Ansträngt läge inom Serviceresor

På grund av fordon- och förarbrist har Länstrafiken Serviceresor senaste tiden haft stora utmaningar med att planera och utföra alla önskade resor, framför allt morgon och eftermiddag. Länstrafiken Serviceresor uppmanar de som kan att välja andra restider.

Under den senaste tiden har det varit förseningar i trafiken för Serviceresor. Några av de trafikföretag som har avtal att köra Serviceresor har problem med att hitta ersättare till förare vid sjukfrånvaro och att fordon är på reparation. Det gör att det antal fordon som finns tillgängliga i trafiken inte räcker till.

- Just nu är det ansträngt läge inom Länstrafiken Serviceresor. Det är vinter, vi har förarbrist och även fordonsbrist samtidigt som många vill åka med oss. Vi jobbar på med en rad åtgärder för att förbättra trafikläget, säger Staffan Juliusson som är enhetschef på Länstrafiken Serviceresor.

Det är främst på morgonen och på eftermiddagen som problem uppstår, då många behöver ta sig till och från skola eller jobb. Samtidigt blir det långa väntetider för att komma fram till Länstrafikens Beställningscentral, när många ringer för att fråga om deras fordon är på väg.

- Vi ber om förståelse för att det kan vara långa väntetider för att komma fram till Beställningscentralen och hoppas att så många som möjligt utnyttjar vår app Serviceresan för att avboka en resa eller för att boka färdtjänst, fortsätter Staffan Juliusson.

Den som kan ombeds planera in sin resa när det inte är lika stort tryck på resorna. Klockan 7.00-9.00 och 13.30-16.00 är det som mest ansträngt och genom att resa utanför dessa tider underlättar det för alla som behöver resa med Länstrafiken Serviceresor.

Läs mer om färdtjänst och hur man bokar, ändrar och avbokar en resa på lanstrafiken.se/serviceresor