​Är korv med grillrost farligt?

Källa: Newswire

Din gasolgrill kan användas i många år om du tar hand om den och byter några viktiga delar. Men vad gör ett rostigt galler med grillmaten?

Grillsäsongen är officiellt invigd, men hur står det egentligen till med grillutrustningen? Många använder grillar som har några år på nacken, och som därför har lite rost på gallren. Men spelar det någon roll?

– Rost är egentligen ingenting annat än oxiderat järn, och det är ofarligt att få i sig lite genom grillmaten. Du måste äta stora mängder rost innan det ger några hälsoproblem, säger Caroline Uliana, informationschef på försäkringsbolaget If.

Men hon uppmanar till rengöring.

– Det är en bra regel att rengöra grillen ordentligt före varje säsong, och en enkel rengöring varje gång man använt gallret, för att ta bort gamla matrester, säger Caroline Uliana.

Såpa slangen

Men det finns betydligt viktigare saker än rost att kontrollera innan grillandet kan börja.

– Det viktigaste du behöver göra är att se till att gasslangen är hel och att den svarta av-och-på knappen på regulatorn som fästs på gasflaskan fungerar som den ska, säger Mats Larsson, brandman och skadereglerare på If.

Slangen ska inte få sprickor när den böjs. Den är datumstämplad med tillverkningsår och bör bytas ut med jämna mellanrum. Rekommendationerna från experter på brandsäkerhet varierar mellan varannan eller var tredje varje år.

En enkel metod för att kontrollera om slang, slangkopplingar och av-och-på knappen är täta, är att blanda såpa och vatten och pensla på utrustningen. Om det finns en läcka kommer det att dyka upp bubblor i tvållösning när du slår på gasen.

– Om du är osäker det är lika bra att byta med en gång. Gummislangar är färskvara och torkar efter en tid i solen. Som regel kan du köpa uppsättningar av både slang och regulator i ett, säger Mats Larsson.

Bränn gamla matrester

Om det fortfarande sitter kvar gamla matrester på gallret sedan förra året, är lösningen att bränna bort dem.

– Sätt på gasolgrillen på max med locket stängt. Efter fem minuter är matresterna förkolnade. När grillen har svalnat, gå över med en grillborste eller annan stålborste. Borsta bort förkolnade resterna och ta bort dem från grillens botten, säger Mats Larsson.

Gå över gallret en runda med stålull eller skurmedel. Använd varmt vatten och ett rengöringsspray för kök.

Om grillgallret har rostat sönder eller startknappen inte fungerar, kan det vara dags att kassera grill om du inte kan få tag på reservdelar. Men först bör du kontrollera om skadan täcks av garantin. Och om du har sparat kvittot.

Säker grillstart

1. Kontrollera om slangen och anslutningar är täta.

2. Grillen ska stå minsten meter från husväggen. Gasflaskan ska stå en liten bit från grillen.

3. Töm uppsamlingstråget för matrester och fett som sitter under grillen.

För mer information om If följ oss på:

Nyhetsrummet på if.se

Källa: Newswire