Årets hjulklapp 2022 tilldelas Fryshuset

Riksförbundet M Sveriges utmärkelse Årets hjulklapp 2022 tilldelas Fryshuset. De får utmärkelsen för sitt arbete med ungdomar i ett antal kommuner i landet genom projektet ”MIU – Motorintresserad ungdom”.
Fryshusets Maja Heller, Johan Oljeqvist, Linda Lotsengård och Michelle Axelsson tog emot Årets Hjulklapp från M Sveriges Caroline Drabe och Jan Sandberg.

Efter att en regeländring sommaren 2020 gjorde det enklare att bygga om och registrera bilar till A-traktorer, har de senare ökat kraftigt i antal och i dag finns över 50 000 så kallade ”epor” i trafiken.

– Regeländringarna och den frihet som A-traktorn ger har gjort att gruppen motorintresserad ungdom ökat kraftigt i landet, en grupp som många gånger är svår att nå för vuxenvärlden, säger M Sveriges vd Caroline Drabe.

De senaste tre åren har Fryshuset organiserat verksamheter för motorintresserad ungdom i samarbete med ett antal kommuner i landet för att kunna erbjuda en trygg mötesplats för alla unga med motorintresse, där de kan utöva och utveckla sin passion men även sig själva.

– Årets hjulklapp tilldelas därför Fryshuset för projektet ”MIU – Motorintresserad ungdom”, förklarar Caroline Drabe.

– Verksamheten ”Motorintresserad ungdom” är ett lysande exempel på den stora positiva effekt som uppstår när vi väljer att fokusera på ungas styrkor i stället för att fastna i problembilder. Ser vi en ung person med brinnande intresse för sitt fordon och ljudet i fordonet? Eller ser vi en störande bråkig person som är ett problem för samhället? För Fryshuset var svaret lätt, säger Johan Oljeqvist, vd på Fryshuset.

Juryns motivering lyder:
”Fryshuset har med projektet ’MIU – Motorintresserad ungdom’ vänt sig till grupper som sällan uppmuntras eller uppmärksammas i positiva sammanhang: de som har bilar och motorer – inte minst A-traktorn – som intresse. A-traktorn ger många ungdomar ökad mobilitet och frihet. Med A-traktorn följer också i många fall ett intresse för fordonsteknik, en meningsfull fritid och ett socialt sammanhang. Där Fryshuset bedrivit MIU har ungdomar fått ökade möjligheter att utöva sitt intresse, träffa likasinnade och få en avspänd och naturlig kontakt med vuxenvärlden.”

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”
2021: Peter Carlsson på Northvolt, för arbetet inför en fossiloberoende fordonsflotta.
2020: Mariestads kommun för världens första solcellsdrivna vätgasstation.
2019: Trafikpolisen för det jobb de gör dygnet runt, året om, för att öka trafiksäkerheten
2018: Journalisten Jonas Fröberg för hans granskning av bilindustrin där han alltid står på konsumenternas sida
2017: TopRight Nordic och Brandkåren Attunda för deras arbete med att utforma en säkrare arbetsmiljö i trafiken
2016: Christina Lampe-Önnerud, för nytt effektivt batteri
2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Om Årets hjulklapp
Riksförbundet M Sveriges utmärkelse "Årets hjulklapp" har delats ut varje år sedan år 2000 till någon som har arbetat med organisationens hjärtefrågor trafiksäkerhet, mobilitet, bilekonomi eller miljö.
Mottagare har varit forskare, opinionsbildare, organisationer, pedagoger, poliser, politiker och produktutvecklare.
Vinnaren får förutom äran ett diplom, blommor och skog för 10 000 kronor planterad i området runt Victoriasjön i östra Afrika via Vi-Skogen.

Bilder

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.