Ansvarsfulla och hållbara naturbesök

Spanien har en stor biologisk mångfald och vackra unika naturlandskap. I skyddade naturområden uppmuntras forskning och lärande och det finns många hållbara och miljövänliga turistaktiviteter. Ett underbart sätt att njuta av naturen.
Formentera (Balearerna) är värd för det miljövänliga projektet Save Posidonia.

STJÄRNSKÅDNING

Klar himmel utan ljusförorening är en viktig faktor för att skåda stjärnhimlen på bästa sätt och upptäcka olika stjärnkonstellationer. Upplev vackra stjärnklara kvällar i fantastiska miljöer. Spanien har några av världens bästa platser för att njuta av astronomiturism.

GAMLA JÄRNVÄGSSPÅR

Ett bra exempel på att återställa miljön är så kallade Vías Verdes. Det är gamla nedlagda järnvägsspår omvandlade till stigar för vandring och cykling. Njut av naturliga omgivningar med ett rikt djurliv.

TRANSHUMANS VÄGAR

Det här är de vandringsvägar som traditionellt används av herdar i Spanien för att förflytta sina boskap mellan betesmarkerna varje säsong. Vissa av vägarna är markerade för vandring eller cykling och detta är ett sätt att upptäcka slående vackra naturlandskap. Du kan till exempel följa dessa vägar genom Sierra de Gredos (Ávila) eller Trashumancia rutten i de Katalanska Pyrenéerna (Lleida).

BESÖK HUNDRA ÅR GAMLA OLIVTRÄD

Spanien är en stor producent av olivolja. Förutom att smaka på den goda oljan kan du besöka almazaras (oljekvarnar) och stora olivlundar. Det finns platser som har enorma hundraåriga unika olivträd såsom Martos (Andalusien), Ulldecona (Katalonien) och Canet Lo Roig (Valencia).

BEVARA POSIDONIA PROJEKTET

Detta är en festival som samlar in medel till bevarandeprojekt av posidonia ängar på havsbotten runt Balearerna. Posidonia är en unik vattenväxt som hjälper till att rena havet och ger skydd åt en mängd marina arter. Festivalen äger rum i oktober på Formentera och inkluderar bland annat utställningar, sport och workshops för att öka medvetenheten. Du kan till och med sponsra en Posidonia äng.

Ordesa y Monte Perdido Naturpark, Aragonien.

NATURSKYDDADE OMRÅDEN

Det finns 15 nationalparker och alla har besöksprogram med schemalagda turer, vandringsleder och besökscentrum. Fyra av dem har även förklarats som världsarv av UNESCO, Doñana (Andalusien), Ordesa y Monte Perdido (Aragonien), Garajonay (ön La Gomera) och Teide (Teneriffa).

Du kan även besöka 15 olika geoparker där man vill skapa en hållbar besöksnäring genom geologi. De kännetecknas av sina unika landskap och exceptionella geologiska arv. Det anordnas också workshops och utbildningsbesök.

Ett annat alternativ är de 29 naturområden som är ackrediterade med ECTS (European Charter for Sustainable Tourism) där turistföretag deltar i främjandet av miljöskyddet.

Slutligen har Spanien fler biosfärreservat  än något annat land i världen, utsedda av UNESCO. Totalt finns det 52 områden med enastående biologisk mångfald där man harmoniserar skydd och forskning, bevarande av lokal kultur samt ekonomisk utveckling. Du kan hitta utmärkta exempel på integrering av hållbar turism på öarna El Hierro, La Gomera, La Palma, Fuerteventura, Lanzarote och Menorca.

Lär dig mer om Spanien på Spain.info.

Läs bestämmelser för att resa tryggt på travelsafe.spain.info.

Formentera (Balearerna) är värd för det miljövänliga projektet Save Posidonia.
Delta del Ebro (Katalonien). ECTS Destination / Ignacio Ruiz, 123RF