Ansvariga för förskolor: Bidrag och riktmärken har påverkat barngruppernas storlek
- Mindre grupper är viktigt för att skapa trygghet och lärande för barnen. Enligt deltagarna i studien är mindre barngrupper den näst viktigaste kvalitetsfaktorn efter personalens utbildning och kompetens. Det är i linje med forskningen som visar att personalens kompetens är viktigast för en bra förskola, säger Mikael Ejerblom, enhetschef på Skolverket.
Barngrupperna har blivit mindre
När Skolverkets statistik sammanställs på nationell nivå visar den att barngrupperna har minskat. 2014 bestod den genomsnittliga barngruppen i förskolan av 16,9 barn. 2017 hade den minskat till 15,3 barn.
- Det kan se väldigt olika ut i olika kommuner och på olika förskolor. Men när vi sammanställer statistiken på nationell nivå så kan vi se att barngrupperna har blivit mindre de senaste åren, säger Mikael Ejerblom.
Antalet anställda per barngrupp har också minskat
Samtidigt som statistiken på nationell nivå visar att barngrupperna har blivit mindre så har antalet anställda per barngrupp minskat. 2015 hade en barngrupp i förskolan i genomsnitt 3,2 årsarbetare. 2017 hade en barngrupp i genomsnitt 3 årsarbetare.
- Utvärderingen visar att en vanlig åtgärd för att minska barngruppernas storlek är att dela på befintliga barngrupper. Statsbidraget har ofta gått till att finansiera mer personal men samtidigt vet vi att det är stor brist på förskollärare och utbildade barnskötare. Det är en stor utmaning för många förskolor, säger Mikael Ejerblom.
De flesta anser att bidraget förbättrat kvaliteten
Det är regeringen som beslutar om reglerna för statsbidraget för mindre barngrupper. 68 procent av kommunerna och ansvariga för fristående förskolor svarar att bidraget möjliggjort permanenta och långsiktigt varaktiga åtgärder.
- Många av de intervjuade förskolecheferna anser att bidraget lett till ökad kvalitet, lugnare stämning och mer tid för lärande. Samtidigt är det en del som anser att det innebär en osäkerhet att bidraget måste sökas varje år, säger Mikael Ejerblom.
Mer om statsbidraget
Sedan 2015 har Skolverket på regeringens uppdrag årligen betalat ut statsbidrag för att kommuner och enskilda huvudmän för förskolor ska minska barngruppernas storlek. Totalt har Skolverket betalat ut 828 miljoner kronor per bidragsår.
Mer om riktmärken för barngruppernas storlek
Riktmärkena finns i kommentartexten i Skolverkets allmänna råd om måluppfyllelse i förskolan. För barn som är 1-3 år är riktmärket för barngruppers storlek 6-12 barn. För barn som är 4-5 år är riktmärket 9-15 barn.
Mer om utvärderingen
Utvärderingen består av en paneldatastudie som omfattar nästan 2500 kommuner och huvudmän för fristående förskolor. 400 kommuner och huvudmän för fristående förskolor har också svarat på enkäter. Enkätundersökningen har en svarsfrekvens på 86 procent. Det gjordes även 60 intervjuer med förskolechefer samt representanter för kommuner och huvudmän för fristående förskolor.
För mer information
www.skolverket.se
Kontaktuppgifter
Mikael Ejerblom, chef vid enheten för förskola och grundskola: 08-527 331 35
För frågor om Skolverkets statistik kontakta Cajsa Anufrijeff Röhr, chef vid enheten för förskole- och grundskolestatistik: 08-527 338 26
För frågor om utvärderingen kontakta Sara Ström, utredare enheten för insatsutvärdering: 08-527 330 51
Skolverkets presstjänst: 08-527 333 00
Nyckelord
Dokument
Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Andelen behöriga lärare ökar4.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen behöriga lärare ökar något i både grundskolan och gymnasieskolan jämfört med föregående läsår. Högst andel behöriga lärare finns i förskoleklassen medan de anpassade skolformerna har fortsatt låg andel behöriga lärare. Det visar Skolverkets statistik över pedagogisk personal i skolan läsåret 2023/24.
Försämrade PISA-resultat i Sverige och i många andra länder5.12.2023 11:05:00 CET | Pressmeddelande
15-åringar presterar sämre i matematik och läsförståelse i Sverige, i övriga Norden samt i de flesta andra OECD-länder. Det visar den internationella kunskapsmätningen PISA 2022. I naturvetenskap presterar de svenska 15-åringarna på samma nivå som i föregående mätning 2018. Trots resultatnedgången ligger Sverige fortfarande på en högre nivå än OECD-genomsnittet i alla tre ämnesområden.
Påminnelse pressinbjudan: resultaten av PISA 20224.12.2023 11:41:11 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15-åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Pressinbjudan: resultaten av PISA 202228.11.2023 13:00:00 CET | Pressinbjudan
Hur är svenska 15- åringars kunskaper i matematik, läsförståelse och naturvetenskap? Och hur står sig deras kunskaper i jämförelse med eleverna i Norden och OECD-länderna?
Svenska elever i topp i demokrati- och samhällsfrågor men kunskapsresultaten har sjunkit28.11.2023 10:05:00 CET | Pressmeddelande
Svenska åttondeklassare har mycket goda kunskaper i demokrati- och samhällsfrågor och ligger i toppskiktet i den internationella undersökningen ICCS 2022. Jämfört med 2016 har dock kunskapsresultaten i Sverige sjunkit, vilket också gäller för många av de övriga deltagarländerna. I Sverige har spridningen ökat mellan de högst och lägst presterande eleverna.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum