Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Årets guard, årets försvarare och årets lyft i SBL dam

Årets guard är ingen annan än Klara Lundquist från Telge. Hon vann omröstningen stort och vann också som första svenska på tio år SBL:s skytteliga. Årets försvarare hittar vi i IK Eos där Louise Noaksson har låst ner motståndare hela säsongen. Årets lyft tilldelas Högsbo Basket som både sportsligt och arrangörsmässigt har höjt kvaliteten på hela SBL dam.

Utmärkelserna röstas fram av coacher, lagkaptener och media förutom priserna Årets lyft och årets matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets guard: Klara Lundquist, Telge Basket
Lundquist har snittat 20.9 poäng per match, och är den första svenskan att vinna SBL:s skytteliga sedan Louice Halvarsson gjorde det för tio år sedan (2008-2009). Förutom högprocentiga poäng snittar hon också 7 returer, 4.2 assists och 2.4 steals (tvåa i SBL dam) per match.

Klara tar emot sin utmärkelse ikväll när Telge Basket spelar kvartsfinal mot Norrköping Dolphins i Täljehallen.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Vinnare av skytteligan. Given landslagsspelare. Succé i Euro Cup. En av svensk baskets största profiler. Vi är glada som får bevittna hennes framfart på nära håll. Denna omröstning var inte särskilt jämn utan det blev en jordskredsseger med 88% av alla röster. Årets guard i SBL dam heter Klara Lundquist!

Topp 2: Årets guard (procent av rösterna)
Klara Lundquist, Telge 88%
Tiffany Brown, A3 6 %

Årets försvarare: Louise Noaksson, IK Eos Lund
Noaksson gör sin åttonde säsong i SBL, och sin fjärde med IK Eos Lund. Under grundserien har hon spelat och startar i alla matcher, med en speltid på 30 minuter per match. Enligt Louise själv är hennes styrka på planen försvaret, och i år snittar hon bland annat 1.2 steals per match, och tar sig alltid an motståndarnas bästa spelare.

Louise tar emot sin utmärkelse ikväll när IK Eos spelar kvartsfinal mot Alvik Basket i Eoshallen.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
Bra försvarare får ju ofta stå i den mediala skugga som scorers och bolltrollare skapar. Men lita på att motståndare har koll på dem. Årets försvarare kan verkligen låsa ner motståndare och hon lägger ner mycket tid på att studera dem individuellt innan matcherna. Hon är dessutom en av SBL:s absolut mest energigivande spelare och det är hög tid att hon får skina. Årets försvarare i SBL dam heter Louise Noaksson!

Topp 3: Årets försvarare (procent av rösterna)
Louise Noaksson, IK Eos 16%
Hollie Mershon, A3 13%
Klara Lundquist, Telge 13%

Årets lyft: Högsbo Basket
Högsbo Basket har imponerat under sin första säsong i SBL dam, vunnit hälften av matcherna i grundserien och pressat flera av topplagen i jämna matcher. De har också lockat publik till Gothia Arena, och har direkt gått upp på tredjeplats i publikligan med 312 åskådare per match.

Föreningen får ta emot sin utmärkelse ikväll när man spelar kvartsfinal mot Luleå Basket i Gothia Arena.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
De står inte bara bakom Sveriges största ungdomsturnering, egenbyggd arena och massor av baskettradition. I år tog de steget upp i SBL dam, gjorde en kanonstart och pressade till och med Luleå i den första kvartsfinalen. Arrangemanget är ett av de bästa i Sverige - det finns en glöd och passion för basketsporten här som går att ta på. Högsbo Baskets resa har bara börjat och vi är övertygade om att de kommer att fortsätta växa och ta mer plats i Sveriges näst största stad. Årets lyft i SBL dam är Högsbo Basket!

Besöksadress Trålgränd 2