Arbetsgivare krävde anställd på pengar – trots att utbildningen redan var betald

Ett byggföretag i Stockholm fick ersättning från Europeiska socialfonden för att låta en anställd gå kurser. Sedan krävde chefen den anställde på betalning för samma utbildning. Nu varnar Byggnads för att upplägget blir allt vanligare.
Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin

– Vi ser en trend att oseriösa arbetsgivare försöker lura sina anställda att i efterhand betala sina utbildningar. När arbetsgivaren dessutom redan fått utbildningen betald blir man ju rent ut sagt förbannad, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

Ett byggföretag i Stockholm fick ersättning från ESF-rådet* för att låta en anställd gå kompetensutvecklande kurser. När utbildningen var klar ändrade arbetsgivaren överenskommelsen och i stället fick den anställde en fordran på över 100 000 kr för utbildningskostnader. Trots att arbetsgivaren aldrig haft några utgifter för kurserna.

Fackförbundet Byggnads drev frågan i tingsrätten som dömde till den anställdes fördel.

– Det kändes extra bra att vi kunde lösa det här innan jul. Ett sådant här hot vill ingen ha hängande över sig, säger Martin Blomberg, ombudsman på Byggnads som företrädde medlemmen.

Upplägget att i efterhand kräva ersättning för utbildningar blir att vanligare och Byggnads vill nu varna så att inte fler luras.

– Byggbranschen har stora problem med fusk och arbetslivskriminalitet. Konsekvenserna blir att seriösa bolag blir utkonkurrerade, löner och villkor dumpas och att anställda luras på saker de har rätt till. Det är lätt att bli nervös när man får ett stort ekonomiskt krav men är man medlem finns facket där för att driva ens fall, säger Torbjörn Hagelin, avtalssekreterare Byggnads.

*Rådet för Europeiska socialfonden i Sverige (ESF-rådet) är en svensk statlig förvaltningsmyndighet som sorterar under Arbetsmarknadsdepartementet. Svenska ESF-rådet är myndigheten som förvaltar den Europeiska socialfonden.

Byggnads avtalssekreterare Torbjörn Hagelin