Årets modejulklapp är hoodien
- Vi tycker att hoodien är det självklara mjuka paketet under granen detta pandemiår. Det är ett bekvämt plagg som dessutom många gånger har en hög modegrad. Utbudet i såväl sport- som modehandeln är stort och alla kan hitta sin favorit, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.
En del har permitterats från sina jobb och många andra har uppmanats att arbeta hemifrån. Vi lever på flera sätt en ny vardag, där sammankomster och möten sker digitalt. Festerna är inställda. Att vistas utomhus har blivit den nya sociala arenan. Det gör hoodien mer användbar är någonsin.
- Hoodien samspelar med flera av de mest aktuella trenderna och klädkoderna. Plagget passar lika bra hemma som på gatan, i skogen eller på träningen. Dessutom är hoodien ett inkluderande plagg som används av de flesta, det spelar ingen roll vem du är eller varifrån du kommer, säger Sofia Li Molin, Creative Director på Swedish Fashion Council.
Hoodien producerades först av märket Champion på 30-talet för arbetare i fryslager i New York. Idag finns plagget hos nästan alla varumärken, i en mängd olika prisklasser.
Årets modejulklapp utses av Svensk Handel Stil i samarbete med Swedish Fashion Council. Det är trettonde året i rad som modejulklappen utses.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Bilder
Länkar
Om
Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln.
Swedish Fashion Councils mål är att främja, utbilda och innovera den svenska modebranschen för att bli konkurrenskraftig och hållbar inom alla områden samt positionera svenskt mode internationellt.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
Mer än varannan handlare utsattes för brott under det första kvartalet15.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet fortsätter att öka kraftigt. Över hälften av butikerna utsattes under föregående kvartal för någon form av brott, och månadens notering är en av Trygghetsbarometerns högsta någonsin. Tiden för fina ord är förbi. Nu krävs det att de ansvariga börjar leverera på sina löften.
Uteblivet vårväder dämpar klädförsäljningen11.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels Stilindex för mars visar att klädhandeln hade en något tuffare månad i mars. Skohandeln hade däremot en stark månad och noterar en ökning även i fasta priser. Försäljningen i klädhandeln ökade med 0,6 procent och skohandeln noterade en ökning med 17,9 procent jämfört med förra året.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum