Arla Ko® Eko får ny design – fokuserar på böndernas hållbarhetsarbete

I början av året växlade Arla, som är världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter, upp arbetet ytterligare genom att uppdatera kriterierna för ekologisk mjölkproduktion. Nu följer Arla Ko® Eko-sortimentet efter och får en ny förpackningsdesign som uppmärksammar ekoböndernas arbete för jordhälsa och biologisk mångfald.
Arla Ko® Eko får ny förpackningsdesign - fokuserar på böndernas hållbarhetsarbete

Det är en utmanande tid för jordbruket, samtidigt som behovet av en lokal och hållbar livsmedelsproduktion är större än någonsin. När ekobönderna nu växlar upp sitt arbete ytterligare vill Arla ta ett nytt grepp som fokuserar på jorden och kossornas roll för biologisk mångfald.

I början av året uppdaterade Arla de ekologiska kriterierna och från och med denna vecka kommer nya förpackningar för Arla Ko® Eko att börja rullas ut.

”Mjölkböndernas arbete för att vi ska få mat på bordet och allt det som är naturens egna försvar mot klimatförändringarna måste värnas och stärkas samtidigt som vi minskar utsläppen. När de ekologiska Arlabönderna nu utvecklar sitt hållbarhetsarbete vill vi med vår nya förpackningsdesign uppmärksamma konsumenterna på hur allt hänger ihop i naturen”, säger Konrad von Otter, ansvarig för det ekologiska sortimentet, Arla Sverige.

Det nya utseendet på förpackningarna innebär att budskapet "Netto noll klimatavtryck" tas bort. Den klimatkompensation som legat till grund för att Arla Ko® Eko-sortimentet har netto noll klimatavtryck fasas ut, istället sätts klimat- och hållbarhetsarbetet på de svenska gårdarna i fokus.

”Vi arbetar hårt med att minska klimatavtrycket både på gård och i produktion och har i år skärpt våra klimatmål ytterligare. Klimatkompensationen har varit ett mervärde till eko-konsumenterna som komplement till vårt arbete för att minska utsläppen. Trots att vi velat göra den informationen så tydlig och lättförståelig som möjligt har begreppet ”netto noll klimatavtryck” väckt frågor och kritik. Även när vi förmedlar komplexa hållbarhetsfrågor är det givetvis viktigt att budskapet går fram. Vi väljer nu att fokusera mer på det som sker här, på svenska gårdar”, säger Victoria Olsson, hållbarhetschef, Arla Sverige.

Arlas ekologiska sortiment utvecklas kontinuerligt

Redan i början av 90-talet lanserade Arla ekomjölken på den svenska marknaden och har sedan dess kommit att bli världens största producent av ekologiska mejeriprodukter. Både kriterierna för ekologiskt och marknadsföringen kring produkterna är i ständig förändring för att ligga i framkant, driva på utvecklingen och möta konsumenternas efterfrågan på mjölk som är så bra som möjligt för djur och miljö.

Några nedslag:

• 1991 introducerade Arla Färskvaror ekomjölk på Stockholmsmarknaden
  • 1994 lanseras Ekomjölk i hela Arla med kampanjen ”Framtidens mjölk” och Arla inrättar en forskningsfond för ekologisk mjölkproduktion
  • 1996 har det ekologiska mejerisortimentet breddats med bland annat Yoggi®, Vispgrädde, Herrgårdsost
  • 2005 vissa produkter lanseras enbart som ekologiska
  • 2010 lyftes ursprung fram på eko-förpackningarna
  • 2014 gjordes förpackningarna om och var nu helt i förnybar råvara
  • 2017 gjordes förpackningen ännu bättre genom att ta bort ett materialskikt och bli kartongfärgad
  • 2019 påbörjades en stor klimatsatsning för att beräkna och minska mjölkens klimatavtryck och kompensera för de utsläpp som finns kvar
  • 2022 nya ekokriterier och ny förpackning som lyfter fram jordhälsa och biologisk mångfald

Arla Ko® Eko Mellanmjölk
Victoria Olsson, Hållbarhetschef, Arla Sverige