Arla startar digital outlet för att minska matsvinnet

För att minska matsvinnet öppnar Arla en digital outlet där mejerivaror med kort hållbarhet säljs rejält mycket billigare. Målet är att dessa färska produkter ska komma till användning på restauranger och hos konsumenter. En ny undersökning Arla gjort visar att svenskarna är duktiga på att använda lukt och smak istället för bäst-före datumet för att avgöra om produkten är färsk, vilket bidrar till att mindre mat slängs i onödan.

Märkningen ”ofta bra efter” markera att t ex mjölken en längre hållbarhet än vad bäst-före datumet anger.

Matsvinn är en av de stora klimatbovarna. I Sverige kastas 30-35% av all mat som produceras. Mjölk, yoghurt och andra mejerivaror är färskvaror med ett bäst-före datum som sätts efter de regler som finns för livsmedelstillverkning. För två år sedan lanserade Arla märkningen ”ofta bra efter” för att markera att t ex yoghurten har en betydligt längre hållbarhet än vad bäst-före datumet anger. Att man kan lukta, titta och smaka på produkten för att avgöra om den är ätbar.

Undersökning visar att sju av tio svenskar använder smak och lukt för att avgöra om produkten är färsk

Arla har genomfört en YouGov undersökning där 3 500 personer har svarat på frågor om bland annat matsvinn. Svaren visar att nära sju av tio svenskar använder lukt och smak när de avgör om produkterna är färska. Endast sex procent uppger att de kastar maten samma dag de går ut.

Hur länge behåller du vanligtvis produkter efter att de gått ut?

67%        Går efter lukt och smak
18%        Använder produkterna 1-3 dagar efter utgångsdatum
  6%        Slänger produkterna samma dag de gått ut
  6%        Har alltid konsumerat alla produkter före utgångsdatum
  3%        Vet inte

På den andra frågan så svarar största andelen (knappt hälften) av de tillfrågade att de undviker matsvinn av ekonomiska skäl. Att undvika att kasta mat för att värna klimatet kommer på andra plats.

Vad stämmer främst in på dig gällande matsvinn?

46%        Undviker matsvinn av ekonomiska skäl
34%        Undviker matsvinn av miljö- och klimatskäl
  7%         Inget av ovanstående

Arla hanterar en mycket stor volym färska produkter varje dag runt om i landet. Den färska mjölken ska t ex finnas i mejerihyllan i butiken två dygn efter den hämtats på gården. Målet är givetvis att vi ska producera precis det som våra kunder kommer att beställa – men då det är färskvaror så uppstår det ibland en situation där vi har färska mejerivaror som närmar sig utgångsdatum.

“Nu drar Arla igång en digital outlet där vi helt enkelt sänker priset rejält när produkterna börjar närma sig bäst-före datum. Allt med målet att minimera matsvinnet.” säger Magnus Cohen ansvarig för kundservice på Arla.

Denna nya digitala outlet riktar sig mot butiker och restauranger.

“När vi säljer produkter garanterar vi att produkterna har en viss hållbarhet. T ex för Yoggi så garanterar vi att produkten har minst 14 dagar kvar till bäst-före datum. Om vi har Yoggi kvar i lager med kortare hållbarhet än dessa 14 dagar så lägger vi ut produkterna på vår nya sajt. Där blir det först till kvarn bland våra kunder att köpa produkterna till ett rejält lägre pris.” säger Magnus Cohen.

Pilotprojekt rullar ut i hela landet

Vi har under lite drygt ett års tid haft ett pilotprojekt där vi testat att sälja produkter med kortare tid till bäst-före datum till en handfull butiker i bl a Åkersberga, Kalmar och Jönköping.

“Det har blivit en riktig succé när vi testat. Konsumenter har vant sig vid att leta i hyllorna och våra kunder har använt dessa varor med billigare pris och kortare hållbarhet i sin egen marknadsföring. Nu rullar vi ut det i hela landet.” avslutar Magnus Cohen.

Om undersökningen:

YouGov har på uppdrag av Arla genomfört undersökningen. Totalt har 3 500 personer representativt fördelad enligt ålder, kön och geografisk hemvist svarat på enkäten under oktober-november 2020.

Fakta om mejeriprodukter och hållbarhet:

En av de vanligaste frågorna vi får till vår kundtjänst är: ”Hur länge håller mjölken?”

Bäst före-datumet på mjölkförpackningen är satt efter förvaring i max 8 plusgrader. Om du ställer in mjölken direkt efter att du köpt hem den eller haft den framme på bordet håller den längre. Om den förvaras i fyra plusgrader kan hållbarhetstiden fördubblas. Även om bäst före-datumet har passerats kan mjölken vara tjänlig. Kontrollera genom att lukta, titta och smaka på produkten innan du slänger den.

”Hur länge håller yoghurten?” Yoghurt är en syrad mjölkprodukt med relativt lång hållbarhet. Har du bara yoghurten ordentligt kyld så håller den oftast 7–10 dagar efter bäst före-datum.

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 700 mjölkbönder från Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Arla Foods är en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden med ett brett sortiment av mejeriprodukter av högsta kvalitet. Arla är också världens största producent av ekologiska mejeriprodukter.

Arla bygger mjölkgård i Nigeria – stöttar den lokala mjölkproduktionen17.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det bondeägda mejerikooperativet Arla Foods ska bygga en toppmodern kommersiell mjölkgård i norra Nigeria. Gården kommer även att erbjuda utbildning och stöd till upp emot 1 000 lokala mjölkbönder som en del i Arlas långsiktiga arbete för att skapa offentlig-privata partnerskap. Detta främjar i sin tur den nigerianska mejerisektorns utveckling och landets strävan att öka den lokala livsmedelsproduktionen.