Arla investerar 95 miljoner i Götene

Under 2021 kommer Arla investera 95 miljoner kronor i mejeriet i Götene. Investeringen görs för att säkra smör- och matfettsproduktionen genom att höja säkerheten, effektiviteten och kapaciteten.

”På mejeriet i Götene produceras våra klassiska produkter Bregott och Svenskt Smör som säljs över hela landet. Arla framtidssäkrar mejeriet med denna stora investering och höjer effektiviteten och kapaciteten”, säger Marika Lifbom, senior mejerichef på Arlas mejeri i Götene.

Varje år producerar mejeriet i Götene 56 000 ton smör och matfett. Arla gör nu en strategisk investeringen på 95 miljoner kronor i delar av produktionsprocessen. Bland annat innebär det en ny effektivare utrustning för att kärna smör, nya silos samt effektivisering av rengöringen. Projektet beräknas pågå under 2021-2022.

”Vi har planerat för det här projektet under en längre tid. Installationen är komplex eftersom mjölk och grädde kontinuerligt levereras till siten och produktionen inte får avstanna. Vi vill försäkra oss om att svenska hushåll inte ska behöva gå en dag utan Bregott på frukostborden”, säger Marika Lifbom.

Utöver produkter som Bregott, Svenskt Smör och flytande Smör & Rapsolja tillverkas även ost och andra mejeriprodukter på Götene mejeri. Mejeriet är en av två buffertanläggningar i Sverige vilket innebär att det finns kapacitet för att ta emot mer mjölk och grädde om det skulle uppstå något problem på Arlas andra mejerier.

För att fortsätta ligga i framkant ser mejeriet över möjligheter till fler investeringar på sikt.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bjuder in till hoppfyllt kosläpp14.4.2021 09:28:24 CEST | Pressmeddelande

Förra årets digitala kosläpp hade närmare 700 000 visningar. Den här coronavåren bjuder Arla ännu en gång på lite hopp och bjuder in hela Sverige till att bevittna när kossor skuttar ut på grönbete. Sändningen leds av duon Mia Parnevik och Hampus Hedström. Genom samarbeten med över 120 lokala bagerier kommer tittarna bjudas på 32 000 bullar som kan avnjutas framför det digitala kosläppet den 24 april.

Frasigt är Årets Smak 20216.4.2021 15:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart att Årets Smak 2021 är frasigt. Det avslöjades när Arla för tredje året i rad presenterade sin unika trendspaning som i år bland annat baseras på en analys av 20 000 Instagram-inlägg från kockar och konditorer världen över. Årets starkaste smaktrend, frasigt, är en uppskattad textur som har stor betydelse för smakupplevelsen då den ger kontrast till krämighet och gör att en rätt upplevs som komplett.