkander@dramaten.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.