Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning
2019 lanserades Arlas ekoprodukter med Netto noll klimatavtryck, något som uppnås bland annat genom klimatkompensation. Efter en anmälan till Konsumentverket så ifrågasatte Konsumentverket tydligheten i Arlas kommunikation på förpackningarna och ansåg att Arla inte tydligt nog beskrev vad man hade gjort och vad Netto noll klimatavtryck innebär. Arla har under ärendets gång förtydligat kommunikationen på förpackningarna och på vår hemsida.
Efter en lång process har Konsumentombudsmannen idag meddelat att de kommer att ta frågan om Arlas användning av påståendet ”netto noll klimatavtryck” på Arlas ekologiska produkter vidare till rättslig prövning.
”Arla anser att näringslivet har ett stort ansvar för att vara med och driva på för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål – att utsläppen av växthusgaser inom Sveriges gränser ska nå netto noll senast år 2045. Detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjan.” säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla i Sverige.
Arla har satt mål för att bidra till Parisavtalets 1,5 graders mål som innebär att Arlas egna utsläpp av växthusgaser (Scope 1 och 2) ska minska med 63 procent till 2030 och de indirekta utsläppen (scope 3) som främst sker på gårdsnivå ska minska med 30 procent.
”Som ett mervärde för ekokonsumenterna har Arla valt att klimatkompensera i projekt som fokuserar på att bevara och skapa naturliga kolsänkor. Det är något som också i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar.” fortsätter Victoria Olsson.
De beräkningsmetoder Arla använt för klimatkompenseringen följer praxis och klimatkrediterna köps in av meriterade program som följer vedertagna metodologier för beräkningar och uppföljning av klimatkompensationsprojekt. Vi kan också konstatera att de experter konsumentverket anlitat inte ifrågasätter Arlas beräkningar av produkternas klimatpåverkan. Arla har lagt stor vikt vid på att göra informationen till konsumenter så tydlig det bara går på förpackningar och hemsidor
När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras för att vara långsiktigt hållbara. Det är därför viktigt både för konsumenterna som vill göra hållbara val och företagen som vill investera i hållbarhet att kunna kommunicera de satsningar man gör i sin marknadsföring och på produkterna.
”Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden. Netto noll är ett begrepp som används i klimatarbetet av både företag, organisationer som FN och EU samt av länder. Arlas avsikt är ingen annan än att följa lagstiftningen och gällande praxis. ” avslutar Victoria Olsson hållbarhetschef Arla Sverige.
Nyckelord
Dokument
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Hon är Arlas nya jordbrukschef i Sverige17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Frida Carlsson blir ny chef för Arlas avdelning för jordbruks- och medlemsfrågor i Sverige. – Det ska bli jättespännande att arbeta i detta stora bondekooperativ. Jag ser verkligen fram emot att bidra i de viktiga ägarfrågorna inom Arla, säger hon.
Nio Arlabönder får guldmedalj av Kronprinsessan4.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Måndagen den 15 april vankas stor mjölkfest på Kungliga slottet i Stockholm. I år får 23 mjölkbönder, varav nio från Arla, guldmedaljer för mjölk av högsta kvalitet. Kronprinsessan delar ut medaljerna vid ceremonin.
Oförändrat mjölkpris för Arlabönderna27.3.2024 13:00:36 CET | Pressmeddelande
Priset som bönderna får betalt för sin mjölk inom Arla är oförändrat i april, både för konventionell och ekologisk mjölk. Svenska Arlabönder får dock drygt tre öre extra på grund av en valutaeffekt.
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen i nytt skolfrukostsamarbete26.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arla, Generation Pep och Rädda Barnen inleder ett nytt samarbete om skolfrukost. Som en del i satsningen lanseras i dag ett digitalt verktyg för att hjälpa fler skolor att komma igång med frukostservering.
Nya pappersbägare sparar 32 ton plast om året21.3.2024 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Arlas gräddfil, crème fraiche och ekologiska turkiska yoghurt får nya femdecilitersförpackningar gjorda av papper. Det innebär att mängden plast minskar med drygt 32 ton per år – vilket motsvarar vikten av ungefär 19 personbilar.*
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum