Arla blir delägare i Agronod

Agronod utvecklar en ny nationell dataplattform som på lantbrukarnas villkor möjliggör storskalig datadelning och utveckling av nya digitala lösningar. Bolaget är ett samägt initiativ mellan Lantmännen, Växa, Hushållningssällskapet och LRF. Nu kliver Arla Sverige och HKScan Sverige in som ägare.

Genom att gå in som ny ägare hos Agronod hoppas Arla underlätta mjölkböndernas vardag och bidra till konkret nytta på gårdarna. Foto: Agronod

I våras konkretiserade Agronod möjligheterna med samlad, strukturerad och delad data genom en pilotversion av ett nytt verktyg för automatisk klimatberäkning på gårdsnivå, Agrosfär. I september kom beskedet att Jordbruksverket beviljar finansiering i ett första steg på 50 miljoner kronor till Agronod för att utveckla en nationell dataplattform för delning av jordbruksdata. Agronod räknar dessutom med att få ytterligare 70 miljoner kronor från Jordbruksverket under 2024. Nu sker nästa viktiga steg i utvecklingen: Agronod får förstärkning i ägarstrukturen i form av HKScan Sverige och Arla Sverige.

– Vi är väldigt glada över att kliva in som ägare i Agronod. Genom att automatisera inhämtningen av mycket av den data som lantbrukare rapporterar i dag kan vi förhoppningsvis göra vardagen enklare för svenska Arlabönder, säger Kai Gyllström, vd för Arla Sverige.

Syftet med plattformen är att underlätta och bland annat göra datainsamlingen till klimatberäkningarna enklare.

– Dataplattformen som vi utvecklar väcker stort intresse hos branschföretag, organisationer, myndigheter och lantbrukare. Att skapa konkret värde och nytta på gårdsnivå är centralt i det vi gör. Därför är det mycket positivt att Agronod nu kan bredda ägarbasen ytterligare och samla en väldigt stor del av svensk lantbruksnäring. Ägarkonstellationen står tydligt bakom vårt viktiga arbete med att möjliggöra ökad lönsamhet och hållbarhet för svenska lantbrukare genom datadelning, säger Emilia Liljeström, vd hos Agronod.

Stark förankring i svenskt lantbruk

– Ambitionen och målsättningen är hög med den datainfrastruktur som Agronod utvecklar. Branschen behöver samlas och agera för att möjliggöra ett starkare och mer lönsamt svenskt lantbruk och svensk livsmedelsindustri. För att klara det behövs affärsutveckling baserad på strukturerad, kvalitetssäkrad och lättillgänglig data. Agronods datainfrastruktur kommer omfatta all lantbruksdata och användas till en mängd innovationer och applikationer inom områden som hållbarhet, effektivitet och nya affärsmodeller. Därför är jag glad över att kunna välkomna Arla Sverige och HKScan Sverige som nya ägare. Tillsammans med de befintliga ägarbolagen Lantmännen, LRF, Hushållningssällskapet och Växa representerar ägarna en mycket bred konstellation av Sveriges lantbrukare – som utgör basen för svensk livsmedelsproduktion, säger Per Arfvidsson, styrelseordförande i Agronod.

Utvecklingen pågår och det första steget av projektet beräknas vara klart i slutet av 2023.

Fakta om Agronod

Agronod utvecklar en ny teknisk plattform för delning av svensk lantbruksdata. Målet är att accelerera utvecklingstakten i livsmedelssektorn, skapa samarbeten och möjliggöra innovationer som genererar lönsamma, innovativa och hållbara lantbruksföretag. Agronod är ett samägt bolag mellan Lantmännen, Hushållningssällskapet, LRF, Växa, Arla Sverige och HKScan Sverige. ”Tillsammans frigör vi kraften i lantbruksdata – för ett växande hållbart lantbruk.”

Läs mer på Agronod.com

Arla – böndernas eget mejeri

Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 600 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. Arlas tolv mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Semifinalisterna utvalda i tävlingen Arla Guldko 20239.1.2023 09:16:19 CET | Pressmeddelande

Nu har semifinalisterna utsetts i Arla Guldko 2023 i kategorierna Bästa Matglädjeförskola, Bästa Matglädjeskola, Årets Frukostlyft samt Bästa Seniormatglädje. Syftet med tävlingen är att sätta ljus på vardagshjältar som lyckas skapa en verksamhet som genomsyras av matglädje. Nästa steg i tävlingen är jurygruppernas fortsatta arbete med att utse tre finalister i respektive kategori. Vinnarna koras slutligen vid den stora finalen den 8 maj 2023.

Kommentar: Så arbetar Arla för att samla in klimatdata och sänka utsläppen14.12.2022 08:07:34 CET | Nyheter

I dag rapporterar Sveriges Radio att Arla överdriver hur mycket våra klimatutsläpp på gårdarna har minskat sedan 2015. Vi beklagar att det inte funnits jämförbara data bakåt i tiden. Vi har de senaste åren utvecklat ambitiösa klimatberäkningar i hela kedjan. Det ger oss ett mycket bra verktyg framåt, men gör det tyvärr svårt att göra historiska jämförelser. Vi borde ha varit tydligare med det, men är stolta över allt det arbete som nu pågår för att både beräkna våra utsläpp och minska dem. Om vi hade inväntat perfekta uppgifter hade vi inte varit där vi är i dag med klimatarbetet.