Arla kommenterar att Konsumentombudsmannen (KO) tar ”netto noll klimatavtryck” till rättslig prövning
2019 lanserades Arlas ekoprodukter med Netto noll klimatavtryck, något som uppnås bland annat genom klimatkompensation. Efter en anmälan till Konsumentverket så ifrågasatte Konsumentverket tydligheten i Arlas kommunikation på förpackningarna och ansåg att Arla inte tydligt nog beskrev vad man hade gjort och vad Netto noll klimatavtryck innebär. Arla har under ärendets gång förtydligat kommunikationen på förpackningarna och på vår hemsida.
Efter en lång process har Konsumentombudsmannen idag meddelat att de kommer att ta frågan om Arlas användning av påståendet ”netto noll klimatavtryck” på Arlas ekologiska produkter vidare till rättslig prövning.
”Arla anser att näringslivet har ett stort ansvar för att vara med och driva på för att Sverige ska nå uppsatta långsiktiga klimatmål – att utsläppen av växthusgaser inom Sveriges gränser ska nå netto noll senast år 2045. Detta främst genom att kraftigt minska utsläppen i den egna värdekedjan.” säger Victoria Olsson hållbarhetschef på Arla i Sverige.
Arla har satt mål för att bidra till Parisavtalets 1,5 graders mål som innebär att Arlas egna utsläpp av växthusgaser (Scope 1 och 2) ska minska med 63 procent till 2030 och de indirekta utsläppen (scope 3) som främst sker på gårdsnivå ska minska med 30 procent.
”Som ett mervärde för ekokonsumenterna har Arla valt att klimatkompensera i projekt som fokuserar på att bevara och skapa naturliga kolsänkor. Det är något som också i Parisavtalet betonas som viktiga åtgärder parallellt med kraftiga utsläppsminskningar.” fortsätter Victoria Olsson.
De beräkningsmetoder Arla använt för klimatkompenseringen följer praxis och klimatkrediterna köps in av meriterade program som följer vedertagna metodologier för beräkningar och uppföljning av klimatkompensationsprojekt. Vi kan också konstatera att de experter konsumentverket anlitat inte ifrågasätter Arlas beräkningar av produkternas klimatpåverkan. Arla har lagt stor vikt vid på att göra informationen till konsumenter så tydlig det bara går på förpackningar och hemsidor
När företag som Arla gör stora miljö- och klimatåtaganden måste dessa också finansieras för att vara långsiktigt hållbara. Det är därför viktigt både för konsumenterna som vill göra hållbara val och företagen som vill investera i hållbarhet att kunna kommunicera de satsningar man gör i sin marknadsföring och på produkterna.
”Arla välkomnar att det utvecklas praxis för kommunikation av miljöpåståenden. Netto noll är ett begrepp som används i klimatarbetet av både företag, organisationer som FN och EU samt av länder. Arlas avsikt är ingen annan än att följa lagstiftningen och gällande praxis. ” avslutar Victoria Olsson hållbarhetschef Arla Sverige.
Nyckelord
Dokument
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Arla släpper rapport om mjölkens roll under årets beredskapsvecka23.9.2024 16:17:45 CEST | Pressmeddelande
Beredskapsveckan, som i år har temat ”Sätt i gång!”, ska sprida kunskap för att stärka samhällets motståndskraft. För att bidra till detta syfte presenterar Arla i dag en ny kunskapsrapport om mjölkens roll i det svenska livsmedelssystemet och vad det innebär för landets beredskap.
Återkallelse av Arla Cultura Onaka18.9.2024 16:17:07 CEST | Pressmeddelande
Arla återkallar produkten Arla Cultura Onaka Naturell Filmjölk. Orsaken till återkallelsen är att det felaktigt står att produkten är laktosfri. Alla förpackningar med bäst före-datum 2024-09-19, 2024-09-26 och 2024-10-03 återkallas.
Höstens nyheter från Arla11.9.2024 10:09:42 CEST | Pressmeddelande
I dagarna presenterar Arla sina höstnyheter, bland annat en smaksatt crème fraiche, tre ekologiska produkter inom Arla Familjefavoriter Humlan, nya varumärket Arla Cultura och en ost som tidigare bara funnits tillgänglig när Skördefesten firas i september på Öland. Håll utkik i matbutikernas mejerikylar den här veckan.
Ölands klassiska Skördefestost lanseras i hela landet11.9.2024 09:51:03 CEST | Pressmeddelande
Skördefestost har länge varit en självklar del under Skördefesten på Öland, där man i slutet på september varje år firar säsongens skörd och grödor inför hösten. För första gången görs osten nu tillgänglig i hela landet när Arla Ko Skördefestost lanseras i begränsad upplaga. Osten har lagrats i 12 månader och är krämig med en rund smak och lätt att skiva eller servera i bitar. Håll utkik i matbutikernas ostkylar från vecka 37.
Nu lanseras nya varumärket Arla Cultura11.9.2024 09:45:34 CEST | Pressmeddelande
Arla Cultura är ett nytt varumärke som gör det lätt för konsumenter att hitta produkter som innehåller olika goda bakterier, vitaminer och kalcium som bidrar till matsmältningsenzymernas normala funktion. Det nya varumärket samlar de populära klassikerna Kefir, Onaka och Dofilus där samtliga har fått ett nytt uppdaterat utseende men självklart behållit samma goda smak. Arla Cultura finns i butik från och med vecka 37.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum