Arbetsmarknaden mellan Sverige och Danmark – En snedvridning

Crossborder Insight är en rapport från Navet som presenterar gränsöverskridande insikter kring tillväxtfrågor bland Öresundsregionens 4,1 miljoner invånare med stöd av AI. I rapporten har arbetsmarknaden studerats och det framkom bland annat att man kan se en snedvridning av information från arbetsgivarna jämfört med vad som efterfrågas av de arbetssökande.
Arbetsmarknaden mellan Sverige och Danmark – En snedvridning, bild: Navet

Crossborder Insight är en rapport från Navet som presenterar gränsöverskridande insikter kring tillväxtfrågor bland Öresundsregionens 4,1 miljoner invånare med stöd av AI. I rapporten har arbetsmarknaden studerats och det framkom bland annat att man kan se en snedvridning av information från arbetsgivarna jämfört med vad som efterfrågas av de arbetssökande.

Arbetsgivare vs Arbetstagare
Arbetsgivare från båda sidorna av sundet lyfter mycket information om arbetsmiljö där långsiktig tillväxt och samarbete värderas högt. Detta tillsammans med utveckling, lärande och människor är de mest tongivande aspekterna som beskrivs i jobbannonserna i båda länderna.

Arbetstagare länder emellan
Intresset från arbetssökande både i Sverige och Danmark handlar istället främst om ersättning, passion och flexibilitet. Mellan de två länderna är arbetssökande från Sverige dock betydligt mer bekymrade över praktiska aspekter av deras anställning och söker efter information om lönenivå och ersättning. I Danmark tycks skillnaderna mellan den information som beskrivs och den information jobbsökande vill ha vara mer balanserad.

Vill du veta mer? Gå in på: https://navet.se/news/crossborder-insight-gransoverskridande-insikter-bland-oresundsregionens-41-miljoner-invanare-med-stod-av-ai/

Om rapporten
Genom ett exklusivt partnerskap med Quilt.ai, för den nordiska marknaden, kan Navet nu observera idag, imorgon och gårdagens beteenden, attityd, tonalitet samt avsikt i stor skala. Metodiken hanterar över 250 olika språk. Härefter tolkas det GDPR säkrade materialet av en stab med erfarna antropologer, beteendevetare och analytiker. Metodiken är välbeprövad med ca 200 genomförda uppdrag i världen och i nuläget har en handfull uppdrag levererats på nordiska marknaden. Datainsamlingen i den aktuella Crossborder Insight rapporten omfattar perioden 2018.11-2021.04, ca 2 000 platsannonser och ca 1 miljon sökningar inom valda fokusområden i Öresundsregionen.

Arbetsmarknaden mellan Sverige och Danmark – En snedvridning, bild: Navet