Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet
Matsvinn är en av de stora klimatbovarna. I Sverige kastas 30-35% av all mat som produceras. Mjölk, yoghurt och andra mejerivaror är färskvaror med ett bäst-före datum som sätts efter de regler som finns för livsmedelstillverkning. För två år sedan lanserade Arla märkningen ”ofta bra efter” för att markera att t ex yoghurten har en betydligt längre hållbarhet än vad bäst-före datumet anger. Att man kan lukta, titta och smaka på produkten för att avgöra om den är ätbar.
Undersökning visar att sju av tio svenskar använder smak och lukt för att avgöra om produkten är färsk
Arla har genomfört en YouGov undersökning där 3 500 personer har svarat på frågor om bland annat matsvinn. Svaren visar att nära sju av tio svenskar använder lukt och smak när de avgör om produkterna är färska. Endast sex procent uppger att de kastar maten samma dag de går ut.
Hur länge behåller du vanligtvis produkter efter att de gått ut?
67% Går efter lukt och smak
18% Använder produkterna 1-3 dagar efter utgångsdatum
6% Slänger produkterna samma dag de gått ut
6% Har alltid konsumerat alla produkter före utgångsdatum
3% Vet inte
På den andra frågan så svarar största andelen (knappt hälften) av de tillfrågade att de undviker matsvinn av ekonomiska skäl. Att undvika att kasta mat för att värna klimatet kommer på andra plats.
Vad stämmer främst in på dig gällande matsvinn?
46% Undviker matsvinn av ekonomiska skäl
34% Undviker matsvinn av miljö- och klimatskäl
7% Inget av ovanstående
Arla hanterar en mycket stor volym färska produkter varje dag runt om i landet. Den färska mjölken ska t ex finnas i mejerihyllan i butiken två dygn efter den hämtats på gården. Målet är givetvis att vi ska producera precis det som våra kunder kommer att beställa – men då det är färskvaror så uppstår det ibland en situation där vi har färska mejerivaror som närmar sig utgångsdatum.
“Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet.” säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla.
Denna nya digitala outlet riktar sig mot butiker och restauranger.
“När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. T ex för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris.” säger Magnus Cohen.
Pilotprojekt rullar ut i hela landet
Vi har under lite drygt ett års tid haft ett pilotprojekt där vi testat att sälja produkter med kortare tid till bäst-före datum till en handfull butiker i bl a Åkersberga, Kalmar och Jönköping.
“Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet.” avslutar Magnus Cohen.
Om undersökningen:
YouGov har på uppdrag av Arla genomfört undersökningen. Totalt har 3 500 personer representativt fördelad enligt ålder, kön och geografisk hemvist svarat på enkäten under oktober-november 2020.
Fakta om mejeriprodukter och hållbarhet:
En av de vanligaste frågorna vi får till vår kundtjänst är: ”Hur länge håller mjölken?”
Bäst före-datumet på mjölkförpackningen är satt efter förvaring i max 8 plusgrader. Om du ställer in mjölken direkt efter att du köpt hem den eller haft den framme på bordet håller den längre. Om den förvaras i fyra plusgrader kan hållbarhetstiden fördubblas. Även om bäst före-datumet har passerats kan mjölken vara tjänlig. Kontrollera genom att lukta, titta och smaka på produkten innan du slänger den.
”Hur länge håller yoghurten?” Yoghurt är en syrad mjölkprodukt med relativt lång hållbarhet. Har du bara yoghurten ordentligt kyld så håller den oftast 7–10 dagar efter bäst före-datum.
Nyckelord
Kontakter
Erik BratthallPresschef Arla Sverige
070-88 44 290 (pressjour)
Bilder
Om
Arla – böndernas eget mejeri
Arla är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av cirka 8 000 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Sverige är hem åt klassiska varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO® och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med försäljning i 146 länder. Arlas elva mejerier i Sverige köper 100 procent förnybar el och alla egna tunga transporter är fossilfria.
Följ Arla
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Arla
Så påverkar vädret vad vi dricker och äter9.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Rykande färsk besöksstatistik från receptsajten Arla.se bekräftar att svenskarna lägger grytorna på hyllan och plockar fram salladsskålar och saftbuteljer i takt med att värmen stiger. Störst effekt har det soliga vädret på suget efter flädersaft – för varje grad som temperaturen klättrar får receptet 39 procent fler besökare.
Arla vill ha mer mjölk1.7.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Bondeägda Arla ser ljust på framtiden för svensk mjölk. Förra året välkomnades 15 nystartande mjölkgårdar in i kooperativet och förra veckan presenterades samarbetet med Lantmännens framtidsgård Viken. Nu öppnar Arlas styrelse även upp för att ta in nya medlemmar hela vägen från Värmland till Sörmland och neråt i landet.
Arla hjälper bönder i Bangladesh att minska sina klimatutsläpp1.7.2024 08:22:36 CEST | Pressmeddelande
Arlas datadrivna modell för hållbarhetsarbete ska användas i ett utvecklingsprojekt för att minska klimatavtrycket för 10 000 mjölkbönder i Bangladesh. – Jag är stolt över att våra kunskaper om hållbar mjölkproduktion kan komma till nytta i andra delar av världen, säger Inger-Lise Sjöström, mjölkbonde i Östergötland och vice ordförande i Arla.
Mjölkpriset till Arlabönderna höjs igen28.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
För tredje månaden i rad höjer Arla priset som bönderna får betalt för sin mjölk. Från och med måndag den 1 juli får bönderna 11,3 öre mer per kilo för den konventionella mjölken och 22,6 öre för den ekologiska. Svenska Arlabönder får dessutom 5 öre extra på grund av en valutaeffekt.
Nytt samarbete på Framtidsgården Viken ska bana väg för framtidens jordbruk25.6.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den 1 juli blir Lantmännens Framtidsgård Viken medlem i Arla. Samtidigt inleds ett nytt samarbete mellan Arla och Lantmännen, för att driva utvecklingen mot en hållbar och produktiv mjölkproduktion i Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum