Arla Ko® Eko får ny design – fokuserar på böndernas hållbarhetsarbete
I början av året växlade Arla, som är världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter, upp arbetet ytterligare genom att uppdatera kriterierna för ekologisk mjölkproduktion. Nu följer Arla Ko® Eko-sortimentet efter och får en ny förpackningsdesign som uppmärksammar ekoböndernas arbete för jordhälsa och biologisk mångfald.

Det är en utmanande tid för jordbruket, samtidigt som behovet av en lokal och hållbar livsmedelsproduktion är större än någonsin. När ekobönderna nu växlar upp sitt arbete ytterligare vill Arla ta ett nytt grepp som fokuserar på jorden och kossornas roll för biologisk mångfald.
I början av året uppdaterade Arla de ekologiska kriterierna och från och med denna vecka kommer nya förpackningar för Arla Ko® Eko att börja rullas ut.
”Mjölkböndernas arbete för att vi ska få mat på bordet och allt det som är naturens egna försvar mot klimatförändringarna måste värnas och stärkas samtidigt som vi minskar utsläppen. När de ekologiska Arlabönderna nu utvecklar sitt hållbarhetsarbete vill vi med vår nya förpackningsdesign uppmärksamma konsumenterna på hur allt hänger ihop i naturen”, säger Konrad von Otter, ansvarig för det ekologiska sortimentet, Arla Sverige.
Det nya utseendet på förpackningarna innebär att budskapet "Netto noll klimatavtryck" tas bort. Den klimatkompensation som legat till grund för att Arla Ko® Eko-sortimentet har netto noll klimatavtryck fasas ut, istället sätts klimat- och hållbarhetsarbetet på de svenska gårdarna i fokus.
”Vi arbetar hårt med att minska klimatavtrycket både på gård och i produktion och har i år skärpt våra klimatmål ytterligare. Klimatkompensationen har varit ett mervärde till eko-konsumenterna som komplement till vårt arbete för att minska utsläppen. Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ”netto noll klimatavtryck” väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.
Arlas ekologiska sortiment utvecklas kontinuerligt
Redan i början av 90-talet lanserade Arla ekomjölken på den svenska marknaden och har sedan dess kommit att bli världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Både kriterierna för ekologiskt och marknadsföringen kring produkterna är i ständig förändring för att ligga i framkant, driva på utvecklingen och möta konsumenternas efterfrågan på mjölk som är så bra som möjligt för djur och miljö.
Några nedslag:
- 1991 introducerade Arla Färskvaror ekomjölk på Stockholmsmarknaden
- 1994 lanseras Ekomjölk i hela Arla med kampanjen ”Framtidens mjölk” och Arla inrättar en forskningsfond för ekologisk mjölkproduktion
- 1996 har det ekologiska mejerisortimentet breddats med bland annat Yoggi®, Vispgrädde, Herrgårdsost
- 2005 vissa produkter lanseras enbart som ekologiska
- 2010 lyftes ursprung fram på eko-förpackningarna
- 2014 gjordes förpackningarna om och var nu helt i förnybar råvara
- 2017 gjordes förpackningen ännu bättre genom att ta bort ett materialskikt och bli kartongfärgad
- 2019 påbörjades en stor klimatsatsning för att beräkna och minska mjölkens klimatavtryck och kompensera för de utsläpp som finns kvar
- 2022 nya ekokriterier och ny förpackning som lyfter fram jordhälsa och biologisk mångfald
Nyckelord
Kontakter
Sandra ErikssonTf Presschef Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder




Länkar
Om
Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 8 900 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Energiministern på plats i Jönköping när Arla tar ännu ett steg mot fossilfrihet18.5.2022 14:31:58 CEST | Pressmeddelande
Under förmiddagen invigdes den nya flispannan som ger energi till Arlas mejeriproduktion i Jönköping. Med den nya bioenergianläggningen blir mejeriet nästintill fossilfritt. Flispannan är ett samarbete med Jönköping Energi som investerat i och säkerställer den dagliga produktionen. Arla tar på så vis ytterligare ett steg mot att sänka utsläppen och att fasa ut fossila energikällor.
Max Wallenberg ny presschef på Arla17.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Max Wallenberg tillträder idag tjänsten som presschef på Arla Sverige.
Somriga nyheter från KESO® Cottage Cheese13.5.2022 08:37:56 CEST | Pressmeddelande
Nu lanseras två efterlängtade tillskott från KESO® Cottage Cheese – KESO® Blåbär och KESO® Laktosfri vanilj. Njut av de goda nyheterna till frukost, lunch eller mittemellan, som de är eller tillsammans med ett gott tillbehör.
Arla® Mild Kvarg får uppdaterad design och en ny somrig smak i portföljen9.5.2022 11:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu uppdaterar Arla designen på sina Mild Kvarg-produkter och lanserar en ny fruktig smak till portföljen – Persika Passion. Alla produkter är proteinrika, har låg fetthalt och innehåller inget tillsatt socker. Den nya smaken Persika Passion och den uppdaterade produktdesignen finns i butik från och med vecka 19
Arla Familjefavoriter Humlan – en ekologisk ost som gör livet lättare för pollinerare28.4.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Nu lanserar Arla hårdosten Humlan; ett ekologiskt tillskott i populära serien Familjefavoriter med prisvärda och milda ostar som passar hela familjen. Utöver att vara en välsmakande hårdost gör Humlan det enkelt och mer tillgängligt för fler konsumenter att välja ett ekologiskt alternativ i matbutiken. I samband med lanseringen av osten vill Arla lyfta pollinerares betydelse för biologisk mångfald samt uppmuntra konsumenter att hjälpa pollinerare med enkla tips och inspiration. Humlan finns i de flesta butiker från vecka 19.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum