Arla på turné med Årets Kock

Tre veckor. Fem städer. Sju vinnare av Årets Kock. Nu kör Arlas foodtruck ut på turné och låter Sveriges kockelit servera sina tolkningar av take away-rätter till allmänheten. Turnén leder fram till finalen av Årets Kock 2021 där Arla som stolt partner är med när de främsta kockarna gör upp om segern.

Varje år arrangerar Årets Kock SM i professionell matlagning, Sveriges mest prestigefyllda matlagningstävling. Som delägare i Årets Kock kör Arlas foodtruck ut på Sverigeturné tillsammans med några av de tidigare vinnarna för att servera take away-rätter.

”När vi åker ut på den här turnén gör vi Årets Kock och mat tillagad av Sveriges kockelit mer tillgänglig runt om i landet. Tidigare år har vi märkt att det är otroligt uppskattat att möta och inspireras av kockarna och som gäst kanske till och med få ta del av några praktiska, snabba kock-knep,  säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.

Foodtrucken kommer att besöka Stockholm, Uppsala, Sundsvall, Malmö och Göteborg mellan datumen 31 augsuti-15 september. Det kommer att erbjudas två olika rätter, en animalisk och en vegetarisk, baserade på svenska råvaror i säsong. Menyn och maten sätts och lagas av sju tidigare vinnare av Årets Kock.

Turnén avslutas i Stockholm den 15 september, dagen innan finalen av Årets Kock 2021.

”För oss på Arla är det viktigt att vara partner till Årets Kock och att långsiktigt driva och utveckla den professionella matbranschen. Genom Arlas bredd av produkter och kommunikationskanaler möjliggör vi också att gastronomi och matglädje når ut till många konsumenter. Vår Foodtruck-turné är ett bra exempel på det”, säger Inger Myresten, marknadschef för Foodservice på Arla och styrelsemedlem i Årets Kock.

Foodtrucken öppnar klockan 11:30 och stänger för dagen när de 250 rätterna tagit slut. En rätt kostar 125 kronor.

Turnéschema

Tisdag 31 augusti, Ludwig Tjörnemo (Årets Kock 2020) – Odenplan

Tisdag 14 september, Klas Lindberg (Årets Kock 2012) – Norrmalmstorg

Onsdag 15 september, Jimmi Eriksson (Årets Kock 2016) – Odenplan

Uppsala

Onsdag 1 september, Ludwig Tjörnemo (Årets Kock 2020) – Stora Torget

Sundsvall

Fredag 3 september, Johan Backéus (Årets Kock 2017) – Stora Torget

Malmö

Måndag 6 september, Roland Persson (Årets Kock 1990) – Stortorget

Tisdag 7 september, Roland Persson (Årets Kock 1990) – Gustav Adolfs torg

Göteborg

Torsdag 9 september, Martin Moses (Årets Kock 2019) – Järntorget

Fredag 10 september, David Lundqvist (Årets Kock 2018) – Kungstorget

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla Foods är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Nyhet i ostdisken – Arla lanserar naturligt näringsrika hårdostar15.9.2021 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Äntligen är hösten här vilket för många innebär en nystart där man tar sig an nya utmaningar och försöker hitta en balans i vardagen. För att hänga med i tempot är det viktigt att fylla på med näring - vilket är både lätt och gott med Arlas nya naturligt näringsrika ostar. Dessa magra hårdostar har ett högt innehåll av protein, kalcium, vitamin B12 och zink och är lätta att använda i vardagen. Det finns tre olika smaker, varav två även kommer som färdigskivad variant.

Arlas jättesatsning i Götene – investerar 300 miljoner i ekoproduktionen3.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Arla fortsätter att framtidssäkra mejeriet i Götene och investerar ytterligare 300 miljoner kronor i mejeriet, detta utöver de 95 miljoner kronor som redan beslutats under 2021. Investeringarna innebär att mejeriets kapacitet för hantering av ekomjölk fördubblas och bidrar till att Arla kan utöka det ekologiska sortimentet, samtidigt som modernare system säkrar produktionen.

Arlas ekologiska sortiment firar 30 år – bjuder in till webbinar om det ekologiska värdet1.9.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

För att fira att Arlas ekologiska sortiment fyller 30 år bjuder Arla tillsammans med forskare och representanter från olika företag och organisationer in till ett webbinar om det ekologiska värdet. Vad säger forskningen och miljörörelsen? Hur ser livsmedelsindustrins engagemang ut i Sverige? Hur och varför bör politiken sätta upp målsättningar och krav för att främja ekologiskt?