Arbete ska löna sig, anser PRO-medlemmar i Stockholms län

Pensionärer som arbetat ett helt liv får alldeles för låg pension. Priserna stiger snabbare än inkomstpensionen. Samtidigt krymper respektavståndet, alltså skillnaden mellan inkomstpensionerna och garantipension. Men 75 procent av PRO-pensionärerna i Stockholms län tycker att respektavståndet är viktigt.
Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Det ska löna sig att arbeta – och det ska löna sig att ha arbetat. Så kan man sammanfatta uppfattningen hos en majoritet av de mer än 30 000 medlemmar som besvarat en medlemsundersökning från PRO, Pensionärernas riksorganisation. I riket svarade mer än tre av fyra – 76,5 procent – att respektavståndet är ganska eller mycket viktigt.

– Principen om arbetets betydelse har bred förankring i Sverige. Men i pensionssystemet håller den tanken nu på att mönstras ut, säger Åsa Lindestam, ordförande för PRO.

Garantipensionen ingår i pensionssystemets grundskydd. Den finns till för personer som haft liten eller ingen arbetsinkomst under sitt liv. Förra året höjde riksdagen garantipensionen med upp till 1 000 kronor i månaden före skatt. Garantipensionen följer prisutvecklingen i landet och höjdes med 8,7 procent vid årsskiftet. Inkomstpensionen, som följer inkomst­utvecklingen, höjdes bara 3,0 procent.

– Alla måste kunna leva på sin pension. Det var bra att riksdagen höjde garantipensionen och att garantipensionen stiger när hyror och matpriser drar i väg. Men nu måste inkomst­pensionen höjas. Väldigt många pensionärer upptäcker nu att fyrtio års slit inte lönat sig – de får samma pension som en granne som knappt arbetat alls, menar Åsa Lindestam.

PRO kräver att pensionsavgiften som arbetsgivarna betalar in höjs från 17,21 procent av den pensionsgrundande inkomsten till 18,50 procent. Enligt beräkningar från Pensionsmyndigheten kan det höja de framtida pensionerna med nästan sju procent. Avgiftshöjningen kan finansieras helt eller delvis av staten.

Om Pensionärsbarometern:

PRO:s Pensionärsbarometer undersöker allmänhetens och de egna medlemmarnas syn på viktiga frågor för pensionärer. Den webbaserade undersökningen till medlemmar i åldern 65 år och uppåt genomfördes under 30 september–6 oktober 2022. 5 905 personer över 65 år i Stockholms län svarade på frågan med följande resultat. Avrundning kan göra att summan av svaren inte blir 100 procent.

Hur viktigt eller oviktigt tycker du att det är med ett respektavstånd?

Mycket viktigt                      36,7%
Ganska viktigt                     38,0%
Ganska oviktigt                   12,1%
Mycket oviktigt                    2,9%
Tveksam, vet ej                  10,3%

PRO:s presstjänst 08-701 67 10

Åsa Lindestam, ordförande PRO. FOTO: Anneli Nygårds.

Bravo, Pensionsgruppen! Ett nödvändigt steg för högre allmän pension.28.2.2024 12:33:55 CET | Pressmeddelande

I dag har riksdagens pensionsgrupp tagit ett viktigt steg för att höja inkomstpensionerna i Sverige. De numera åtta partierna i pensionsgruppen är överens om att utreda högre inbetalningar till pensionssystemet och en gas i pensionssystemet. Detta är samtidigt de två främsta kraven som PRO fört fram för att höja pensionerna. Och PRO:s ordförande, Åsa Lindestam, är glad.