Svensk Handel AB

Årets modejulklapp är sneakern

Årets modejulklapp sätter fokus på fötterna. Från att ha varit en utpräglad sportprodukt finns sneakers idag som ett självklart inslag på den internationella modescenen. Sneakers fortsätter att växa i betydelse och lär stå högt upp på många önskelistor till jul.

Det har väl knappast undgått någon att träningsskon är större än någonsin i modet. Olika former av sneakers säljs sedan flera år tillbaka både i specialbutiker med större modefokus och i vanliga sport- och skobutiker. På senare tid har sneakern också hittat in i såväl trendiga varumärkens sortiment, som i klädkedjornas butiker.

- När modegrad och bekvämlighet kombineras blir alla vinnare. Mer ergonomiska och sköna modeskor får man leta efter. Sneakern har blivit ett lika självklart inslag på festen som i löparspåret, säger Maria Sandow, kanslichef på Svensk Handel Stil.

Variationen på sneakers är enorm och kan tillgodoses för alla åldrar och tillfällen.

På sportsidan dominerar tekniska material och funktionalitet samtidigt som så kallade ”Chunky sneakers” med riktigt kraftiga sulor befäster sin position i modebilden och omfamnas av allt fler.

- Man skulle kunna tro att detta mode nått sin höjdpunkt, men sneakern fortsätter starkt även kommande säsonger, konstaterar Sara Winter på Swedish Fashion Council.

Årets modejulklapp utses för elfte året i rad av Svensk Handel och Swedish Fashion Council. För att bli årets modejulklapp ska produkten spegla en stark trend i modet och ha förutsättningar att bli en storsäljare i jul.

Årets modejulklapp genom åren:

2018                    Sneakern
2017                    Fuskpälsen
2016                    Bomberjackan
2015                    Ponchon
2014                    Hatten
2013                    Lättviktsjackan
2012                    Galoscher
2011                    Tröjan
2010                    Skjortan
2009                    Halsduken
2008                    Pyjamasen

För eventuella frågor kontakta:

Maria Sandow, kanslichef Svensk Handel Stil, 070-794 87 18
Sara Winter, Skobranschrådet/Swedish Fashion Council, 073-072 16 41

Svensk Handel Stil är ett branschkansli för medlemsföretag i Svensk Handel vilka arbetar inom sko-, mode- och sporthandeln. Stilindex presenteras 8-10 dagar efter aktuell försäljningsmånad som en indikation på försäljningsutvecklingen. Uppgiftslämnare är flertalet kedjor i Sverige, frivilliga inköpssamarbeten samt ett antal fristående aktörer som rapporterar sin försäljning i egna butiker mätt på jämförbara enheter. Från och med mars 2018 inkluderar Stilindex även e-handelsförsäljningen bland de ingående företagen. Stilindex visar därmed fortsättningsvis på försäljningsutvecklingen för fysiska jämförbara butiker och deras e-handel sammanslaget. För insamling och bearbetning svarar HUI Research.

Svensk Handel AB

Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom detaljhandel, partihandel och import. Handeln utgör nästan en tiondel av Sveriges BNP och de 10 000 medlemsföretagen har sammanlagt 300 000 människor anställda.

Följ Svensk Handel AB

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel AB

Black Friday ger minskad julförsäljning21.12.2018 06:00Pressmeddelande

Svensk Handel Stil har låtit göra en undersökning gällande hur försäljningen hos traditionella butiksaktörer inom kläder och skor, både fysiska butiker och e-handel, har utvecklats hittills i årets julhandel (1 december till och med 19 december). Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 5,5 procent och att försäljningen av skor har minskat med 4,2 procent jämfört med samma period föregående år.

Avtagande framtidstro i handeln17.12.2018 06:00Pressmeddelande

Trots stundande julhandel vänder framtidsförväntningarna i handeln nedåt. Optimismen bland både e-handlare och butiker minskar i december. Bland e-handlare faller tron på både framtida försäljning och lönsamhet. Framtidsindikatorn, som är ett sammanfattande mått på framtidstron, minskar bland e-handlare med 13,1 procentenheter och landar på 107,6 i Handelsbarometern för decembermånad. Framförallt är det tron på framtida försäljning och lönsamhet som minskar. Minskningen sker dock från höga nivåer i november. - Tillväxten inom handeln sker på nätet och framtidstron bland e-handlarna har varit stark under året. Black Friday är lilla julafton för många nätbutiker och med shoppingdagen bakom oss minskar förväntningarna på den framtida försäljningen bland nätbutikerna, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel. Minskad framtidstro bland butikerna Framtidstron bland butikerna minskar med 3,7 procentenheter och Framtidsindikatorn stannar på 97,1 i december. Optimismen bland dagligvar

Optimismen i handeln ökar med julen runt hörnet15.11.2018 06:00Pressmeddelande

Framtidstron i handeln stiger. Bland butikerna ökar framtidsförväntningarna till den högsta nivån på över ett år. Mest ökar optimismen i sällanköpshandeln. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för november månad. Bland butikerna ökar framtidstron med 7,9 enheter och Framtidsindikatorn landar på 100,8 i november. Det är 3,3 enheter högre än motsvarande månad förra året och den högsta nivån på över ett år. Både förväntningarna på framtida försäljning och antalet anställda i butikerna stiger. Och mest ökar framtidsförväntningarna inom sällanköpshandeln. – Med Black Friday och julhandel runt hörnet ökar optimismen bland handlarna. Förväntningarna på antalet anställda stiger, det är glädjande eftersom vi vet att det innebär att fler unga kan få chansen på arbetsmarknaden, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. E-handlarnas tro på lönsamhet stärks Även inom e-handeln ökar Framtidsindikatorn. Den växer med 3,3 enheter och ligger på index 120,8. E-handlarnas tro på framtida försäljni