Arla investerar 95 miljoner i Götene

Under 2021 kommer Arla investera 95 miljoner kronor i mejeriet i Götene. Investeringen görs för att säkra smör- och matfettsproduktionen genom att höja säkerheten, effektiviteten och kapaciteten.

”På mejeriet i Götene produceras våra klassiska produkter Bregott och Svenskt Smör som säljs över hela landet. Arla framtidssäkrar mejeriet med denna stora investering och höjer effektiviteten och kapaciteten”, säger Marika Lifbom, senior mejerichef på Arlas mejeri i Götene.

Varje år producerar mejeriet i Götene 56 000 ton smör och matfett. Arla gör nu en strategisk investeringen på 95 miljoner kronor i delar av produktionsprocessen. Bland annat innebär det en ny effektivare utrustning för att kärna smör, nya silos samt effektivisering av rengöringen. Projektet beräknas pågå under 2021-2022.

”Vi har planerat för det här projektet under en längre tid. Installationen är komplex eftersom mjölk och grädde kontinuerligt levereras till siten och produktionen inte får avstanna. Vi vill försäkra oss om att svenska hushåll inte ska behöva gå en dag utan Bregott på frukostborden”, säger Marika Lifbom.

Utöver produkter som Bregott, Svenskt Smör och flytande Smör & Rapsolja tillverkas även ost och andra mejeriprodukter på Götene mejeri. Mejeriet är en av två buffertanläggningar i Sverige vilket innebär att det finns kapacitet för att ta emot mer mjölk och grädde om det skulle uppstå något problem på Arlas andra mejerier.

För att fortsätta ligga i framkant ser mejeriet över möjligheter till fler investeringar på sikt.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Arla lanserar uppdaterad Kefir med nytt recept och två nya smaker27.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har intresset för livsmedel som kan bidra till förbättrat immunsystem ökat och probiotisk mat, fermentering och maghälsa har sällan varit så aktuellt. Arla utökar nu sitt sortiment inom maghälsa och lanserar ett helt nytt Kefir-sortiment med både 1000g-förpackningar och on the go-drycker (300ml). Produkterna är laktosfria och utöver den naturella varianten kommer två helt nya smaker – Blåbär och Vanilj & Ingefära. De nya Kefir-produkterna finns i butik från vecka 39.